1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const double nopeus = 1000; |
---|
10 | const double hyppyVoima = 1000; |
---|
11 | |
---|
12 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
13 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter olio; |
---|
16 | Vector aloituspaikka; |
---|
17 | |
---|
18 | const int ruudunLeveys = 100; |
---|
19 | const int ruudunKorkeus = 30; |
---|
20 | |
---|
21 | protected override void Begin() |
---|
22 | { |
---|
23 | Level.Width = 1500; |
---|
24 | Level.Height = 1000; |
---|
25 | |
---|
26 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
27 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
28 | |
---|
29 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
30 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
31 | pisteNaytto.Text = "Syvyys: "; |
---|
32 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
33 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
34 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
35 | |
---|
36 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
37 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
38 | |
---|
39 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
40 | |
---|
41 | seuraavaKentta(); |
---|
42 | MessageDisplay.Add("Hyppää kuiluun!"); |
---|
43 | } |
---|
44 | |
---|
45 | void seuraavaKentta() |
---|
46 | { |
---|
47 | ClearAll(); |
---|
48 | pisteLaskuri.Reset(); |
---|
49 | |
---|
50 | // Asetetaan painovoima |
---|
51 | Gravity = new Vector(0, -700); |
---|
52 | |
---|
53 | luoKentta(); |
---|
54 | lisaaNappaimet(); |
---|
55 | Camera.Follow(olio); |
---|
56 | } |
---|
57 | |
---|
58 | void luoKentta() |
---|
59 | { |
---|
60 | Level.Background.CreateGradient(Color.Gray, Color.White); |
---|
61 | |
---|
62 | TileMap ruudut = TileMap.FromFile("TextFile1.txt"); |
---|
63 | ruudut['-'] = lisaaTaso; |
---|
64 | ruudut['_'] = lisaaTaso2; |
---|
65 | ruudut['.'] = lisaaTaso3; |
---|
66 | ruudut['!'] = lisaaTaso4; |
---|
67 | ruudut[':'] = lisaaTaso5; |
---|
68 | ruudut[','] = lisaaPiikit; |
---|
69 | ruudut['*'] = lisaaPelaajat; |
---|
70 | ruudut.Insert(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
71 | aloituspaikka = olio.Position; |
---|
72 | Level.CreateBorders(); |
---|
73 | AddCollisionHandler(olio, KasitteleOlionTormays); |
---|
74 | } |
---|
75 | |
---|
76 | PhysicsObject lisaaTaso() |
---|
77 | { |
---|
78 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(150,30); |
---|
79 | Image image = Image.CreateGradient(150, 30, Color.White, Color.Gray); |
---|
80 | taso.Image = image; |
---|
81 | return taso; |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | PhysicsObject lisaaTaso3() |
---|
85 | { |
---|
86 | PhysicsObject nuoli2 = new PhysicsObject(50, 50, Shapes.Rectangle); |
---|
87 | nuoli2.IgnoresGravity = true; |
---|
88 | nuoli2.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
89 | nuoli2.X = 100; |
---|
90 | nuoli2.Y = 50; |
---|
91 | nuoli2.Image = LoadImage("nuoli2"); |
---|
92 | return nuoli2; |
---|
93 | } |
---|
94 | |
---|
95 | PhysicsObject lisaaTaso4() |
---|
96 | { |
---|
97 | PhysicsObject ohje = new PhysicsObject(150, 50, Shapes.Rectangle); |
---|
98 | ohje.IgnoresGravity = true; |
---|
99 | ohje.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
100 | ohje.X = -100; |
---|
101 | ohje.Y = 50; |
---|
102 | ohje.Image = LoadImage("ohje"); |
---|
103 | return ohje; |
---|
104 | } |
---|
105 | |
---|
106 | PhysicsObject lisaaTaso5() |
---|
107 | { |
---|
108 | PhysicsObject varoitus = new PhysicsObject(100, 50, Shapes.Rectangle); |
---|
109 | varoitus.IgnoresGravity = true; |
---|
110 | varoitus.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
111 | varoitus.X = -100; |
---|
112 | varoitus.Y = 50; |
---|
113 | varoitus.Image = LoadImage("warning"); |
---|
114 | return varoitus; |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | PhysicsObject lisaaPiikit() |
---|
118 | { |
---|
119 | PhysicsObject piikit = new PhysicsObject(100, 50, Shapes.Rectangle); |
---|
120 | piikit.Tag = "piikki"; |
---|
121 | piikit.IgnoresGravity = true; |
---|
122 | piikit.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
123 | piikit.X = 100; |
---|
124 | piikit.Y = 50; |
---|
125 | piikit.Image = LoadImage("Spikes"); |
---|
126 | return piikit; |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | void KasitteleOlionTormays(PhysicsObject olio, PhysicsObject kohde) |
---|
130 | { |
---|
131 | if (kohde.Tag == "piikki") |
---|
132 | { |
---|
133 | olio.Position = aloituspaikka; |
---|
134 | } |
---|
135 | //tähän kirjoitetaan mitä halutaan tehdä, kun pallo törmää johonkin |
---|
136 | } |
---|
137 | |
---|
138 | |
---|
139 | PhysicsObject lisaaTaso2() |
---|
140 | { |
---|
141 | PhysicsObject nuoli = new PhysicsObject(50, 50, Shapes.Rectangle); |
---|
142 | nuoli.IgnoresGravity = true; |
---|
143 | nuoli.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
144 | nuoli.X = 100; |
---|
145 | nuoli.Y = 50; |
---|
146 | nuoli.Image = LoadImage("nuoli"); |
---|
147 | return nuoli; |
---|
148 | } |
---|
149 | |
---|
150 | void lisaaNappaimet() |
---|
151 | { |
---|
152 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, null); |
---|
153 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
154 | |
---|
155 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", olio, -nopeus); |
---|
156 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", olio, nopeus); |
---|
157 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", olio, hyppyVoima); |
---|
158 | |
---|
159 | ControllerOne.Listen(Button.Start, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, null); |
---|
160 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu"); |
---|
161 | |
---|
162 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", olio, -nopeus); |
---|
163 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", olio, nopeus); |
---|
164 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", olio, hyppyVoima); |
---|
165 | } |
---|
166 | |
---|
167 | |
---|
168 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
169 | { |
---|
170 | hahmo.Push(new Vector (nopeus, 0)); |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
174 | { |
---|
175 | hahmo.Jump(voima); |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | |
---|
179 | PhysicsObject lisaaPelaajat() |
---|
180 | { |
---|
181 | olio = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
182 | olio.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
183 | olio.Color = Color.Black; |
---|
184 | olio.Size = new Vector(40, 40); |
---|
185 | olio.Y = 100; |
---|
186 | olio.CanRotate = true; |
---|
187 | olio.KineticFriction = 0.5; |
---|
188 | olio.StaticFriction = 0.2; |
---|
189 | olio.Mass = 1.0; |
---|
190 | return olio; |
---|
191 | } |
---|
192 | |
---|
193 | } |
---|