1 | using System; |
---|
2 | using System.IO; |
---|
3 | using System.Collections.Generic; |
---|
4 | using Jypeli; |
---|
5 | using Jypeli.Widgets; |
---|
6 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
7 | using Jypeli.Assets; |
---|
8 | using Jypeli.Effects; |
---|
9 | |
---|
10 | namespace Muistipeli |
---|
11 | { |
---|
12 | public struct Paikka |
---|
13 | { |
---|
14 | public int Rivi; |
---|
15 | public int Sarake; |
---|
16 | |
---|
17 | public Paikka(int rivi, int sarake) |
---|
18 | { |
---|
19 | Rivi = rivi; |
---|
20 | Sarake = sarake; |
---|
21 | } |
---|
22 | } |
---|
23 | |
---|
24 | public struct Pelaaja |
---|
25 | { |
---|
26 | public int Numero; |
---|
27 | public String Nimi; |
---|
28 | public int Pisteet; |
---|
29 | public Color Vari; |
---|
30 | |
---|
31 | public Pelaaja(String nimi, int numero, Color vari) |
---|
32 | { |
---|
33 | Numero = numero; |
---|
34 | Nimi = nimi; |
---|
35 | Pisteet = 0; |
---|
36 | Vari = vari; |
---|
37 | } |
---|
38 | } |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | public class Muistipeli : Game |
---|
42 | { |
---|
43 | List<GameObject> valikonKohdat; |
---|
44 | |
---|
45 | int montakoRivia; |
---|
46 | int montakoSaraketta; |
---|
47 | |
---|
48 | double korttienVali = 20.0; |
---|
49 | double kortinLeveys = 50; |
---|
50 | double kortinKorkeus = 70; |
---|
51 | |
---|
52 | Kortti[,] kortit; // rivit, sarakkeet |
---|
53 | Paikka korostettuKortti; |
---|
54 | int montakoKorttia; |
---|
55 | int[] montakoKutakinKorttitunnusta; |
---|
56 | |
---|
57 | public enum Suunta { Vasen, Oikea, Ylos, Alas } |
---|
58 | Suunta mihinSuuntaanMenossa; |
---|
59 | |
---|
60 | GameObject highlighter; |
---|
61 | List<Kortti> kaannetyt; // Yhdellä vuorolla käännetyt kortit. Tyhjennetään vuoron päätteeksi. Listassa voi olla siis 0, 1 tai 2 alkiota. |
---|
62 | Timer piilotusAjastin; |
---|
63 | const double aikaaEnnenPiilottamista = 2; |
---|
64 | |
---|
65 | String korttisarja; |
---|
66 | |
---|
67 | Pelaaja pelaaja1; |
---|
68 | Pelaaja pelaaja2; |
---|
69 | Pelaaja vuorossaOlevaPelaaja; |
---|
70 | Label vuoronaytto; |
---|
71 | |
---|
72 | IntMeter pelaajan1Pisteet; |
---|
73 | IntMeter pelaajan2Pisteet; |
---|
74 | IntMeter korttejaLoydetty; |
---|
75 | |
---|
76 | protected override void Begin() |
---|
77 | { |
---|
78 | //montakoKorttia = 16; // Pitää olla ennen laskureiden lisäämistä |
---|
79 | Valikko(); |
---|
80 | } |
---|
81 | |
---|
82 | public void Valikko() |
---|
83 | { |
---|
84 | valikonKohdat = new List<GameObject>(); |
---|
85 | Level.BackgroundColor = Color.White; |
---|
86 | |
---|
87 | GameObject elaimet = new GameObject(538, 256); |
---|
88 | elaimet.Image = LoadImage("elaimet"); |
---|
89 | elaimet.Tag = "elaimet"; |
---|
90 | elaimet.Y = elaimet.Height / 2 + 10; |
---|
91 | valikonKohdat.Add(elaimet); |
---|
92 | |
---|
93 | GameObject ihmiset = new GameObject(538, 256); |
---|
94 | ihmiset.Image = LoadImage("ihmiset"); |
---|
95 | ihmiset.Tag = "ihmiset"; |
---|
96 | ihmiset.Y = -ihmiset.Height / 2 - 10; |
---|
97 | valikonKohdat.Add(ihmiset); |
---|
98 | |
---|
99 | foreach (var valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
100 | { |
---|
101 | Add(valikonKohta); |
---|
102 | Mouse.ListenOn(valikonKohta, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, ValikonValinta, null, valikonKohta); |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
106 | Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Lopeta, ""); |
---|
108 | |
---|
109 | } |
---|
110 | |
---|
111 | public void ValikonValinta(GameObject mitaPainettiin) |
---|
112 | { |
---|
113 | AloitaUusiPeli(mitaPainettiin.Tag.ToString()); |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | public void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
117 | { |
---|
118 | foreach (var kohta in valikonKohdat) |
---|
119 | { |
---|
120 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
121 | { |
---|
122 | kohta.Image = LoadImage(kohta.Tag.ToString() + "_"); |
---|
123 | } |
---|
124 | else |
---|
125 | { |
---|
126 | kohta.Image = LoadImage(kohta.Tag.ToString()); |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | } |
---|
130 | } |
---|
131 | |
---|
132 | |
---|
133 | |
---|
134 | public void AloitaUusiPeli(String korttisarja) |
---|
135 | { |
---|
136 | ClearAll(); |
---|
137 | LisaaPelaajat(2); |
---|
138 | LisaaPiilotusajastin(); |
---|
139 | this.korttisarja = korttisarja; |
---|
140 | int montakoKuvaa = LataaKuvat(); |
---|
141 | montakoKorttia = montakoKuvaa * 2; |
---|
142 | |
---|
143 | // Laitetaan ensin rivejä ja sarakkeita yhtä paljon |
---|
144 | montakoSaraketta = (int)Math.Sqrt(montakoKorttia); |
---|
145 | // Kortit vähän mukavempaan muotoon, koska näytöt on yleensä leveämpiä kuin korkeita |
---|
146 | montakoSaraketta = (int)Math.Floor((3.0 / 2.0) * montakoSaraketta); |
---|
147 | // Tarvittavien rivien määrä saadaan korttien määrän ja saadun sarakkeiden määrän suhteesta |
---|
148 | montakoRivia = (int)Math.Ceiling((double)montakoKorttia / (double)montakoSaraketta); |
---|
149 | kortit = new Kortti[montakoRivia, montakoSaraketta]; |
---|
150 | |
---|
151 | // kortin tunnusNro indeksistä, alkiot tulkitaan siten että "montako tämän tunnuksen alkiota on lisätty peliin" |
---|
152 | // Tämä pitää olla ennen kuin kortit lisätään ruudulle |
---|
153 | montakoKutakinKorttitunnusta = new int[montakoKorttia / 2]; |
---|
154 | |
---|
155 | KortitRuudulle(); |
---|
156 | //LisaaKuvat(); // Pitää olla ennen laskureiden lisäämistä |
---|
157 | |
---|
158 | LisaaLaskurit(); |
---|
159 | LisaaVuoronaytto(); |
---|
160 | LisaaHighLighter(); |
---|
161 | |
---|
162 | // Laitetaan kenttä sopivan kokoiseksi että kortit täyttävät aina mahollisimman paljon ruutukapasiteetista |
---|
163 | Level.Width = montakoSaraketta * (korttienVali + kortinLeveys) + kortinLeveys; |
---|
164 | Level.Height = montakoRivia * (korttienVali + kortinKorkeus) + kortinKorkeus; |
---|
165 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
166 | |
---|
167 | PeliKayntiin(); |
---|
168 | AsetaNappaimet(); |
---|
169 | } |
---|
170 | |
---|
171 | public void LisaaPiilotusajastin() |
---|
172 | { |
---|
173 | piilotusAjastin = new Timer(); |
---|
174 | piilotusAjastin.Interval = aikaaEnnenPiilottamista; |
---|
175 | piilotusAjastin.Trigger += PiilotaKaannetyt; |
---|
176 | Add(piilotusAjastin); |
---|
177 | } |
---|
178 | |
---|
179 | public void LisaaLaskurit() |
---|
180 | { |
---|
181 | pelaajan1Pisteet = new IntMeter(0); |
---|
182 | Label p1teksti = new Label("Pelaaja 1 pisteet: "); |
---|
183 | Label pisteNaytto1 = new Label(); |
---|
184 | Label p1VoitotTeksti = new Label("Pelaaja 1 voitot: "); |
---|
185 | Label p1Voitot = new Label(pelaaja1.Pisteet.ToString()); |
---|
186 | |
---|
187 | p1teksti.TextColor = Color.Black; |
---|
188 | p1teksti.Position = new Vector(Screen.Left + 140, Screen.Bottom + 70); |
---|
189 | pisteNaytto1.Position = new Vector(p1teksti.X + (p1teksti.Width / 2) + 10, p1teksti.Y); |
---|
190 | pisteNaytto1.TextColor = Color.Blue; |
---|
191 | pisteNaytto1.BindTo(pelaajan1Pisteet); |
---|
192 | p1VoitotTeksti.Position = new Vector(Screen.Left + 140 - ((p1teksti.Width - p1VoitotTeksti.Width) / 2), p1teksti.Y - 30); |
---|
193 | p1Voitot.Position = new Vector(p1VoitotTeksti.X + (p1VoitotTeksti.Width / 2) + 10, p1VoitotTeksti.Y); |
---|
194 | |
---|
195 | Add(p1teksti); |
---|
196 | Add(pisteNaytto1); |
---|
197 | Add(p1VoitotTeksti); |
---|
198 | Add(p1Voitot); |
---|
199 | |
---|
200 | pelaajan2Pisteet = new IntMeter(0); |
---|
201 | Label p2teksti = new Label("Pelaaja 2 pisteet: "); |
---|
202 | Label pisteNaytto2 = new Label(); |
---|
203 | Label p2VoitotTeksti = new Label("Pelaaja 1 voitot: "); |
---|
204 | Label p2Voitot = new Label(pelaaja2.Pisteet.ToString()); |
---|
205 | |
---|
206 | p2teksti.TextColor = Color.Black; |
---|
207 | p2teksti.X = Screen.Right - 140; |
---|
208 | p2teksti.Y = Screen.Bottom + 70; |
---|
209 | pisteNaytto2.X = p2teksti.X + (p2teksti.Width / 2) + 10; |
---|
210 | pisteNaytto2.Y = p2teksti.Y; |
---|
211 | pisteNaytto2.TextColor = Color.Red; |
---|
212 | pisteNaytto2.BindTo(pelaajan2Pisteet); |
---|
213 | p2VoitotTeksti.X = Screen.Right - 140 + ((p2teksti.Width - p2VoitotTeksti.Width) / 2); |
---|
214 | p2VoitotTeksti.Y = p2teksti.Y - 30; |
---|
215 | p2Voitot.Position = new Vector(p2VoitotTeksti.X + (p2VoitotTeksti.Width / 2) + 10, p2VoitotTeksti.Y); |
---|
216 | |
---|
217 | Add(p2teksti); |
---|
218 | Add(pisteNaytto2); |
---|
219 | Add(p2VoitotTeksti); |
---|
220 | Add(p2Voitot); |
---|
221 | |
---|
222 | korttejaLoydetty = new IntMeter(0); |
---|
223 | korttejaLoydetty.MaxValue = montakoKorttia; |
---|
224 | korttejaLoydetty.UpperLimit += KaikkiLoydetty; |
---|
225 | } |
---|
226 | |
---|
227 | /// <summary> |
---|
228 | /// Korostetaan ensimmäinen kortti. |
---|
229 | /// </summary> |
---|
230 | public void PeliKayntiin() |
---|
231 | { |
---|
232 | kaannetyt = new List<Kortti>(); |
---|
233 | korostettuKortti = new Paikka(0, 0); |
---|
234 | KorostaKortti(new Paikka(0, 0)); |
---|
235 | vuorossaOlevaPelaaja = pelaaja1; |
---|
236 | Level.BackgroundColor = pelaaja1.Vari; |
---|
237 | vuoronaytto.Text = "Pelaaja 1"; |
---|
238 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 1 aloittaa pelin!"); |
---|
239 | } |
---|
240 | |
---|
241 | |
---|
242 | public void KaikkiLoydetty(int arvo) |
---|
243 | { |
---|
244 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
245 | String voittoteksti; |
---|
246 | if (pelaajan1Pisteet > pelaajan2Pisteet) |
---|
247 | { |
---|
248 | voittoteksti = "Pelaaja 1 voitti! "; |
---|
249 | pelaaja1.Pisteet++; |
---|
250 | } |
---|
251 | else if (pelaajan2Pisteet > pelaajan1Pisteet) |
---|
252 | { |
---|
253 | voittoteksti = "Pelaaja 2 voitti! "; |
---|
254 | pelaaja2.Pisteet++; |
---|
255 | } |
---|
256 | else |
---|
257 | { |
---|
258 | voittoteksti = "Tasapeli! "; |
---|
259 | } |
---|
260 | |
---|
261 | MessageBox m = new MessageBox( |
---|
262 | "Peli päättyi", |
---|
263 | "" + voittoteksti + "Aloita uusi peli painamalla OK."); |
---|
264 | m.OkButton.Clicked += OKPainettu; |
---|
265 | Add(m); |
---|
266 | } |
---|
267 | |
---|
268 | public void OKPainettu() |
---|
269 | { |
---|
270 | AloitaUusiPeli(korttisarja); |
---|
271 | } |
---|
272 | |
---|
273 | public void LisaaVuoronaytto() |
---|
274 | { |
---|
275 | Label vuorossaNyt = new Label("Vuorossa nyt"); |
---|
276 | vuorossaNyt.X = 0; |
---|
277 | vuorossaNyt.Y = Screen.Bottom + 70; |
---|
278 | vuoronaytto = new Label(); |
---|
279 | vuoronaytto.X = 0; |
---|
280 | vuoronaytto.Y = vuorossaNyt.Y - 30; |
---|
281 | Add(vuorossaNyt); |
---|
282 | Add(vuoronaytto); |
---|
283 | } |
---|
284 | |
---|
285 | void LisaaHighLighter() |
---|
286 | { |
---|
287 | highlighter = new GameObject(kortinLeveys, kortinKorkeus); |
---|
288 | highlighter.Image = LoadImage("highlight1"); |
---|
289 | Add(highlighter); |
---|
290 | } |
---|
291 | |
---|
292 | private int LataaKuvat() |
---|
293 | { |
---|
294 | List<String> kuvat = new List<string>(); |
---|
295 | String[] kuvatiedostot = Directory.GetFiles(korttisarja); |
---|
296 | return kuvatiedostot.Length; |
---|
297 | } |
---|
298 | |
---|
299 | void LisaaPelaajat(int montakoPelaajaa) |
---|
300 | { |
---|
301 | // Toistaiseksi tehdään "manuaalisesti" kaksi pelaajaa |
---|
302 | pelaaja1 = new Pelaaja("", 1, Color.Cyan); |
---|
303 | pelaaja2 = new Pelaaja("", 2, Color.MediumPurple); |
---|
304 | } |
---|
305 | |
---|
306 | void AsetaNappaimet() |
---|
307 | { |
---|
308 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Pressed, KortinValinta, null, Suunta.Vasen); |
---|
309 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Pressed, KortinValinta, null, Suunta.Oikea); |
---|
310 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, KortinValinta, null, Suunta.Ylos); |
---|
311 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Pressed, KortinValinta, null, Suunta.Alas); |
---|
312 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, KaannaKortti, null); |
---|
313 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Lopeta, null); |
---|
314 | } |
---|
315 | |
---|
316 | void Lopeta() |
---|
317 | { |
---|
318 | Exit(); |
---|
319 | } |
---|
320 | |
---|
321 | #region Liikkuminen |
---|
322 | void KorostaKortti(Paikka korostettavaKortti) |
---|
323 | { |
---|
324 | korostettavaKortti = TarkistaKortinNro(korostettavaKortti); |
---|
325 | highlighter.Position = new Vector(KortinX(korostettavaKortti.Sarake), KortinY(korostettavaKortti.Rivi)); |
---|
326 | Kortti.PuoliEsilla puoliesilla = kortit[korostettavaKortti.Rivi, korostettavaKortti.Sarake].KumpiPuoliEsilla(); |
---|
327 | korostettuKortti = korostettavaKortti; |
---|
328 | } |
---|
329 | |
---|
330 | /// <summary> |
---|
331 | /// Aliohjelma pitää huolen, että valittu kortti on aina |
---|
332 | /// rivi- ja sarakeindeksien sisäpuolella. Toisin sanoen |
---|
333 | /// rivistä/sarakkeesta "yli" hypättäessä kursori palautuu |
---|
334 | /// oikeaan paikkaan. |
---|
335 | /// </summary> |
---|
336 | /// <param name="kortinNro">Kortin rivi, sarake</param> |
---|
337 | /// <returns>"Korjatut" koordinaatit</returns> |
---|
338 | private Paikka TarkistaKortinNro(Paikka paikka) |
---|
339 | { |
---|
340 | // Viimeisen rivin jälkeen palataan ensimmäiselle riville |
---|
341 | if (paikka.Rivi >= montakoRivia) |
---|
342 | paikka.Rivi = 0; |
---|
343 | |
---|
344 | // Viimeisen sarakkeen jälkeen palataan ensimmäiseen sarakkeeseen |
---|
345 | if (paikka.Sarake >= montakoSaraketta) |
---|
346 | paikka.Sarake = 0; |
---|
347 | |
---|
348 | // Ensimmäisestä rivistä "taaksepäin" liikuttaessa |
---|
349 | // hypätään viimeiselle riville |
---|
350 | if (paikka.Rivi < 0) |
---|
351 | paikka.Rivi = montakoRivia - 1; |
---|
352 | |
---|
353 | // Ensimmäisestä sarakkeesta "taaksepäin" liikuttaessa |
---|
354 | // hypätään viimeiseen sarakkeeseen |
---|
355 | if (paikka.Sarake < 0) |
---|
356 | paikka.Sarake = montakoSaraketta - 1; |
---|
357 | |
---|
358 | // Mentiin pelipakan "tyhjälle alueelle" |
---|
359 | if (kortit[paikka.Rivi, paikka.Sarake] == null) |
---|
360 | paikka = TultiinNullViitteeseen(paikka); |
---|
361 | |
---|
362 | return paikka; |
---|
363 | } |
---|
364 | |
---|
365 | private Paikka TultiinNullViitteeseen(Paikka kortinPaikka) |
---|
366 | { |
---|
367 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Vasen) |
---|
368 | return new Paikka(kortinPaikka.Rivi, (montakoKorttia % montakoSaraketta) - 1); |
---|
369 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Oikea) |
---|
370 | return new Paikka(kortinPaikka.Rivi, 0); |
---|
371 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Ylos) |
---|
372 | return new Paikka(montakoRivia - 2, kortinPaikka.Sarake); |
---|
373 | |
---|
374 | // alas |
---|
375 | return new Paikka(0, kortinPaikka.Sarake); |
---|
376 | } |
---|
377 | |
---|
378 | void KortinValinta(Suunta suunta) |
---|
379 | { |
---|
380 | mihinSuuntaanMenossa = suunta; |
---|
381 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Vasen) |
---|
382 | KorostaKortti(new Paikka(korostettuKortti.Rivi, korostettuKortti.Sarake - 1)); |
---|
383 | |
---|
384 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Oikea) |
---|
385 | KorostaKortti(new Paikka(korostettuKortti.Rivi, korostettuKortti.Sarake + 1)); |
---|
386 | |
---|
387 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Ylos) |
---|
388 | KorostaKortti(new Paikka(korostettuKortti.Rivi - 1, korostettuKortti.Sarake)); |
---|
389 | |
---|
390 | if (mihinSuuntaanMenossa == Suunta.Alas) |
---|
391 | KorostaKortti(new Paikka(korostettuKortti.Rivi + 1, korostettuKortti.Sarake)); |
---|
392 | } |
---|
393 | #endregion |
---|
394 | |
---|
395 | #region Kääntäminen ja parin löytyminen |
---|
396 | |
---|
397 | public bool VoikoKorttiaKaantaa(Kortti kortti) |
---|
398 | { |
---|
399 | // Ei käännetä kahta kertaa samaa korttia |
---|
400 | if (kaannetyt.Count == 0 || kortit[korostettuKortti.Rivi, korostettuKortti.Sarake] != kaannetyt[0]) |
---|
401 | { |
---|
402 | // Jos kortti "on jo löydetty", niin sitä ei voi missään tapauksessa kääntää |
---|
403 | bool onkoPoistettuPelista = kortit[korostettuKortti.Rivi, korostettuKortti.Sarake].PoistettuPelista; |
---|
404 | |
---|
405 | if (!onkoPoistettuPelista) |
---|
406 | { |
---|
407 | return true; |
---|
408 | } |
---|
409 | } |
---|
410 | return false; |
---|
411 | } |
---|
412 | |
---|
413 | void KaannaKortti() |
---|
414 | { |
---|
415 | if (VoikoKorttiaKaantaa(kortit[korostettuKortti.Rivi, korostettuKortti.Sarake])) |
---|
416 | { |
---|
417 | kortit[korostettuKortti.Rivi, korostettuKortti.Sarake].Kaanna(); |
---|
418 | kaannetyt.Add(kortit[korostettuKortti.Rivi, korostettuKortti.Sarake]); |
---|
419 | |
---|
420 | if (kaannetyt.Count == 2) // Tasan kaksi korttia käännetään yhdellä vuorolla |
---|
421 | { |
---|
422 | if (kaannetyt[0].Tunniste == kaannetyt[1].Tunniste) // Käännetyt kortit muodostavat parin |
---|
423 | { |
---|
424 | foreach (Kortti kaannetty in kaannetyt) |
---|
425 | { |
---|
426 | RajaytaKortti(kaannetty); |
---|
427 | kaannetty.PoistettuPelista = true; |
---|
428 | } |
---|
429 | PariLoytyi(); |
---|
430 | } |
---|
431 | else |
---|
432 | { |
---|
433 | // Jos kaksi korttia on käännetty niin ajastin lähtee käyntiin eikä sinä aikana voi kääntää kortteja |
---|
434 | Keyboard.Disable(Key.Space); |
---|
435 | piilotusAjastin.Start(); |
---|
436 | } |
---|
437 | } |
---|
438 | } |
---|
439 | } |
---|
440 | |
---|
441 | void PiilotaKaannetyt(Timer t) |
---|
442 | { |
---|
443 | foreach (var item in kaannetyt) |
---|
444 | { |
---|
445 | item.Kaanna(); |
---|
446 | } |
---|
447 | kaannetyt.Clear(); |
---|
448 | piilotusAjastin.Stop(); |
---|
449 | Keyboard.Enable(Key.Space); |
---|
450 | VuoroVaihtuu(); |
---|
451 | } |
---|
452 | |
---|
453 | public void PariLoytyi() |
---|
454 | { |
---|
455 | MediaPlayer.Play("tada"); |
---|
456 | kaannetyt.Clear(); |
---|
457 | |
---|
458 | if (vuorossaOlevaPelaaja.Equals(pelaaja1)) |
---|
459 | { |
---|
460 | pelaajan1Pisteet.Value++; |
---|
461 | } |
---|
462 | else if (vuorossaOlevaPelaaja.Equals(pelaaja2)) |
---|
463 | { |
---|
464 | pelaajan2Pisteet.Value++; |
---|
465 | } |
---|
466 | |
---|
467 | korttejaLoydetty.Value += 2; |
---|
468 | } |
---|
469 | |
---|
470 | /// <summary> |
---|
471 | /// Näpsäkkä korttiin kohdistettu "räjähdys" tai mikä efekti lie. |
---|
472 | /// </summary> |
---|
473 | /// <param name="kaannetty">Kortti jonka päälle räjähdys tulee.</param> |
---|
474 | public void RajaytaKortti(Kortti kortti) |
---|
475 | { |
---|
476 | Image i = kortti.KuvaPuoliTekstuuri; |
---|
477 | ExplosionSystem e = new ExplosionSystem(i, 10); |
---|
478 | e.MinLifetime = 0.3; |
---|
479 | e.MaxLifetime = 1.5; |
---|
480 | e.MinVelocity = 1; |
---|
481 | e.MaxVelocity = 300; |
---|
482 | e.MinScale = 0.01; |
---|
483 | e.MaxScale = 0.05; |
---|
484 | Add(e); |
---|
485 | e.AddEffect(kortti.Position.X, kortti.Position.Y, 10); |
---|
486 | } |
---|
487 | |
---|
488 | public void VuoroVaihtuu() |
---|
489 | { |
---|
490 | if (vuorossaOlevaPelaaja.Equals(pelaaja1)) |
---|
491 | { |
---|
492 | vuorossaOlevaPelaaja = pelaaja2; |
---|
493 | highlighter.Image = LoadImage("highlight2"); |
---|
494 | vuoronaytto.Text = "Pelaaja 2"; |
---|
495 | Level.BackgroundColor = pelaaja2.Vari; |
---|
496 | return; |
---|
497 | } |
---|
498 | |
---|
499 | if (vuorossaOlevaPelaaja.Equals(pelaaja2)) |
---|
500 | { |
---|
501 | vuorossaOlevaPelaaja = pelaaja1; |
---|
502 | highlighter.Image = LoadImage("highlight1"); |
---|
503 | vuoronaytto.Text = "Pelaaja 1"; |
---|
504 | Level.BackgroundColor = pelaaja1.Vari; |
---|
505 | return; |
---|
506 | } |
---|
507 | } |
---|
508 | |
---|
509 | #endregion |
---|
510 | |
---|
511 | #region Kortit ruudulle |
---|
512 | |
---|
513 | /// <summary> |
---|
514 | /// Aliohjelma lisää halutun määrän kortteja |
---|
515 | /// taulukkoon ja edelleen ruudulle. |
---|
516 | /// </summary> |
---|
517 | /// <param name="montakoKorttiaLisataan">Kuinka monta korttia taulukkoon (attribuutti) lisätään.</param> |
---|
518 | void KortitRuudulle() |
---|
519 | { |
---|
520 | int montakoKorttiaLisatty = 0; |
---|
521 | |
---|
522 | for (int r = 0; r < kortit.GetLength(0); r++) // Rivit |
---|
523 | { |
---|
524 | for (int s = 0; s < kortit.GetLength(1); s++) // Sarakkeet |
---|
525 | { |
---|
526 | // Jos tarvittava määrä kortteja on lisätty, |
---|
527 | // laitetaan loppuihin taulukon alkioihin null-viite |
---|
528 | if (montakoKorttia == montakoKorttiaLisatty) |
---|
529 | { |
---|
530 | kortit[r, s] = null; |
---|
531 | continue; |
---|
532 | } |
---|
533 | |
---|
534 | kortit[r, s] = TeeKortti(); |
---|
535 | kortit[r, s].KuvaPuoliTekstuuri = Image.FromFile(korttisarja + "/" + kortit[r, s].Tunniste.ToString() + ".jpg"); |
---|
536 | Add(kortit[r, s]); |
---|
537 | |
---|
538 | kortit[r, s].X = KortinX(s); |
---|
539 | kortit[r, s].Y = KortinY(r); |
---|
540 | montakoKorttiaLisatty++; |
---|
541 | } |
---|
542 | } |
---|
543 | } |
---|
544 | |
---|
545 | public double KortinX(int sarake) |
---|
546 | { |
---|
547 | return (-(montakoSaraketta * (kortinLeveys + korttienVali)) / 2) + (sarake * (kortinLeveys + korttienVali)) + korttienVali; |
---|
548 | } |
---|
549 | |
---|
550 | public double KortinY(int rivi) |
---|
551 | { |
---|
552 | // Viimeinen termi tulee siitä että viimeisen kortin perässä ei tarvita välistystä |
---|
553 | return ((montakoRivia) * (kortinKorkeus + korttienVali)) / 2 - rivi * (kortinKorkeus + korttienVali) - korttienVali; |
---|
554 | } |
---|
555 | |
---|
556 | public Kortti TeeKortti() |
---|
557 | { |
---|
558 | Image takaTekstuuri = LoadImage("taka"); |
---|
559 | int tunniste = AnnaTunniste(); |
---|
560 | return new Kortti(kortinLeveys, kortinKorkeus, false, takaTekstuuri, tunniste); |
---|
561 | } |
---|
562 | |
---|
563 | private int AnnaTunniste() |
---|
564 | { |
---|
565 | int tunniste; |
---|
566 | while (true) |
---|
567 | { |
---|
568 | tunniste = RandomGen.NextInt(0, montakoKutakinKorttitunnusta.Length - 1); |
---|
569 | if (montakoKutakinKorttitunnusta[tunniste] < 2) |
---|
570 | { |
---|
571 | montakoKutakinKorttitunnusta[tunniste]++; |
---|
572 | break; |
---|
573 | } |
---|
574 | } |
---|
575 | return tunniste; |
---|
576 | } |
---|
577 | #endregion |
---|
578 | } |
---|
579 | } |
---|