1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const double nopeus = 300; |
---|
10 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
11 | double tasokorkeus = 150; |
---|
12 | double tasokorkeutus = 1; |
---|
13 | double tasoleveys = 150; |
---|
14 | IntMeter pelaajan1pisteet; |
---|
15 | IntMeter pelaajan2pisteet; |
---|
16 | |
---|
17 | |
---|
18 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
19 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
20 | |
---|
21 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
22 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
23 | PhysicsObject vihollinen; |
---|
24 | PhysicsObject taso; |
---|
25 | |
---|
26 | Timer aikaLaskuri; // laskee aikaa |
---|
27 | ValueDisplay aikaNaytto; // näyttää ajan |
---|
28 | |
---|
29 | PhysicsObject vasenReuna; |
---|
30 | PhysicsObject alaReuna; |
---|
31 | PhysicsObject oikeaReuna; |
---|
32 | PhysicsObject DownReuna; |
---|
33 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
34 | |
---|
35 | |
---|
36 | protected override void Begin() |
---|
37 | { |
---|
38 | |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | aikaLaskuri = new Timer(); // luodaan uusi ajastin, nimeltä aikaLaskuri |
---|
43 | aikaLaskuri.Interval = 5; // ajastukseksi 5 sekuntia |
---|
44 | aikaLaskuri.Trigger += new Timer.TriggerHandler(aikaLoppui); // // asetetaan tapahtuma, kun aikaLaskuri kun 5 sekuntia on kulunut. |
---|
45 | Add(aikaLaskuri); // lisätään aikaLaskuri peliin |
---|
46 | aikaLaskuri.Start(); // käynnistetään aikaLaskuri |
---|
47 | |
---|
48 | aikaNaytto = new ValueDisplay(); // luo uuden aikaNayton |
---|
49 | aikaNaytto.Text = "Aikaa jäljellä: "; // laitetaan näytöllä näkyvä teksti |
---|
50 | aikaNaytto.TextColor = Color.Red; // vaihdetaan tekstin väriä |
---|
51 | aikaNaytto.FormatDouble(0, true); // asetetaan näyttämään aika siten, ettei siinä näy yhtään (0) desimaalia |
---|
52 | aikaNaytto.BindTo(aikaLaskuri.SecondCounter); // liitetään aikaNaytto aikaLaskuriin |
---|
53 | Add(aikaNaytto); // lisätään aikaNaytto peliin |
---|
54 | |
---|
55 | kenttaNro = 0; |
---|
56 | Level.Width = 1024; |
---|
57 | Level.Height = 15000; |
---|
58 | |
---|
59 | LisaaVihollinen(0.0, Level.Bottom); |
---|
60 | |
---|
61 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
62 | pelaajan1pisteet = new IntMeter(0); |
---|
63 | |
---|
64 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
65 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
66 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
67 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
68 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
69 | pisteNaytto.BindTo(pelaajan1pisteet); |
---|
70 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
71 | |
---|
72 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
73 | //Camera.ZoomToLevel(); |
---|
74 | |
---|
75 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
76 | |
---|
77 | seuraavaKentta(); |
---|
78 | MessageDisplay.Add("Pompi pidemmälle kuin toinen pelaaja!"); |
---|
79 | |
---|
80 | |
---|
81 | for (int i = 0; i < 140; i++) |
---|
82 | { |
---|
83 | tasokorkeus = tasokorkeus + 180 + tasokorkeutus; |
---|
84 | lisaaTaso(RandomGen.NextDouble(Level.Left + 50, 0), Level.Bottom + tasokorkeus + RandomGen.NextDouble(30.0,50.0),tasoleveys); |
---|
85 | lisaaTaso(RandomGen.NextDouble(0, Level.Right - 50), Level.Bottom + tasokorkeus + RandomGen.NextDouble(10.0,30.0), tasoleveys); |
---|
86 | |
---|
87 | tasoleveys = tasoleveys - 1; |
---|
88 | |
---|
89 | |
---|
90 | } |
---|
91 | |
---|
92 | LisaaDownReuna(Camera.Position.Y - 200); |
---|
93 | |
---|
94 | |
---|
95 | |
---|
96 | |
---|
97 | } |
---|
98 | |
---|
99 | void TasoTuho(PhysicsObject taso) |
---|
100 | { |
---|
101 | if (pelaaja1.Y > pelaaja2.Y) |
---|
102 | { |
---|
103 | if (taso.Y + 1000 < pelaaja1.Y) |
---|
104 | { |
---|
105 | taso.Destroy(); |
---|
106 | pelaajan1pisteet.Value += 1; |
---|
107 | } |
---|
108 | } |
---|
109 | } |
---|
110 | |
---|
111 | |
---|
112 | void seuraavaKentta() |
---|
113 | { |
---|
114 | ClearAll(); |
---|
115 | //pisteLaskuri.Reset(); |
---|
116 | |
---|
117 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
118 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
119 | |
---|
120 | // Asetetaan painovoima |
---|
121 | Gravity = new Vector(0, -600); |
---|
122 | |
---|
123 | luoKentta(); |
---|
124 | lisaaNappaimet(); |
---|
125 | //LisaaDownReuna(Camera.Position.Y - 200); |
---|
126 | |
---|
127 | |
---|
128 | } |
---|
129 | |
---|
130 | void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject kohde) |
---|
131 | { |
---|
132 | if (kohde == oikeaReuna) |
---|
133 | { |
---|
134 | pelaaja1.X = Level.Left + 30; |
---|
135 | } |
---|
136 | else if (kohde == vasenReuna) |
---|
137 | { |
---|
138 | pelaaja1.X = Level.Right - 30; |
---|
139 | } |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void TasonTormays(PhysicsObject taso, PhysicsObject kohde) |
---|
143 | { |
---|
144 | if (kohde == DownReuna) |
---|
145 | { |
---|
146 | taso.Destroy(); |
---|
147 | } |
---|
148 | |
---|
149 | } |
---|
150 | void luoKentta() |
---|
151 | { |
---|
152 | vasenReuna = Level.CreateLeftBorder(); |
---|
153 | vasenReuna.Restitution = 0.0; |
---|
154 | vasenReuna.IsVisible = false; |
---|
155 | |
---|
156 | alaReuna = Level.CreateBottomBorder(); |
---|
157 | vasenReuna.Restitution = 0.0; |
---|
158 | vasenReuna.IsVisible = false; |
---|
159 | |
---|
160 | oikeaReuna = Level.CreateRightBorder(); |
---|
161 | vasenReuna.Restitution = 0.0; |
---|
162 | vasenReuna.IsVisible = false; |
---|
163 | |
---|
164 | Level.Background.CreateGradient(Color.Beige, Color.Wheat); |
---|
165 | |
---|
166 | lisaaTaso(RandomGen.NextInt(-150, 100), Level.Bottom + 150, tasoleveys); |
---|
167 | |
---|
168 | |
---|
169 | lisaaPelaajat(); |
---|
170 | } |
---|
171 | |
---|
172 | void lisaaTaso(double x, double y, double leveys) |
---|
173 | { |
---|
174 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, 30); |
---|
175 | taso.Color = Color.Green; |
---|
176 | taso.X = x; |
---|
177 | taso.Y = y; |
---|
178 | taso.Image = LoadImage("Smile Jump(laatta)"); |
---|
179 | AddCollisionHandler(taso, TasonTormays); |
---|
180 | Add(taso); |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | void lisaaPelaajat() |
---|
184 | { |
---|
185 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
186 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
187 | pelaaja1.Image = LoadImage("smile jump(keltainen pelaaja) (2)"); |
---|
188 | pelaaja1.X = 0; |
---|
189 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
190 | |
---|
191 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
192 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
193 | pelaaja2.Image = LoadImage("smile jump (vihreä pelaaja) (2)"); |
---|
194 | pelaaja2.X = 50; |
---|
195 | pelaaja2.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
196 | |
---|
197 | |
---|
198 | |
---|
199 | |
---|
200 | |
---|
201 | AddCollisionHandler(pelaaja1, KasittelePallonTormays); |
---|
202 | AddCollisionHandler(pelaaja2, KasittelePallonTormays); |
---|
203 | |
---|
204 | Add(pelaaja1); |
---|
205 | Add(pelaaja2); |
---|
206 | } |
---|
207 | |
---|
208 | void LisaaVihollinen(double x, double y) |
---|
209 | { |
---|
210 | vihollinen = new PhysicsObject(50, 50); |
---|
211 | vihollinen.Image = LoadImage("smile jump(vihollinen) (2)"); |
---|
212 | vihollinen.X = x; |
---|
213 | vihollinen.Y = y; |
---|
214 | vihollinen.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
215 | vihollinen.IgnoresPhysicsLogics = true; |
---|
216 | vihollinen.Velocity = new Vector(100.0, 0.0); |
---|
217 | |
---|
218 | Add(vihollinen); |
---|
219 | |
---|
220 | } |
---|
221 | |
---|
222 | private void aikaLoppui(Timer sender) |
---|
223 | { |
---|
224 | |
---|
225 | MessageDisplay.Add("Aika loppui..."); // näytetään viestinäytöllä teksti |
---|
226 | // täydennä: mitä tapahtuu, kun aika loppui |
---|
227 | aikaLaskuri.Reset(); // nollataan aikalaskuri oletusarvoonsa, joka oli 0. |
---|
228 | |
---|
229 | AddCollisionHandler(pelaaja1, TasonTormays); |
---|
230 | AddCollisionHandler(pelaaja2, TasonTormays); |
---|
231 | |
---|
232 | } |
---|
233 | |
---|
234 | |
---|
235 | void lisaaNappaimet() |
---|
236 | { |
---|
237 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
238 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
239 | |
---|
240 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
241 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
242 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
243 | |
---|
244 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
245 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
246 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja2, hyppyVoima); |
---|
247 | |
---|
248 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
249 | } |
---|
250 | |
---|
251 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
252 | { |
---|
253 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
254 | |
---|
255 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
256 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
257 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
258 | } |
---|
259 | |
---|
260 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
261 | { |
---|
262 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
263 | } |
---|
264 | |
---|
265 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
266 | { |
---|
267 | hahmo.Jump(voima); |
---|
268 | } |
---|
269 | |
---|
270 | void LisaaDownReuna(double y) |
---|
271 | { |
---|
272 | DownReuna = new PhysicsObject(2000, 100); |
---|
273 | DownReuna.X = 0; |
---|
274 | DownReuna.Y = Level.Bottom + 50; |
---|
275 | DownReuna.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
276 | DownReuna.IgnoresGravity = true; |
---|
277 | |
---|
278 | Add(DownReuna); |
---|
279 | |
---|
280 | |
---|
281 | } |
---|
282 | |
---|
283 | |
---|
284 | |
---|
285 | |
---|
286 | |
---|
287 | |
---|
288 | protected override void Update(Time time) |
---|
289 | { |
---|
290 | if (pelaaja1.Y > pelaaja2.Y) |
---|
291 | { |
---|
292 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
293 | |
---|
294 | } |
---|
295 | else |
---|
296 | { |
---|
297 | Camera.Follow(pelaaja2); |
---|
298 | |
---|
299 | } |
---|
300 | |
---|
301 | DownReuna.Y = Camera.Position.Y - 400; |
---|
302 | |
---|
303 | |
---|
304 | base.Update(time); |
---|
305 | |
---|
306 | |
---|
307 | } |
---|
308 | } |
---|