source: 2010/24/joaamaka/Pong/Peli.cs @ 820

Revision 820, 5.4 KB checked in by joaamaka, 10 years ago (diff)

Tein pong-pelin vaiheeseen 6 asti.

Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.ScreenObjects;
4
5public class Peli : PhysicsGame
6{
7    PhysicsObject pallo;
8    PhysicsObject maila1;
9    PhysicsObject maila2;
10    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 500);
11    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -500);
12
13    PhysicsObject vasenReuna;
14    PhysicsObject oikeaReuna;
15
16    IntMeter pelaajan1Pisteet;
17    IntMeter pelaajan2Pisteet;
18
19    protected override void Begin()
20    {
21        LuoKentta();
22        AsetaOhjaimet();
23        AloitaPeli();
24        LisaaLaskurit();
25    }
26
27    void LuoKentta()
28    {
29        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
30        pallo.Shape = Shapes.Circle;
31        pallo.Color = Color.Yellow;
32        pallo.KineticFriction;
33        Add(pallo);
34        pallo.Restitution = 1.0;
35        pallo.X = 0.0;
36        pallo.Y = 0.0;
37
38        maila1=LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
39        maila2=LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
40
41        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
42
43        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
44        vasenReuna.Restitution = 1.0;
45        vasenReuna.IsVisible = false;
46        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
47        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
48        oikeaReuna.IsVisible = false;
49        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
50        ylaReuna.Restitution = 1.0;
51        ylaReuna.IsVisible = false;
52        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
53        alaReuna.Restitution = 1.0;
54        alaReuna.IsVisible = false;
55
56        Level.BackgroundColor = Color.Red;
57
58        Camera.ZoomToLevel();
59    }
60    void AloitaPeli()
61
62        {
63        Vector impulssi = new Vector(700.0, 0.0);
64        pallo.Hit(impulssi);
65        }
66
67    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
68    {
69        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
70        maila.Shape = Shapes.Rectangle;
71        maila.X = x;
72        maila.Y = y;
73        maila.Restitution = 1.0;
74        Add(maila);
75
76        return maila;
77    }
78
79    void AsetaOhjaimet()
80    {
81        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
82        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
83        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
84        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
85
86        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
87        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
88        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
89        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
90
91        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
92        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu");
93   
94        ControllerOne.Listen( Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos );
95        ControllerOne.Listen( Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero );
96        ControllerOne.Listen( Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas );
97        ControllerOne.Listen( Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero );
98
99        ControllerTwo.Listen( Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos );
100        ControllerTwo.Listen( Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero );
101        ControllerTwo.Listen( Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas );
102        ControllerTwo.Listen( Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero );
103
104        ControllerOne.Listen( Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu" );
105        ControllerTwo.Listen( Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu" );
106   
107    }
108
109    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
110    {
111        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Y < Level.Bottom))
112        {
113            maila.Velocity = Vector.Zero;
114            return;
115        }
116        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Y > Level.Top))
117        {
118            maila.Velocity = Vector.Zero;
119            return;
120        }
121
122        maila.Velocity = nopeus;
123
124    }
125
126    void LisaaLaskurit()
127    {
128        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri( Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0 );
129        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri( Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0 );
130    }
131   
132    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
133    {
134        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
135        laskuri.MaxValue = 10;
136        ValueDisplay naytto = new ValueDisplay();
137        naytto.BindTo(laskuri);
138        naytto.X = x;
139        naytto.Y = y;
140        naytto.ValueColor = Color.White;
141        Add(naytto);
142        return laskuri;
143    }
144
145    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
146    {
147                if ( kohde == oikeaReuna )
148            {
149                pelaajan1Pisteet.Value += 1;
150            }
151            else if ( kohde == vasenReuna )
152            {
153                pelaajan2Pisteet.Value += 1;
154            }
155
156    }
157
158}
159
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.