1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | |
---|
7 | namespace Muistipeli |
---|
8 | { |
---|
9 | public class Peli2 : Game |
---|
10 | { |
---|
11 | int montakoRivia; |
---|
12 | int montakoSaraketta; |
---|
13 | bool voikoKaantaa; |
---|
14 | |
---|
15 | double korttienVali = 20.0; |
---|
16 | |
---|
17 | double kortinLeveys = 50; |
---|
18 | double kortinKorkeus = 70; |
---|
19 | Kortti[,] kortit; // rivit, sarakkeet |
---|
20 | int[,] korostettuKortti; |
---|
21 | int montakoKorttia; |
---|
22 | public enum Suunta { Vasen, Oikea, Ylos, Alas } |
---|
23 | Suunta mihinSuuntaanMenossa; |
---|
24 | |
---|
25 | GameObject highlighter; |
---|
26 | List<Kortti> kaannetyt; |
---|
27 | Timer piilotusAjastin; |
---|
28 | double aikaaEnnenPiilottamista = 2; |
---|
29 | protected override void Begin() |
---|
30 | { |
---|
31 | piilotusAjastin = new Timer(); |
---|
32 | piilotusAjastin.Interval = aikaaEnnenPiilottamista; |
---|
33 | piilotusAjastin.Trigger += PiilotaKaannetyt; |
---|
34 | Add(piilotusAjastin); |
---|
35 | |
---|
36 | montakoKorttia = 52; |
---|
37 | kaannetyt = new List<Kortti>(); |
---|
38 | |
---|
39 | // Laitetaan ensin rivejä ja sarakkeita yhtä paljon |
---|
40 | montakoSaraketta = (int)Math.Sqrt(montakoKorttia); |
---|
41 | // Sitte laitetaan kortit vähän mukavempaan muotoon kun näytöt on yleensä leveämpiä kuin korkeita |
---|
42 | montakoSaraketta = (int)Math.Floor((3.0 / 2.0) * montakoSaraketta); |
---|
43 | // Tarvittavien rivien määrä saadaan korttien määrän ja saadun sarakkeiden määrän suhteesta |
---|
44 | montakoRivia = (int)Math.Ceiling((double)montakoKorttia / (double)montakoSaraketta); |
---|
45 | kortit = new Kortti[montakoRivia, montakoSaraketta]; |
---|
46 | KortitRuudulle(montakoKorttia); |
---|
47 | LisaaHighLighter(); |
---|
48 | AsetaNappaimet(); |
---|
49 | |
---|
50 | // Laitetaan kenttä sopivan kokoiseksi että kortit täyttävät aina mahollisimman paljon ruutukapasiteetista |
---|
51 | Level.Width = montakoSaraketta * (korttienVali + kortinLeveys) + kortinLeveys; |
---|
52 | Level.Height = montakoRivia * (korttienVali + kortinKorkeus) + kortinKorkeus; |
---|
53 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
54 | AloitaPeli(); |
---|
55 | } |
---|
56 | |
---|
57 | /// <summary> |
---|
58 | /// Korostetaan ensimmäinen kortti. |
---|
59 | /// </summary> |
---|
60 | public void AloitaPeli() |
---|
61 | { |
---|
62 | korostettuKortti = new int[2, 1]; |
---|
63 | KorostaKortti(new int[2, 1] { { 0 }, { 0 } }); |
---|
64 | voikoKaantaa = true; |
---|
65 | } |
---|
66 | |
---|
67 | private void LisaaHighLighter() |
---|
68 | { |
---|
69 | highlighter = new GameObject(kortinLeveys, kortinKorkeus); |
---|
70 | highlighter.Image = LoadImage("highlight"); |
---|
71 | Add(highlighter); |
---|
72 | } |
---|
73 | |
---|
74 | void AsetaNappaimet() |
---|
75 | { |
---|
76 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Pressed, KortinValinta, null, Suunta.Vasen); |
---|
77 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Pressed, KortinValinta, null, Suunta.Oikea); |
---|
78 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, KortinValinta, null, Suunta.Ylos); |
---|
79 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Pressed, KortinValinta, null, Suunta.Alas); |
---|
80 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, KaannaKortti, null); |
---|
81 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Lopeta, null); |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | void Lopeta() |
---|
85 | { |
---|
86 | Exit(); |
---|
87 | } |
---|
88 | |
---|
89 | void KaannaKortti() |
---|
90 | { |
---|
91 | if (voikoKaantaa) |
---|
92 | { |
---|
93 | // Ei käännetä kahta kertaa samaa korttia |
---|
94 | if (kaannetyt.Count == 0 || kortit[korostettuKortti[0, 0], korostettuKortti[1, 0]] != kaannetyt[0]) |
---|
95 | { |
---|
96 | kortit[korostettuKortti[0, 0], korostettuKortti[1, 0]].Kaanna(); |
---|
97 | kaannetyt.Add(kortit[korostettuKortti[0, 0], korostettuKortti[1, 0]]); |
---|
98 | |
---|
99 | if (kaannetyt.Count == 2) |
---|
100 | { |
---|
101 | // Jos kaksi korttia on käännetty niin ajastin lähtee käyntiin eikä sinä aikana voi kääntää kortteja |
---|
102 | voikoKaantaa = false; |
---|
103 | piilotusAjastin.Start(); |
---|
104 | } |
---|
105 | } |
---|
106 | } |
---|
107 | } |
---|
108 | |
---|
109 | void PiilotaKaannetyt(Timer t) |
---|
110 | { |
---|
111 | foreach (var item in kaannetyt) |
---|
112 | { |
---|
113 | item.Kaanna(); |
---|
114 | } |
---|
115 | kaannetyt.Clear(); |
---|
116 | piilotusAjastin.Stop(); |
---|
117 | voikoKaantaa = true; |
---|
118 | } |
---|
119 | |
---|
120 | void KorostaKortti(int[,] kortinNro) |
---|
121 | { |
---|
122 | kortinNro = TarkistaKortinNro(kortinNro); |
---|
123 | highlighter.Position = new Vector(KortinX(kortinNro[1, 0]), KortinY(kortinNro[0, 0])); |
---|
124 | Kortti.PuoliEsilla puoliesilla = kortit[kortinNro[0, 0], kortinNro[1, 0]].KumpiPuoliEsilla(); |
---|
125 | korostettuKortti = kortinNro; |
---|
126 | } |
---|
127 | |
---|
128 | private int[,] TarkistaKortinNro(int[,] kortinNro) |
---|
129 | { |
---|
130 | if (kortinNro[0, 0] >= montakoRivia) |
---|
131 | { |
---|
132 | kortinNro[0, 0] = 0; |
---|
133 | } |
---|
134 | |
---|
135 | if (kortinNro[1, 0] >= montakoSaraketta) |
---|
136 | { |
---|
137 | kortinNro[1, 0] = 0; |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | if (kortinNro[0, 0] < 0) |
---|
141 | { |
---|
142 | kortinNro[0, 0] = montakoRivia - 1; |
---|
143 | } |
---|
144 | |
---|
145 | if (kortinNro[1, 0] < 0) |
---|
146 | { |
---|
147 | kortinNro[1, 0] = montakoSaraketta - 1; |
---|
148 | } |
---|
149 | |
---|
150 | if (kortit[kortinNro[0, 0], kortinNro[1, 0]] == null) // Mentiin pelipakan "tyhjälle alueelle" |
---|
151 | { |
---|
152 | kortinNro = TultiinNullViitteeseen(kortinNro); |
---|
153 | } |
---|
154 | |
---|
155 | return kortinNro; |
---|
156 | } |
---|
157 | |
---|
158 | private int[,] TultiinNullViitteeseen(int[,] kortinNro) |
---|
159 | { |
---|
160 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Vasen) |
---|
161 | { |
---|
162 | return new int[2, 1] { { korostettuKortti[0, 0] }, { (montakoKorttia % montakoSaraketta) - 1 } }; |
---|
163 | } |
---|
164 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Oikea) |
---|
165 | { |
---|
166 | return new int[2, 1] { { korostettuKortti[0, 0] }, { 0 } }; |
---|
167 | } |
---|
168 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Ylos) |
---|
169 | { |
---|
170 | return new int[2, 1] { { montakoRivia - 2 }, { korostettuKortti[1, 0] } }; |
---|
171 | |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | // alas |
---|
175 | return new int[2, 1] { { 0 }, { korostettuKortti[1, 0] } }; |
---|
176 | |
---|
177 | } |
---|
178 | |
---|
179 | void KortinValinta(Suunta suunta) |
---|
180 | { |
---|
181 | mihinSuuntaanMenossa = suunta; |
---|
182 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Vasen) |
---|
183 | { |
---|
184 | KorostaKortti(new int[2, 1] { { korostettuKortti[0, 0] }, { korostettuKortti[1, 0] - 1 } }); |
---|
185 | } |
---|
186 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Oikea) |
---|
187 | { |
---|
188 | KorostaKortti(new int[2, 1] { { korostettuKortti[0, 0] }, { korostettuKortti[1, 0] + 1 } }); |
---|
189 | } |
---|
190 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Ylos) |
---|
191 | { |
---|
192 | KorostaKortti(new int[2, 1] { { korostettuKortti[0, 0] - 1 }, { korostettuKortti[1, 0] } }); |
---|
193 | } |
---|
194 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Alas) |
---|
195 | { |
---|
196 | KorostaKortti(new int[2, 1] { { korostettuKortti[0, 0] + 1 }, { korostettuKortti[1, 0] } }); |
---|
197 | |
---|
198 | } |
---|
199 | |
---|
200 | } |
---|
201 | |
---|
202 | /// <summary> |
---|
203 | /// Aliohjelma lisää halutun määrän kortteja |
---|
204 | /// taulukkoon ja edelleen ruudulle. |
---|
205 | /// </summary> |
---|
206 | /// <param name="montakoKorttiaLisataan">Kuinka monta korttia taulukkoon (attribuutti) lisätään.</param> |
---|
207 | void KortitRuudulle(int montakoKorttiaLisataan) |
---|
208 | { |
---|
209 | int montakoKorttiaLisatty = 0; |
---|
210 | |
---|
211 | for (int r = 0; r < kortit.GetLength(0); r++) // Rivit |
---|
212 | { |
---|
213 | for (int s = 0; s < kortit.GetLength(1); s++) // Sarakkeet |
---|
214 | { |
---|
215 | // Jos tarvittava määrä kortteja on lisätty, |
---|
216 | // laitetaan loppuihin taulukon alkioihin null-viite |
---|
217 | if (montakoKorttiaLisataan == montakoKorttiaLisatty) |
---|
218 | { |
---|
219 | kortit[r, s] = null; |
---|
220 | continue; |
---|
221 | } |
---|
222 | |
---|
223 | kortit[r, s] = TeeKortti(); |
---|
224 | Add(kortit[r, s]); |
---|
225 | |
---|
226 | kortit[r, s].X = KortinX(s); |
---|
227 | kortit[r, s].Y = KortinY(r); |
---|
228 | |
---|
229 | montakoKorttiaLisatty++; |
---|
230 | } |
---|
231 | } |
---|
232 | } |
---|
233 | |
---|
234 | public double KortinX(int sarake) |
---|
235 | { |
---|
236 | return (-(montakoSaraketta * (kortinLeveys + korttienVali)) / 2) + (sarake * (kortinLeveys + korttienVali)) + korttienVali; |
---|
237 | } |
---|
238 | |
---|
239 | public double KortinY(int rivi) |
---|
240 | { |
---|
241 | // Viimeinen termi tulee siitä että viimeisen kortin perässä ei tarvita välistystä |
---|
242 | return ((montakoRivia) * (kortinKorkeus + korttienVali)) / 2 - rivi * (kortinKorkeus + korttienVali) - korttienVali; |
---|
243 | } |
---|
244 | |
---|
245 | public Kortti TeeKortti() |
---|
246 | { |
---|
247 | Image kuvaTekstuuri = LoadImage("kortti1"); |
---|
248 | Image takaTekstuuri = LoadImage("taka"); |
---|
249 | return new Kortti(kortinLeveys, kortinKorkeus, false, kuvaTekstuuri, takaTekstuuri); |
---|
250 | } |
---|
251 | } |
---|
252 | } |
---|