1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | using System.Collections.Generic; |
---|
7 | |
---|
8 | namespace Chavos_world |
---|
9 | { |
---|
10 | /// <summary> |
---|
11 | /// Tekijä: Vili P. |
---|
12 | /// Päivämäärä kun aloitin pelin tekemisen, ja kun sain valmiiksi: 07.06 - 11.06 |
---|
13 | /// Pelin juoni:Chavon vanhemmat ovat vankilassa, koska heillä ei ollut rahaa maksaa veroja, |
---|
14 | /// Joten Chavo alkaa etsiä rahoja omengradin maasta, vapauttaakseen vanhempansa vankilasta |
---|
15 | /// </summary> |
---|
16 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
17 | { |
---|
18 | const double nopeus = 200; |
---|
19 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
20 | |
---|
21 | IntMeter RahaLaskuri; |
---|
22 | int paljonTarvitaanKolikoita; |
---|
23 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
24 | |
---|
25 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
26 | |
---|
27 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
28 | |
---|
29 | const int ruudunLeveys = 80; |
---|
30 | const int ruudunKorkeus = 80; |
---|
31 | |
---|
32 | |
---|
33 | protected override void Begin() |
---|
34 | { |
---|
35 | kenttaNro = 0; |
---|
36 | Level.Width = 1000; |
---|
37 | Level.Height = 500; |
---|
38 | |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
42 | RahaLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
43 | |
---|
44 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
45 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
46 | pisteNaytto.Text = "Rahoja : "; |
---|
47 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
48 | |
---|
49 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
50 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
51 | pisteNaytto.BindTo(RahaLaskuri); |
---|
52 | |
---|
53 | |
---|
54 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
55 | |
---|
56 | |
---|
57 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
58 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
59 | |
---|
60 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
61 | |
---|
62 | seuraavaKentta(); |
---|
63 | MessageDisplay.Add("kerää tarpeeksi rahaa päästäksesi seuraavaan tasoon!"); |
---|
64 | } |
---|
65 | |
---|
66 | void seuraavaKentta() |
---|
67 | { |
---|
68 | ClearAll(); |
---|
69 | Add(pisteNaytto); |
---|
70 | RahaLaskuri.Reset(); |
---|
71 | |
---|
72 | // Toistaiseksi vain yksi kenttä |
---|
73 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
74 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
75 | |
---|
76 | // Asetetaan painovoima |
---|
77 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
78 | |
---|
79 | luoKentta(); |
---|
80 | lisaaNappaimet(); |
---|
81 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | void luoKentta() |
---|
85 | { |
---|
86 | paljonTarvitaanKolikoita = 0; |
---|
87 | //Level.CreateBorders(0.5, true); |
---|
88 | var merkit = new Dictionary<char, ObjectCreator>(); |
---|
89 | merkit['1'] = luoPelaaja; |
---|
90 | merkit['x'] = LuoPalikka; |
---|
91 | merkit['o'] = LisaaRaha; |
---|
92 | merkit['v'] = lisaaVartija; |
---|
93 | merkit['a'] = lisaaassassin; |
---|
94 | //merkit['p'] = luopiikit; |
---|
95 | |
---|
96 | if (kenttaNro == 1) { |
---|
97 | char[,] ruudut = Tiles.ReadFromFile("kenttä 1.txt"); |
---|
98 | Tiles.Insert(this, ruudut, merkit, ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
99 | } |
---|
100 | else if (kenttaNro == 2) { |
---|
101 | char[,] ruudut = Tiles.ReadFromFile("chavos world kenttä 2.txt"); |
---|
102 | Tiles.Insert(this, ruudut, merkit, ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | else if (kenttaNro == 3) |
---|
106 | { |
---|
107 | char[,] ruudut = Tiles.ReadFromFile("chavos world kenttä 3.txt"); |
---|
108 | Tiles.Insert(this, ruudut, merkit, ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
109 | } |
---|
110 | } |
---|
111 | |
---|
112 | PhysicsObject lisaaassassin () |
---|
113 | { |
---|
114 | |
---|
115 | PhysicsObject assassin = PhysicsObject.CreateStaticObject(150, 90); |
---|
116 | assassin.Image = LoadImage ("assassin omena"); |
---|
117 | AddCollisionHandler (assassin, osuiVartijaan); |
---|
118 | |
---|
119 | return assassin; |
---|
120 | |
---|
121 | } |
---|
122 | |
---|
123 | |
---|
124 | PhysicsObject LuoPalikka() |
---|
125 | { |
---|
126 | PhysicsObject palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
127 | palikka.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
128 | palikka.Color = Color.Gray; |
---|
129 | return palikka; |
---|
130 | } |
---|
131 | |
---|
132 | PhysicsObject lisaaVartija() |
---|
133 | { |
---|
134 | PhysicsObject vartija = PhysicsObject.CreateStaticObject(150, 90); |
---|
135 | vartija.Image = LoadImage("omena vartija (nuijia)"); |
---|
136 | AddCollisionHandler(vartija, osuiVartijaan); |
---|
137 | return vartija; |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | void osuiVartijaan(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
141 | { |
---|
142 | // Tässä tormaaja on vartija |
---|
143 | AloitaTasoAlusta(); |
---|
144 | MessageDisplay.Add("sinä kuolit, joudut aloittamaan alusta"); |
---|
145 | } |
---|
146 | |
---|
147 | void lisaaTaso(double x, double y) |
---|
148 | { |
---|
149 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(30, 50); |
---|
150 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
151 | taso.X = x; |
---|
152 | taso.Y = y; |
---|
153 | Add(taso); |
---|
154 | } |
---|
155 | |
---|
156 | PhysicsObject luoPelaaja() |
---|
157 | { |
---|
158 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 79); |
---|
159 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
160 | pelaaja1.Image = LoadImage("chavo"); |
---|
161 | pelaaja1.X = 0; |
---|
162 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 200; |
---|
163 | |
---|
164 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuiMaaliin); |
---|
165 | |
---|
166 | return pelaaja1; |
---|
167 | } |
---|
168 | |
---|
169 | void AloitaTasoAlusta() |
---|
170 | { |
---|
171 | kenttaNro--; |
---|
172 | seuraavaKentta(); |
---|
173 | } |
---|
174 | |
---|
175 | PhysicsObject LisaaRaha() |
---|
176 | { |
---|
177 | PhysicsObject raha = PhysicsObject.CreateStaticObject(20, 20, Shapes.Circle); |
---|
178 | raha.Image = LoadImage("raha"); |
---|
179 | raha.IgnoresCollisionResponse = true; // Hahmo ei "tökkää" kun se osuu rahaan |
---|
180 | paljonTarvitaanKolikoita++; |
---|
181 | AddCollisionHandler(raha, rahaanOsuttiin); |
---|
182 | return raha; |
---|
183 | } |
---|
184 | |
---|
185 | /// <summary> |
---|
186 | /// Tämä aliohjelma tapahtuu, mikäli jokin osuu rahaan. |
---|
187 | /// Tarkistetaan, jos törmääjä on pelaaja, niin sitten |
---|
188 | /// lisätään pisteitä. |
---|
189 | /// </summary> |
---|
190 | /// <param name="raha"></param> |
---|
191 | /// <param name="tormaaja"></param> |
---|
192 | void rahaanOsuttiin(PhysicsObject raha, PhysicsObject tormaaja) |
---|
193 | { |
---|
194 | if (tormaaja is PlatformCharacter) |
---|
195 | { |
---|
196 | RahaLaskuri.Value = RahaLaskuri.Value + 1; |
---|
197 | raha.Destroy(); |
---|
198 | MessageDisplay.Add("Raha kerätty"); |
---|
199 | if (RahaLaskuri.Value >= paljonTarvitaanKolikoita ) |
---|
200 | { |
---|
201 | seuraavaKentta(); |
---|
202 | } |
---|
203 | } |
---|
204 | } |
---|
205 | |
---|
206 | void lisaaMaali() |
---|
207 | { |
---|
208 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 50, Shapes.Circle); |
---|
209 | maali.Tag = "maali"; |
---|
210 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
211 | maali.X = 30; |
---|
212 | maali.Y = -60; |
---|
213 | maali.Image = LoadImage("raha"); |
---|
214 | Add(maali); |
---|
215 | } |
---|
216 | |
---|
217 | void lisaaNappaimet() |
---|
218 | { |
---|
219 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
220 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
221 | |
---|
222 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
223 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
224 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
225 | |
---|
226 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
227 | } |
---|
228 | |
---|
229 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
230 | { |
---|
231 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
232 | |
---|
233 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
234 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
235 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
236 | } |
---|
237 | |
---|
238 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
239 | { |
---|
240 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
241 | } |
---|
242 | |
---|
243 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
244 | { |
---|
245 | hahmo.Jump(voima); |
---|
246 | } |
---|
247 | |
---|
248 | void osuiMaaliin(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
249 | { |
---|
250 | if (otherObject.Tag.ToString() == "maali") |
---|
251 | { |
---|
252 | this.PlaySound("maali"); |
---|
253 | int edellisenKentanPisteet = RahaLaskuri.Value; |
---|
254 | seuraavaKentta(); |
---|
255 | MessageDisplay.Add("hyvä! Pääsit tämän kentän läpi! " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
256 | } |
---|
257 | } |
---|
258 | } |
---|
259 | } |
---|