1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const double nopeus = 1000; |
---|
10 | const double hyppyVoima = 20000; |
---|
11 | |
---|
12 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
13 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
14 | |
---|
15 | PhysicsObject olio; |
---|
16 | PhysicsObject olio2; |
---|
17 | |
---|
18 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
19 | |
---|
20 | |
---|
21 | protected override void Begin() |
---|
22 | { |
---|
23 | kenttaNro = 0; |
---|
24 | Level.Width = 1500; |
---|
25 | Level.Height = 1000; |
---|
26 | |
---|
27 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
28 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
29 | |
---|
30 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
31 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
32 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
33 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
34 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
35 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
36 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
37 | |
---|
38 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
39 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
40 | |
---|
41 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
42 | |
---|
43 | seuraavaKentta(); |
---|
44 | MessageDisplay.Add("Etsi iso tähti!"); |
---|
45 | } |
---|
46 | |
---|
47 | void seuraavaKentta() |
---|
48 | { |
---|
49 | ClearAll(); |
---|
50 | pisteLaskuri.Reset(); |
---|
51 | |
---|
52 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
53 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
54 | |
---|
55 | // Asetetaan painovoima |
---|
56 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
57 | |
---|
58 | luoKentta(); |
---|
59 | lisaaNappaimet(); |
---|
60 | Camera.Follow(olio); |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | void luoKentta() |
---|
64 | { |
---|
65 | Level.CreateBorders(); |
---|
66 | Level.Background.CreateGradient(Color.Yellow, Color.Green); |
---|
67 | |
---|
68 | lisaaTaso(-200, -350); |
---|
69 | lisaaTaso(0, -200); |
---|
70 | |
---|
71 | lisaaMaali(); |
---|
72 | lisaaPelaajat(); |
---|
73 | } |
---|
74 | |
---|
75 | void lisaaTaso(double x, double y) |
---|
76 | { |
---|
77 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(150, 30); |
---|
78 | taso.Color= Color.Red; |
---|
79 | taso.X = x; |
---|
80 | taso.Y = y; |
---|
81 | Add(taso); |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | void lisaaPelaajat() |
---|
85 | { |
---|
86 | olio = new PhysicsObject(40, 34.64); |
---|
87 | olio.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
88 | olio.Color = Color.Black; |
---|
89 | olio.Size = new Vector(40, 40); |
---|
90 | olio.X = -50; |
---|
91 | |
---|
92 | AddCollisionHandler(olio, osuiMaaliin); |
---|
93 | |
---|
94 | Add(olio); |
---|
95 | |
---|
96 | olio2 = new PhysicsObject(40, 40); |
---|
97 | olio2.Shape = Shapes.Triangle; |
---|
98 | olio2.Color = Color.Black; |
---|
99 | olio2.Size = new Vector(40, 40); |
---|
100 | olio2.X = -60; |
---|
101 | |
---|
102 | AddCollisionHandler(olio2, osuiMaaliin); |
---|
103 | |
---|
104 | Add(olio2); |
---|
105 | } |
---|
106 | |
---|
107 | void lisaaPiikit() |
---|
108 | { |
---|
109 | PhysicsObject piikit = new PhysicsObject(50, 50, Shapes.Rectangle); |
---|
110 | piikit.X = 100; |
---|
111 | piikit.Y = 50; |
---|
112 | piikit.Image = LoadImage("Spikes"); |
---|
113 | Add(piikit); |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | void lisaaMaali() |
---|
117 | { |
---|
118 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 50, Shapes.Circle); |
---|
119 | maali.Tag = "maali"; |
---|
120 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
121 | maali.X = 30; |
---|
122 | maali.Y = -60; |
---|
123 | maali.Image = LoadImage("tahti"); |
---|
124 | Add(maali); |
---|
125 | } |
---|
126 | |
---|
127 | void lisaaNappaimet() |
---|
128 | { |
---|
129 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
130 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
131 | |
---|
132 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", olio, -nopeus); |
---|
133 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", olio, nopeus); |
---|
134 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", olio, hyppyVoima); |
---|
135 | |
---|
136 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", olio2, -nopeus); |
---|
137 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", olio2, nopeus); |
---|
138 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", olio2, hyppyVoima); |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | |
---|
142 | void liikuta(PhysicsObject hahmo, double nopeus) |
---|
143 | { |
---|
144 | hahmo.Push(new Vector (nopeus, 0)); |
---|
145 | } |
---|
146 | |
---|
147 | void hyppaa(PhysicsObject hahmo, double voima) |
---|
148 | { |
---|
149 | hahmo.Push(new Vector (0, voima)); |
---|
150 | } |
---|
151 | |
---|
152 | void osuiMaaliin(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
153 | { |
---|
154 | if (otherObject.Tag.ToString() == "maali") |
---|
155 | { |
---|
156 | this.PlaySound("maali"); |
---|
157 | int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value; |
---|
158 | seuraavaKentta(); |
---|
159 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
160 | } |
---|
161 | } |
---|
162 | } |
---|