[867] | 1 | using System; |
---|
| 2 | using Jypeli; |
---|
| 3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
| 4 | using Jypeli.Assets; |
---|
| 5 | |
---|
| 6 | |
---|
| 7 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
| 8 | { |
---|
[870] | 9 | const double nopeus = 300; |
---|
[867] | 10 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
[902] | 11 | double tasokorkeus = 150; |
---|
| 12 | double tasokorkeutus = 1; |
---|
| 13 | double tasoleveys = 150; |
---|
[867] | 14 | |
---|
[870] | 15 | |
---|
[867] | 16 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
| 17 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
| 18 | |
---|
| 19 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
| 20 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
[902] | 21 | PhysicsObject vihollinen; |
---|
[867] | 22 | |
---|
[902] | 23 | Timer aikaLaskuri; // laskee aikaa |
---|
| 24 | ValueDisplay aikaNaytto; // näyttää ajan |
---|
| 25 | |
---|
| 26 | PhysicsObject vasenReuna; |
---|
| 27 | PhysicsObject alaReuna; |
---|
| 28 | PhysicsObject oikeaReuna; |
---|
| 29 | |
---|
[867] | 30 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
[902] | 31 | |
---|
[867] | 32 | |
---|
| 33 | protected override void Begin() |
---|
| 34 | { |
---|
| 35 | |
---|
[902] | 36 | aikaLaskuri = new Timer(); // luodaan uusi ajastin, nimeltä aikaLaskuri |
---|
| 37 | aikaLaskuri.Interval = 5; // ajastukseksi 5 sekuntia |
---|
| 38 | aikaLaskuri.Trigger += new Timer.TriggerHandler(aikaLoppui); // // asetetaan tapahtuma, kun aikaLaskuri kun 5 sekuntia on kulunut. |
---|
| 39 | Add(aikaLaskuri); // lisätään aikaLaskuri peliin |
---|
| 40 | aikaLaskuri.Start(); // käynnistetään aikaLaskuri |
---|
| 41 | |
---|
| 42 | aikaNaytto = new ValueDisplay(); // luo uuden aikaNayton |
---|
| 43 | aikaNaytto.Text = "Aikaa jäljellä: "; // laitetaan näytöllä näkyvä teksti |
---|
| 44 | aikaNaytto.TextColor = Color.Red; // vaihdetaan tekstin väriä |
---|
| 45 | aikaNaytto.FormatDouble(0, true); // asetetaan näyttämään aika siten, ettei siinä näy yhtään (0) desimaalia |
---|
| 46 | aikaNaytto.BindTo(aikaLaskuri.SecondCounter); // liitetään aikaNaytto aikaLaskuriin |
---|
| 47 | Add(aikaNaytto); // lisätään aikaNaytto peliin |
---|
| 48 | |
---|
[867] | 49 | kenttaNro = 0; |
---|
| 50 | Level.Width = 1024; |
---|
[902] | 51 | Level.Height = 15000; |
---|
[867] | 52 | |
---|
[902] | 53 | LisaaVihollinen(0.0, Level.Bottom); |
---|
| 54 | |
---|
[867] | 55 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
| 56 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
| 57 | |
---|
| 58 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
| 59 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
| 60 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
| 61 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
| 62 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
| 63 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
| 64 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
| 65 | |
---|
| 66 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
| 67 | //Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
| 68 | |
---|
| 69 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
| 70 | |
---|
| 71 | seuraavaKentta(); |
---|
[870] | 72 | MessageDisplay.Add("Pompi pidemmälle kuin toinen pelaaja!"); |
---|
| 73 | |
---|
[902] | 74 | |
---|
| 75 | for (int i = 0; i < 70; i++) |
---|
| 76 | { |
---|
| 77 | tasokorkeus = tasokorkeus + 180 + tasokorkeutus; |
---|
| 78 | lisaaTaso(RandomGen.NextDouble(Level.Left + 50, 0), Level.Bottom + tasokorkeus + RandomGen.NextDouble(30.0,50.0),tasoleveys); |
---|
| 79 | lisaaTaso(RandomGen.NextDouble(0, Level.Right - 50), Level.Bottom + tasokorkeus + RandomGen.NextDouble(10.0,30.0), tasoleveys); |
---|
| 80 | |
---|
| 81 | tasoleveys = tasoleveys - 2; |
---|
| 82 | |
---|
| 83 | |
---|
| 84 | } |
---|
| 85 | |
---|
| 86 | |
---|
| 87 | |
---|
[867] | 88 | } |
---|
| 89 | |
---|
| 90 | void seuraavaKentta() |
---|
| 91 | { |
---|
| 92 | ClearAll(); |
---|
| 93 | pisteLaskuri.Reset(); |
---|
| 94 | |
---|
| 95 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
| 96 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
| 97 | |
---|
| 98 | // Asetetaan painovoima |
---|
[870] | 99 | Gravity = new Vector(0, -600); |
---|
[867] | 100 | |
---|
| 101 | luoKentta(); |
---|
| 102 | lisaaNappaimet(); |
---|
| 103 | |
---|
| 104 | } |
---|
| 105 | |
---|
[902] | 106 | void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject kohde) |
---|
| 107 | { |
---|
| 108 | if (kohde == oikeaReuna) |
---|
| 109 | { |
---|
| 110 | pelaaja1.X = Level.Left + 30; |
---|
| 111 | } |
---|
| 112 | else if (kohde == vasenReuna) |
---|
| 113 | { |
---|
| 114 | pelaaja1.X = Level.Right - 30; |
---|
| 115 | } |
---|
| 116 | } |
---|
[867] | 117 | void luoKentta() |
---|
| 118 | { |
---|
[902] | 119 | vasenReuna = Level.CreateLeftBorder(); |
---|
| 120 | vasenReuna.Restitution = 0.0; |
---|
| 121 | vasenReuna.IsVisible = false; |
---|
| 122 | |
---|
| 123 | alaReuna = Level.CreateBottomBorder(); |
---|
| 124 | vasenReuna.Restitution = 0.0; |
---|
| 125 | vasenReuna.IsVisible = false; |
---|
| 126 | |
---|
| 127 | oikeaReuna = Level.CreateRightBorder(); |
---|
| 128 | vasenReuna.Restitution = 0.0; |
---|
| 129 | vasenReuna.IsVisible = false; |
---|
| 130 | |
---|
[870] | 131 | Level.Background.CreateGradient(Color.Beige, Color.Wheat); |
---|
[867] | 132 | |
---|
[902] | 133 | lisaaTaso(RandomGen.NextInt(-150, 100), Level.Bottom + 150, tasoleveys); |
---|
[867] | 134 | |
---|
[902] | 135 | |
---|
[867] | 136 | lisaaPelaajat(); |
---|
| 137 | } |
---|
| 138 | |
---|
[902] | 139 | void lisaaTaso(double x, double y, double leveys) |
---|
[867] | 140 | { |
---|
[902] | 141 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, 30); |
---|
[867] | 142 | taso.Color = Color.Green; |
---|
| 143 | taso.X = x; |
---|
| 144 | taso.Y = y; |
---|
[902] | 145 | taso.Image = LoadImage("Smile Jump(laatta)"); |
---|
[867] | 146 | Add(taso); |
---|
| 147 | } |
---|
| 148 | |
---|
| 149 | void lisaaPelaajat() |
---|
| 150 | { |
---|
| 151 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
| 152 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
[902] | 153 | pelaaja1.Image = LoadImage("smile jump(keltainen pelaaja) (2)"); |
---|
[867] | 154 | pelaaja1.X = 0; |
---|
| 155 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
| 156 | |
---|
| 157 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
| 158 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
[902] | 159 | pelaaja2.Image = LoadImage("smile jump (vihreä pelaaja) (2)"); |
---|
[867] | 160 | pelaaja2.X = 50; |
---|
| 161 | pelaaja2.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
| 162 | |
---|
[902] | 163 | |
---|
| 164 | |
---|
| 165 | |
---|
| 166 | |
---|
| 167 | AddCollisionHandler(pelaaja1, KasittelePallonTormays); |
---|
| 168 | AddCollisionHandler(pelaaja2, KasittelePallonTormays); |
---|
| 169 | |
---|
[867] | 170 | Add(pelaaja1); |
---|
| 171 | Add(pelaaja2); |
---|
| 172 | } |
---|
| 173 | |
---|
[902] | 174 | void LisaaVihollinen(double x, double y) |
---|
[867] | 175 | { |
---|
[902] | 176 | vihollinen = new PhysicsObject(50, 50); |
---|
| 177 | vihollinen.Image = LoadImage("smile jump(vihollinen) (2)"); |
---|
| 178 | vihollinen.X = x; |
---|
| 179 | vihollinen.Y = y; |
---|
| 180 | vihollinen.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
| 181 | vihollinen.IgnoresPhysicsLogics = true; |
---|
| 182 | vihollinen.Velocity = new Vector(100.0, 0.0); |
---|
| 183 | |
---|
| 184 | Add(vihollinen); |
---|
| 185 | |
---|
[867] | 186 | } |
---|
| 187 | |
---|
[902] | 188 | private void aikaLoppui(Timer sender) |
---|
| 189 | { |
---|
| 190 | |
---|
| 191 | MessageDisplay.Add("Aika loppui..."); // näytetään viestinäytöllä teksti |
---|
| 192 | // täydennä: mitä tapahtuu, kun aika loppui |
---|
| 193 | aikaLaskuri.Reset(); // nollataan aikalaskuri oletusarvoonsa, joka oli 0. |
---|
| 194 | } |
---|
| 195 | |
---|
| 196 | |
---|
[867] | 197 | void lisaaNappaimet() |
---|
| 198 | { |
---|
| 199 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
| 200 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
| 201 | |
---|
| 202 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
| 203 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
| 204 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
| 205 | |
---|
| 206 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
| 207 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
| 208 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja2, hyppyVoima); |
---|
| 209 | |
---|
| 210 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
| 211 | } |
---|
| 212 | |
---|
| 213 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
| 214 | { |
---|
| 215 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
| 216 | |
---|
| 217 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
| 218 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
| 219 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
| 220 | } |
---|
| 221 | |
---|
| 222 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
| 223 | { |
---|
| 224 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
| 225 | } |
---|
| 226 | |
---|
| 227 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
| 228 | { |
---|
| 229 | hahmo.Jump(voima); |
---|
| 230 | } |
---|
| 231 | |
---|
| 232 | |
---|
| 233 | protected override void Update(Time time) |
---|
| 234 | { |
---|
| 235 | if (pelaaja1.Y > pelaaja2.Y) |
---|
| 236 | { |
---|
| 237 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
| 238 | } |
---|
| 239 | else |
---|
| 240 | { |
---|
| 241 | Camera.Follow(pelaaja2); |
---|
| 242 | } |
---|
| 243 | base.Update(time); |
---|
| 244 | |
---|
| 245 | } |
---|
| 246 | } |
---|