1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | |
---|
5 | public class Peli : PhysicsGame |
---|
6 | { |
---|
7 | Vector nopeusYlos = new Vector(0, 400); |
---|
8 | Vector nopeusAlas = new Vector(0, -400); |
---|
9 | |
---|
10 | PhysicsObject pallo1; |
---|
11 | PhysicsObject pallo2; |
---|
12 | PhysicsObject maila1; |
---|
13 | PhysicsObject maila2; |
---|
14 | |
---|
15 | PhysicsObject vasenReuna; |
---|
16 | PhysicsObject oikeaReuna; |
---|
17 | |
---|
18 | IntMeter pelaajan1Pisteet; |
---|
19 | IntMeter pelaajan2Pisteet; |
---|
20 | Timer aikaLaskuri; // laskee aikaa |
---|
21 | ValueDisplay aikaNaytto; // näyttää ajan |
---|
22 | |
---|
23 | private void aikaLoppui(Timer sender) |
---|
24 | { |
---|
25 | Level.BackgroundColor = RandomGen.NextColor(); |
---|
26 | pallo1.Color = RandomGen.NextColor(); |
---|
27 | pallo2.Color = RandomGen.NextColor(); |
---|
28 | maila1.Color = RandomGen.NextColor(); |
---|
29 | maila2.Color = RandomGen.NextColor(); |
---|
30 | aikaLaskuri.Interval = 0.1; // nollataan aikalaskuri oletusarvoonsa, joka oli 0. |
---|
31 | } |
---|
32 | protected override void Begin() |
---|
33 | { |
---|
34 | LuoKentta(); |
---|
35 | AsetaOhjaimet(); |
---|
36 | LisaaLaskurit(); |
---|
37 | AloitaPeli(); |
---|
38 | aikaLaskuri = new Timer(); // luodaan uusi ajastin, nimeltä aikaLaskuri |
---|
39 | aikaLaskuri.Interval = 0.1; // ajastukseksi 5 sekuntia |
---|
40 | aikaLaskuri.Trigger += new Timer.TriggerHandler(aikaLoppui); // // asetetaan tapahtuma, kun aikaLaskuri kun 5 sekuntia on kulunut. |
---|
41 | Add(aikaLaskuri); // lisätään aikaLaskuri peliin |
---|
42 | aikaLaskuri.Start(); // käynnistetään aikaLaskuri |
---|
43 | |
---|
44 | aikaNaytto = new ValueDisplay(); // luo uuden aikaNayton |
---|
45 | aikaNaytto.Text = "Aikaa jäljellä: "; // laitetaan näytöllä näkyvä teksti |
---|
46 | aikaNaytto.TextColor = Color.Red; // vaihdetaan tekstin väriä |
---|
47 | aikaNaytto.FormatDouble(0, true); // asetetaan näyttämään aika siten, ettei siinä näy yhtään (0) desimaalia |
---|
48 | aikaNaytto.ValueColor = Color.Red; |
---|
49 | aikaNaytto.BindTo(aikaLaskuri.SecondCounter); // liitetään aikaNaytto aikaLaskuriin |
---|
50 | |
---|
51 | } |
---|
52 | |
---|
53 | void LuoKentta() |
---|
54 | { |
---|
55 | |
---|
56 | pallo1 = LuoPallo(Level.Left + 20.0, 0.0); |
---|
57 | pallo2 = LuoPallo(Level.Right - 20.0, 0.0); |
---|
58 | |
---|
59 | |
---|
60 | |
---|
61 | maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0); |
---|
62 | maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0); |
---|
63 | |
---|
64 | vasenReuna = Level.CreateLeftBorder(); |
---|
65 | vasenReuna.Restitution = 0.8; |
---|
66 | vasenReuna.IsVisible = false; |
---|
67 | oikeaReuna = Level.CreateRightBorder(); |
---|
68 | oikeaReuna.Restitution = 0.8; |
---|
69 | oikeaReuna.IsVisible = false; |
---|
70 | PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder(); |
---|
71 | ylaReuna.Restitution = 1.1; |
---|
72 | ylaReuna.IsVisible = false; |
---|
73 | PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder(); |
---|
74 | alaReuna.Restitution = 1.1; |
---|
75 | alaReuna.IsVisible = false; |
---|
76 | |
---|
77 | Level.BackgroundColor = Color.Black; |
---|
78 | |
---|
79 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
80 | } |
---|
81 | |
---|
82 | PhysicsObject LuoMaila(double x, double y) |
---|
83 | { |
---|
84 | PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0); |
---|
85 | maila.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
86 | maila.X = x; |
---|
87 | maila.Y = y; |
---|
88 | maila.Restitution = 1.0; |
---|
89 | Add(maila); |
---|
90 | return maila; |
---|
91 | } |
---|
92 | |
---|
93 | PhysicsObject LuoPallo(double x, double y) |
---|
94 | { |
---|
95 | PhysicsObject pallo = new PhysicsObject(50.0, 50.0); |
---|
96 | pallo.Shape = Shapes.Circle; |
---|
97 | pallo.X = x; |
---|
98 | pallo.Y = y; |
---|
99 | pallo.Restitution = 1.0; |
---|
100 | Add(pallo); |
---|
101 | return pallo; |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | void LisaaLaskurit() |
---|
105 | { |
---|
106 | pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0); |
---|
107 | pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0); |
---|
108 | } |
---|
109 | |
---|
110 | IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y) |
---|
111 | { |
---|
112 | IntMeter laskuri = new IntMeter(0); |
---|
113 | laskuri.MaxValue = 10; |
---|
114 | ValueDisplay naytto = new ValueDisplay(); |
---|
115 | naytto.BindTo(laskuri); |
---|
116 | naytto.X = x; |
---|
117 | naytto.Y = y; |
---|
118 | naytto.ValueColor = Color.White; |
---|
119 | Add(naytto); |
---|
120 | return laskuri; |
---|
121 | } |
---|
122 | |
---|
123 | void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo1, PhysicsObject kohde) |
---|
124 | { |
---|
125 | if (kohde == oikeaReuna) |
---|
126 | { |
---|
127 | pelaajan1Pisteet.Value += 1; |
---|
128 | } |
---|
129 | else if (kohde == vasenReuna) |
---|
130 | { |
---|
131 | pelaajan2Pisteet.Value += 1; |
---|
132 | } |
---|
133 | } |
---|
134 | |
---|
135 | void AloitaPeli() |
---|
136 | { |
---|
137 | Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0); |
---|
138 | pallo1.Hit(impulssi); |
---|
139 | Vector impulsi = new Vector(500.0, 0.0); |
---|
140 | pallo2.Hit(impulsi); |
---|
141 | } |
---|
142 | |
---|
143 | void AsetaOhjaimet() |
---|
144 | { |
---|
145 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos); |
---|
146 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero); |
---|
147 | Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas); |
---|
148 | Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero); |
---|
149 | |
---|
150 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos); |
---|
151 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero); |
---|
152 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas); |
---|
153 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero); |
---|
154 | |
---|
155 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
156 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu"); |
---|
157 | |
---|
158 | ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos); |
---|
159 | ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero); |
---|
160 | ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas); |
---|
161 | ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero); |
---|
162 | |
---|
163 | ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos); |
---|
164 | ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero); |
---|
165 | ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas); |
---|
166 | ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero); |
---|
167 | |
---|
168 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu"); |
---|
169 | ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu"); |
---|
170 | } |
---|
171 | |
---|
172 | void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus) |
---|
173 | { |
---|
174 | if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom)) |
---|
175 | { |
---|
176 | maila.Velocity = Vector.Zero; |
---|
177 | return; |
---|
178 | } |
---|
179 | if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top)) |
---|
180 | { |
---|
181 | maila.Velocity = Vector.Zero; |
---|
182 | return; |
---|
183 | } |
---|
184 | |
---|
185 | maila.Velocity = nopeus; |
---|
186 | } |
---|
187 | } |
---|