1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | |
---|
7 | namespace Muistipeli |
---|
8 | { |
---|
9 | public class Peli2 : Game |
---|
10 | { |
---|
11 | int montakoRivia; |
---|
12 | int montakoSaraketta; |
---|
13 | |
---|
14 | double kortinLeveys = 80; |
---|
15 | double kortinKorkeus = 100; |
---|
16 | Kortti[,] kortit; // rivit, sarakkeet |
---|
17 | int[,] korostettuKortti; |
---|
18 | int montakoKorttia; |
---|
19 | public enum Suunta { Vasen, Oikea, Ylos, Alas } |
---|
20 | Suunta mihinSuuntaanMenossa; |
---|
21 | |
---|
22 | protected override void Begin() |
---|
23 | { |
---|
24 | montakoKorttia = 21; |
---|
25 | korostettuKortti = new int[2, 1]; |
---|
26 | montakoSaraketta = (int)Math.Sqrt(montakoKorttia); |
---|
27 | montakoSaraketta = (int)Math.Floor((3.0 / 2.0) * montakoSaraketta); |
---|
28 | montakoRivia = (int)Math.Ceiling((double)montakoKorttia / (double)montakoSaraketta); |
---|
29 | kortit = new Kortti[montakoRivia, montakoSaraketta]; |
---|
30 | KortitRuudulle(montakoKorttia); |
---|
31 | |
---|
32 | AsetaNappaimet(); |
---|
33 | KorostaKortti(new int[2, 1] { { 0 }, { 1 } }); |
---|
34 | |
---|
35 | } |
---|
36 | |
---|
37 | void AsetaNappaimet() |
---|
38 | { |
---|
39 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Pressed, KortinValinta, null, Suunta.Vasen); |
---|
40 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Pressed, KortinValinta, null, Suunta.Oikea); |
---|
41 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, KortinValinta, null, Suunta.Ylos); |
---|
42 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Pressed, KortinValinta, null, Suunta.Alas); |
---|
43 | //Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, KaannaKortti, null); |
---|
44 | //Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Lopeta, null); |
---|
45 | } |
---|
46 | |
---|
47 | void KorostaKortti(int[,] kortinNro) |
---|
48 | { |
---|
49 | kortinNro = TarkistaKortinNro(kortinNro); |
---|
50 | kortit[kortinNro[0, 0], kortinNro[1, 0]].Color = Color.Gray; |
---|
51 | MessageDisplay.Add("Korostettu kortti: [" + kortinNro[0, 0] + ", " + kortinNro[1, 0] + "]"); |
---|
52 | korostettuKortti = kortinNro; |
---|
53 | |
---|
54 | } |
---|
55 | |
---|
56 | private int[,] TarkistaKortinNro(int[,] kortinNro) |
---|
57 | { |
---|
58 | if (kortinNro[0, 0] >= montakoRivia) |
---|
59 | { |
---|
60 | kortinNro[0, 0] = 0; |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | if (kortinNro[1, 0] >= montakoSaraketta) |
---|
64 | { |
---|
65 | kortinNro[1, 0] = 0; |
---|
66 | } |
---|
67 | |
---|
68 | if (kortinNro[0, 0] < 0) |
---|
69 | { |
---|
70 | kortinNro[0, 0] = montakoRivia - 1; |
---|
71 | } |
---|
72 | |
---|
73 | if (kortinNro[1, 0] < 0) |
---|
74 | { |
---|
75 | kortinNro[1, 0] = montakoSaraketta - 1; |
---|
76 | } |
---|
77 | |
---|
78 | if (kortit[kortinNro[0, 0], kortinNro[1, 0]] == null) // Mentiin pelipakan "tyhjälle alueelle" |
---|
79 | { |
---|
80 | kortinNro = TultiinNullViitteeseen(kortinNro); |
---|
81 | } |
---|
82 | |
---|
83 | return kortinNro; |
---|
84 | } |
---|
85 | |
---|
86 | private int[,] TultiinNullViitteeseen(int[,] kortinNro) |
---|
87 | { |
---|
88 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Vasen) |
---|
89 | { |
---|
90 | return new int[2, 1] { { korostettuKortti[0, 0] }, { (montakoKorttia%montakoSaraketta) -1 } }; |
---|
91 | } |
---|
92 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Oikea) |
---|
93 | { |
---|
94 | return new int[2, 1] { { korostettuKortti[0, 0] }, { 0 } }; |
---|
95 | } |
---|
96 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Ylos) |
---|
97 | { |
---|
98 | return new int[2, 1] { { montakoRivia - 2 }, { korostettuKortti[1, 0] } }; |
---|
99 | |
---|
100 | } |
---|
101 | |
---|
102 | // alas |
---|
103 | return new int[2, 1] { { 0 }, { korostettuKortti[1, 0] } }; |
---|
104 | |
---|
105 | } |
---|
106 | |
---|
107 | |
---|
108 | |
---|
109 | void KortinValinta(Suunta suunta) |
---|
110 | { |
---|
111 | mihinSuuntaanMenossa = suunta; |
---|
112 | PoistaKorostus(korostettuKortti); |
---|
113 | |
---|
114 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Vasen) |
---|
115 | { |
---|
116 | KorostaKortti(new int[2, 1] { { korostettuKortti[0, 0] }, { korostettuKortti[1, 0] - 1 } }); |
---|
117 | } |
---|
118 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Oikea) |
---|
119 | { |
---|
120 | KorostaKortti(new int[2, 1] { { korostettuKortti[0, 0] }, { korostettuKortti[1, 0] + 1 } }); |
---|
121 | } |
---|
122 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Ylos) |
---|
123 | { |
---|
124 | KorostaKortti(new int[2, 1] { { korostettuKortti[0, 0] - 1 }, { korostettuKortti[1, 0] } }); |
---|
125 | |
---|
126 | } |
---|
127 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Alas) |
---|
128 | { |
---|
129 | KorostaKortti(new int[2, 1] { { korostettuKortti[0, 0] + 1 }, { korostettuKortti[1, 0] } }); |
---|
130 | |
---|
131 | } |
---|
132 | |
---|
133 | } |
---|
134 | |
---|
135 | void PoistaKorostus(int[,] kortinNro) |
---|
136 | { |
---|
137 | kortit[kortinNro[0, 0], kortinNro[1, 0]].Color = Color.White; |
---|
138 | |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | |
---|
142 | |
---|
143 | /// <summary> |
---|
144 | /// Aliohjelma lisää halutun määrän kortteja |
---|
145 | /// taulukkoon ja edelleen ruudulle. |
---|
146 | /// </summary> |
---|
147 | /// <param name="montakoKorttiaLisataan">Kuinka monta korttia taulukkoon (attribuutti) lisätään.</param> |
---|
148 | void KortitRuudulle(int montakoKorttiaLisataan) |
---|
149 | { |
---|
150 | int montakoKorttiaLisatty = 0; |
---|
151 | |
---|
152 | for (int r = 0; r < kortit.GetLength(0); r++) // Rivit |
---|
153 | { |
---|
154 | for (int s = 0; s < kortit.GetLength(1); s++) // Sarakkeet |
---|
155 | { |
---|
156 | // Jos tarvittava määrä kortteja on lisätty, |
---|
157 | // laitetaan loppuihin taulukon alkioihin null-viite |
---|
158 | if (montakoKorttiaLisataan == montakoKorttiaLisatty) |
---|
159 | { |
---|
160 | kortit[r, s] = null; |
---|
161 | continue; |
---|
162 | } |
---|
163 | |
---|
164 | kortit[r, s] = new Kortti(kortinLeveys, kortinKorkeus, false, Color.Red, Color.White); |
---|
165 | Add(kortit[r, s]); |
---|
166 | |
---|
167 | kortit[r, s].X = (-(montakoSaraketta * (kortinLeveys + 20)) / 2) + (s * (kortinLeveys + 20)); |
---|
168 | kortit[r, s].Y = ((montakoRivia) * (kortinKorkeus + 20)) / 2 - r * (kortinKorkeus + 20); |
---|
169 | |
---|
170 | montakoKorttiaLisatty++; |
---|
171 | } |
---|
172 | } |
---|
173 | } |
---|
174 | } |
---|
175 | } |
---|