1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const double nopeus = 300; |
---|
10 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
11 | double tasokorkeus = 0; |
---|
12 | double vihollistiheytys = 1; |
---|
13 | double tasoleveys = 150; |
---|
14 | double viholliskorkeus = 800; |
---|
15 | IntMeter pelaajan1pisteet; |
---|
16 | IntMeter pelaajan2pisteet; |
---|
17 | |
---|
18 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
19 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
20 | //PhysicsObject vihollinen; |
---|
21 | PhysicsObject taso; |
---|
22 | |
---|
23 | Timer aikaLaskuri; |
---|
24 | |
---|
25 | |
---|
26 | PhysicsObject vasenReuna; |
---|
27 | PhysicsObject alaReuna; |
---|
28 | PhysicsObject oikeaReuna; |
---|
29 | PhysicsObject DownReuna; |
---|
30 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
31 | |
---|
32 | |
---|
33 | protected override void Begin() |
---|
34 | { |
---|
35 | Level.Width = 1024; |
---|
36 | Level.Height = 15000; |
---|
37 | pelaajan1pisteet = new IntMeter(0); |
---|
38 | pelaajan2pisteet = new IntMeter(0); |
---|
39 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
40 | seuraavaKentta(); |
---|
41 | } |
---|
42 | |
---|
43 | void TasoTuho(PhysicsObject taso) |
---|
44 | { |
---|
45 | if (pelaaja1.Y > pelaaja2.Y) |
---|
46 | { |
---|
47 | if (taso.Y + 1000 < pelaaja1.Y) |
---|
48 | { |
---|
49 | taso.Destroy(); |
---|
50 | pelaajan1pisteet.Value += 1; |
---|
51 | } |
---|
52 | } |
---|
53 | } |
---|
54 | |
---|
55 | void seuraavaKentta() |
---|
56 | { |
---|
57 | |
---|
58 | ClearAll(); |
---|
59 | //pelaajan1pisteet.Reset(); |
---|
60 | lisaaTaso(RandomGen.NextDouble(Level.Left + 50, Level.Right - 50), Level.Bottom + 150, 150); |
---|
61 | |
---|
62 | vasenReuna = Level.CreateLeftBorder(); |
---|
63 | vasenReuna.Restitution = 0.0; |
---|
64 | vasenReuna.IsVisible = false; |
---|
65 | |
---|
66 | alaReuna = Level.CreateBottomBorder(); |
---|
67 | vasenReuna.Restitution = 0.0; |
---|
68 | vasenReuna.IsVisible = false; |
---|
69 | |
---|
70 | oikeaReuna = Level.CreateRightBorder(); |
---|
71 | vasenReuna.Restitution = 0.0; |
---|
72 | vasenReuna.IsVisible = false; |
---|
73 | |
---|
74 | |
---|
75 | |
---|
76 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
77 | ValueDisplay pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
78 | pisteNaytto.Text = "Pelaaja 1: "; |
---|
79 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 250; |
---|
80 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
81 | pisteNaytto.ValueColor = Color.Red; |
---|
82 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
83 | pisteNaytto.BindTo(pelaajan1pisteet); |
---|
84 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
85 | |
---|
86 | |
---|
87 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
88 | ValueDisplay pisteNaytto2 = new ValueDisplay(); |
---|
89 | pisteNaytto2.Text = "Pelaaja 2: "; |
---|
90 | pisteNaytto2.X = Screen.Right - 250; |
---|
91 | pisteNaytto2.Y = Screen.Top - 100; |
---|
92 | pisteNaytto2.ValueColor = Color.Red; |
---|
93 | pisteNaytto2.TextColor = Color.Red; |
---|
94 | pisteNaytto2.BindTo(pelaajan2pisteet); |
---|
95 | Add(pisteNaytto2); // lisätään peliin |
---|
96 | |
---|
97 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
98 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
99 | |
---|
100 | // Asetetaan painovoima |
---|
101 | Gravity = new Vector(0, -600); |
---|
102 | |
---|
103 | luoKentta(); |
---|
104 | lisaaNappaimet(); |
---|
105 | //LisaaDownReuna(Camera.Position.Y - 200); |
---|
106 | |
---|
107 | |
---|
108 | } |
---|
109 | |
---|
110 | |
---|
111 | |
---|
112 | |
---|
113 | void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject kohde) |
---|
114 | { |
---|
115 | if (kohde == oikeaReuna) |
---|
116 | { |
---|
117 | pelaaja1.X = Level.Left + 30; |
---|
118 | } |
---|
119 | else if (kohde == vasenReuna) |
---|
120 | { |
---|
121 | pelaaja1.X = Level.Right - 30; |
---|
122 | } |
---|
123 | } |
---|
124 | |
---|
125 | void TasonTormays(PhysicsObject taso, PhysicsObject kohde) |
---|
126 | { |
---|
127 | if (kohde == DownReuna) |
---|
128 | { |
---|
129 | taso.Destroy(); |
---|
130 | } |
---|
131 | |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void p1piste(PhysicsObject p1, PhysicsObject kohde) |
---|
135 | { |
---|
136 | if (kohde == DownReuna) |
---|
137 | { |
---|
138 | pelaajan2pisteet.Value += 1; |
---|
139 | p1.Destroy(); |
---|
140 | seuraavaKentta(); |
---|
141 | } |
---|
142 | |
---|
143 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihollinen") |
---|
144 | { |
---|
145 | kohde.Destroy(); |
---|
146 | pelaajan2pisteet.Value += 1; |
---|
147 | p1.Destroy(); |
---|
148 | seuraavaKentta(); |
---|
149 | } |
---|
150 | |
---|
151 | } |
---|
152 | |
---|
153 | void VihollisKaantyVR(PhysicsObject vihulainen, PhysicsObject kohde) |
---|
154 | { |
---|
155 | if (kohde == vasenReuna) |
---|
156 | { |
---|
157 | vihulainen.Velocity = new Vector(220.0, 0.0); |
---|
158 | } |
---|
159 | |
---|
160 | } |
---|
161 | |
---|
162 | void VihollisKaantyOR(PhysicsObject vihulainen, PhysicsObject kohde) |
---|
163 | { |
---|
164 | if (kohde == oikeaReuna) |
---|
165 | { |
---|
166 | vihulainen.Velocity = new Vector(-220.0, 0.0); |
---|
167 | } |
---|
168 | |
---|
169 | } |
---|
170 | |
---|
171 | void p2piste(PhysicsObject p2, PhysicsObject kohde) |
---|
172 | { |
---|
173 | if (kohde == DownReuna) |
---|
174 | { |
---|
175 | pelaajan1pisteet.Value++; |
---|
176 | p2.Destroy(); |
---|
177 | seuraavaKentta(); |
---|
178 | } |
---|
179 | |
---|
180 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihollinen") |
---|
181 | { |
---|
182 | pelaajan1pisteet.Value++; |
---|
183 | kohde.Destroy(); |
---|
184 | p2.Destroy(); |
---|
185 | seuraavaKentta(); |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | } |
---|
189 | void luoKentta() |
---|
190 | { |
---|
191 | MessageDisplay.Add("Pompi pidemmälle kuin toinen pelaaja!"); |
---|
192 | tasokorkeus = 50; |
---|
193 | tasoleveys = 150; |
---|
194 | for (int i = 0; i < 145; i++) |
---|
195 | { |
---|
196 | lisaaTaso(RandomGen.NextDouble(Level.Left + 50, -150), Level.Bottom + tasokorkeus + RandomGen.NextDouble(10.0, 15.0), tasoleveys); |
---|
197 | lisaaTaso(RandomGen.NextDouble(150, Level.Right - 50), Level.Bottom + tasokorkeus + RandomGen.NextDouble(0.0, 5.0), tasoleveys); |
---|
198 | tasokorkeus = tasokorkeus + 170; |
---|
199 | tasoleveys = tasoleveys - 1; |
---|
200 | } |
---|
201 | vihollistiheytys = 0; |
---|
202 | viholliskorkeus = 0; |
---|
203 | for (int v = 0; v < 115; v++) |
---|
204 | { |
---|
205 | viholliskorkeus = viholliskorkeus + 600 - vihollistiheytys; |
---|
206 | LisaaVihollinen(RandomGen.NextDouble(Level.Left , Level.Right), Level.Bottom + viholliskorkeus + RandomGen.NextDouble(0.0, 40.0)); |
---|
207 | vihollistiheytys = vihollistiheytys + 5; |
---|
208 | } |
---|
209 | |
---|
210 | tasokorkeus = 150; |
---|
211 | tasoleveys = 150; |
---|
212 | for (int h = 0; h < 75; h++) |
---|
213 | { |
---|
214 | lisaaTaso(RandomGen.NextDouble(150, -150), Level.Bottom + tasokorkeus + RandomGen.NextDouble(5.0, 15.0), tasoleveys); |
---|
215 | tasoleveys = tasoleveys - 2; |
---|
216 | tasokorkeus = tasokorkeus + 170; |
---|
217 | } |
---|
218 | |
---|
219 | LisaaDownReuna(Camera.Position.Y - 200); |
---|
220 | |
---|
221 | |
---|
222 | Level.Background.CreateGradient(Color.Beige, Color.Wheat); |
---|
223 | |
---|
224 | |
---|
225 | lisaaPelaajat(); |
---|
226 | |
---|
227 | aikaLaskuri = new Timer(); // luodaan uusi ajastin, nimeltä aikaLaskuri |
---|
228 | aikaLaskuri.Interval = 1; // ajastukseksi 5 sekuntia |
---|
229 | aikaLaskuri.Trigger += new Timer.TriggerHandler(aikaLoppui); // // asetetaan tapahtuma, kun aikaLaskuri kun 5 sekuntia on kulunut. |
---|
230 | Add(aikaLaskuri); // lisätään aikaLaskuri peliin |
---|
231 | aikaLaskuri.Start(1); |
---|
232 | |
---|
233 | kenttaNro = 0; |
---|
234 | Level.Width = 1024; |
---|
235 | Level.Height = 15000; |
---|
236 | |
---|
237 | LisaaVihollinen(0.0, Level.Bottom + 500); |
---|
238 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
239 | |
---|
240 | |
---|
241 | pelaajan1pisteet.MaxValue = 2; |
---|
242 | pelaajan1pisteet.UpperLimit += laskuriYlarajassa; |
---|
243 | |
---|
244 | |
---|
245 | } |
---|
246 | |
---|
247 | void laskuriYlarajassa(int arvo) |
---|
248 | { |
---|
249 | MessageDisplay.TextColor = Color.White; |
---|
250 | MessageDisplay.Add("Pelaaja 1 voitti pelin."); |
---|
251 | } |
---|
252 | |
---|
253 | void lisaaTaso(double x, double y, double leveys) |
---|
254 | { |
---|
255 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, 30); |
---|
256 | taso.Color = Color.Green; |
---|
257 | taso.X = x; |
---|
258 | taso.Y = y; |
---|
259 | taso.Image = LoadImage("Smile Jump(laatta)"); |
---|
260 | AddCollisionHandler(taso, TasonTormays); |
---|
261 | Add(taso); |
---|
262 | } |
---|
263 | |
---|
264 | void lisaaPelaajat() |
---|
265 | { |
---|
266 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
267 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
268 | pelaaja1.Shape = Shapes.Circle; |
---|
269 | pelaaja1.Image = LoadImage("smile jump(keltainen pelaaja) (2)"); |
---|
270 | pelaaja1.X = 0; |
---|
271 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 50; |
---|
272 | |
---|
273 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
274 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
275 | pelaaja2.Shape = Shapes.Circle; |
---|
276 | pelaaja2.Image = LoadImage("smile jump (vihreä pelaaja) (2)"); |
---|
277 | pelaaja2.X = 50; |
---|
278 | pelaaja2.Y = Level.Bottom + 50; |
---|
279 | |
---|
280 | |
---|
281 | |
---|
282 | |
---|
283 | |
---|
284 | AddCollisionHandler(pelaaja1, KasittelePallonTormays); |
---|
285 | AddCollisionHandler(pelaaja2, KasittelePallonTormays); |
---|
286 | |
---|
287 | Add(pelaaja1); |
---|
288 | Add(pelaaja2); |
---|
289 | } |
---|
290 | |
---|
291 | void LisaaVihollinen(double x, double y) |
---|
292 | { |
---|
293 | PhysicsObject vihollinen = new PhysicsObject(60, 60); |
---|
294 | vihollinen.Image = LoadImage("smile jump(vihollinen) (2)"); |
---|
295 | vihollinen.Tag = "vihollinen"; |
---|
296 | vihollinen.X = x; |
---|
297 | vihollinen.Y = y; |
---|
298 | vihollinen.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
299 | vihollinen.IgnoresPhysicsLogics = true; |
---|
300 | vihollinen.Velocity = new Vector(220.0, 0.0); |
---|
301 | Add(vihollinen); |
---|
302 | |
---|
303 | AddCollisionHandler(vihollinen, VihollisKaantyOR); |
---|
304 | AddCollisionHandler(vihollinen, VihollisKaantyVR); |
---|
305 | } |
---|
306 | |
---|
307 | private void aikaLoppui(Timer sender) |
---|
308 | { |
---|
309 | AddCollisionHandler(pelaaja1, p1piste); |
---|
310 | AddCollisionHandler(pelaaja2, p2piste); |
---|
311 | |
---|
312 | } |
---|
313 | |
---|
314 | |
---|
315 | |
---|
316 | void lisaaNappaimet() |
---|
317 | { |
---|
318 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
319 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
320 | |
---|
321 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
322 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
323 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
324 | |
---|
325 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
326 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
327 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja2, hyppyVoima); |
---|
328 | |
---|
329 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
330 | } |
---|
331 | |
---|
332 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
333 | { |
---|
334 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
335 | |
---|
336 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
337 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
338 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
339 | } |
---|
340 | |
---|
341 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
342 | { |
---|
343 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
344 | } |
---|
345 | |
---|
346 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
347 | { |
---|
348 | hahmo.Jump(voima); |
---|
349 | } |
---|
350 | |
---|
351 | void LisaaDownReuna(double y) |
---|
352 | { |
---|
353 | DownReuna = new PhysicsObject(2000, 100); |
---|
354 | DownReuna.X = 0; |
---|
355 | DownReuna.Y = Level.Bottom + 50; |
---|
356 | DownReuna.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
357 | DownReuna.IgnoresGravity = true; |
---|
358 | |
---|
359 | Add(DownReuna); |
---|
360 | |
---|
361 | |
---|
362 | } |
---|
363 | |
---|
364 | |
---|
365 | |
---|
366 | |
---|
367 | |
---|
368 | |
---|
369 | protected override void Update(Time time) |
---|
370 | { |
---|
371 | if (pelaaja1.Y > pelaaja2.Y) |
---|
372 | { |
---|
373 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
374 | |
---|
375 | } |
---|
376 | else |
---|
377 | { |
---|
378 | Camera.Follow(pelaaja2); |
---|
379 | |
---|
380 | } |
---|
381 | |
---|
382 | DownReuna.Y = Camera.Position.Y - 400; |
---|
383 | |
---|
384 | |
---|
385 | base.Update(time); |
---|
386 | |
---|
387 | |
---|
388 | } |
---|
389 | } |
---|