1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
8 | { |
---|
9 | const double nopeus = 200; |
---|
10 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
11 | |
---|
12 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
13 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
17 | |
---|
18 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
19 | |
---|
20 | |
---|
21 | protected override void Begin() |
---|
22 | { |
---|
23 | |
---|
24 | kenttaNro = 0; |
---|
25 | Level.Width = 1024; |
---|
26 | Level.Height = 1000; |
---|
27 | |
---|
28 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
29 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
30 | |
---|
31 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
32 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
33 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
34 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
35 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
36 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
37 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
38 | |
---|
39 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
40 | //Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
41 | |
---|
42 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
43 | |
---|
44 | seuraavaKentta(); |
---|
45 | MessageDisplay.Add("Etsi iso tähti!"); |
---|
46 | } |
---|
47 | |
---|
48 | void seuraavaKentta() |
---|
49 | { |
---|
50 | ClearAll(); |
---|
51 | pisteLaskuri.Reset(); |
---|
52 | |
---|
53 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
54 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
55 | |
---|
56 | // Asetetaan painovoima |
---|
57 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
58 | |
---|
59 | luoKentta(); |
---|
60 | lisaaNappaimet(); |
---|
61 | |
---|
62 | } |
---|
63 | |
---|
64 | void luoKentta() |
---|
65 | { |
---|
66 | Level.CreateBorders(1, true); // Miksei reunat näy? |
---|
67 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
68 | |
---|
69 | lisaaTaso(-200, -350); |
---|
70 | lisaaTaso(0, -100); |
---|
71 | |
---|
72 | lisaaMaali(); |
---|
73 | lisaaPelaajat(); |
---|
74 | } |
---|
75 | |
---|
76 | void lisaaTaso(double x, double y) |
---|
77 | { |
---|
78 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 30); |
---|
79 | taso.Color = Color.Green; |
---|
80 | taso.X = x; |
---|
81 | taso.Y = y; |
---|
82 | Add(taso); |
---|
83 | } |
---|
84 | |
---|
85 | void lisaaPelaajat() |
---|
86 | { |
---|
87 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
88 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
89 | pelaaja1.Image = LoadImage("smile jump(keltainen pelaaja)"); |
---|
90 | pelaaja1.X = 0; |
---|
91 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
92 | |
---|
93 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuiMaaliin); |
---|
94 | |
---|
95 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
96 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
97 | pelaaja2.Image = LoadImage("smile jump (vihreä pelaaja)"); |
---|
98 | pelaaja2.X = 50; |
---|
99 | pelaaja2.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
100 | |
---|
101 | AddCollisionHandler(pelaaja2, osuiMaaliin); |
---|
102 | |
---|
103 | Add(pelaaja1); |
---|
104 | Add(pelaaja2); |
---|
105 | } |
---|
106 | |
---|
107 | void lisaaMaali() |
---|
108 | { |
---|
109 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 50, Shapes.Circle); |
---|
110 | maali.Tag = "maali"; |
---|
111 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
112 | maali.X = 30; |
---|
113 | maali.Y = -60; |
---|
114 | maali.Image = LoadImage("tahti"); |
---|
115 | Add(maali); |
---|
116 | } |
---|
117 | |
---|
118 | void lisaaNappaimet() |
---|
119 | { |
---|
120 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
121 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
122 | |
---|
123 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
124 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
125 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
126 | |
---|
127 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
128 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
129 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja2, hyppyVoima); |
---|
130 | |
---|
131 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
135 | { |
---|
136 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
137 | |
---|
138 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
139 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
140 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
141 | } |
---|
142 | |
---|
143 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
144 | { |
---|
145 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
146 | } |
---|
147 | |
---|
148 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
149 | { |
---|
150 | hahmo.Jump(voima); |
---|
151 | } |
---|
152 | |
---|
153 | void osuiMaaliin(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
154 | { |
---|
155 | if (otherObject.Tag.ToString() == "maali") |
---|
156 | { |
---|
157 | this.PlaySound("maali"); |
---|
158 | int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value; |
---|
159 | seuraavaKentta(); |
---|
160 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
161 | } |
---|
162 | } |
---|
163 | |
---|
164 | protected override void Update(Time time) |
---|
165 | { |
---|
166 | if (pelaaja1.Y > pelaaja2.Y) |
---|
167 | { |
---|
168 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
169 | } |
---|
170 | else |
---|
171 | { |
---|
172 | Camera.Follow(pelaaja2); |
---|
173 | } |
---|
174 | base.Update(time); |
---|
175 | |
---|
176 | } |
---|
177 | } |
---|