source: 2010/23/tajomyll/EHGABWWTGSBIAE/Peli.cs @ 699

Revision 699, 10.2 KB checked in by tajomyll, 10 years ago (diff)

Peli tehty melkein loppuun.

Line 
1using System;
2using Jypeli;
3using Jypeli.ScreenObjects;
4using Jypeli.Assets;
5using System.Collections.Generic;
6
7
8namespace EHGABWWTGSBIAE // Extremely Hard Game About Boy Who Wants To Go Shopping, But It Ain't Easy
9{
10    class Tasohyppely : PhysicsGame
11    {
12        const int ruudunLeveys = 20;
13        const int ruudunKorkeus = 32;
14
15        const double nopeus = 200;
16        const double hyppyVoima = 3500;
17
18        IntMeter pisteLaskuri;
19        ValueDisplay pisteNaytto;
20
21        PlatformCharacter pelaaja1;
22
23        int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa
24
25        protected override void Begin()
26        {
27            kenttaNro = 0;
28            Level.Width = ruudunLeveys * 62;
29            Level.Height = ruudunKorkeus * 32;
30
31            // Luodaan pistelaskuri
32            pisteLaskuri = new IntMeter(0);
33
34            // luodaan pistelaskunäyttö
35            pisteNaytto = new ValueDisplay();
36            pisteNaytto.Text = "Pisteitä: ";
37            pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250;
38            pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50;
39            pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri);
40            Add(pisteNaytto);    // lisätään peliin
41
42            Camera.StayInLevel = true;
43
44            seuraavaKentta();
45            MessageDisplay.Add("Etsi iso tähti!");
46        }
47
48        void seuraavaKentta()
49        {
50            ClearAll();
51          //  pisteLaskuri.Reset();
52
53          //  kenttaNro += 1;  lisätään kenttänumeroa yhdellä
54          //  MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro);
55
56           /* if (kenttaNro == 0)
57            {
58                LuoKoti();
59                //Level.Background.Image = LoadImage("Koti");
60            }
61            else if (kenttaNro == 1)
62            {
63                LuoKallio();
64            }
65            */
66            // Asetetaan painovoima
67            Gravity = new Vector(0, -1000);
68
69            luoKentta();
70            lisaaNappaimet();
71        }
72
73        void luoKentta()
74        {
75            if (kenttaNro == 0)
76            {
77              //  Level.Background.Image = LoadImage("Koti");
78                LuoKoti();
79            }
80            else if (kenttaNro == 1)
81            {
82                LuoKallio();
83            }
84            else if (kenttaNro == 2)
85            {
86                LuoKauppa();
87            }
88            else if (kenttaNro == 3)
89            {
90                LuoLoppu();
91            }
92           
93        }
94
95        PhysicsObject lisaaTaso()
96        {
97            //MessageDisplay.Add("Tultiin lisaaTaso()-aliohjelmaan");
98            PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(ruudunLeveys, ruudunKorkeus);
99            taso.Color = Color.Green;
100            taso.IsVisible = true;
101            //taso.X = x;
102            //taso.Y = y;
103            //Add(taso);
104            return taso;
105        }
106        PhysicsObject lisaaPiikit() 
107        {
108            PhysicsObject piikit = PhysicsObject.CreateStaticObject(ruudunLeveys, ruudunKorkeus);
109            piikit.Color = Color.Blue;
110            piikit.IsVisible = false;
111            //piikit.X = x;
112            //piikit.Y = y;
113            AddCollisionHandler(piikit, KasittelePiikkienTormays);
114            //Add(piikit);
115            return piikit;
116        }
117
118        PhysicsObject lisaaReuna()
119        {
120            PhysicsObject reuna = PhysicsObject.CreateStaticObject(40, 32);
121            reuna.Shape = Shapes.Rectangle;
122            reuna.IsVisible = false;
123            AddCollisionHandler(reuna, KasitteleReunanTormays);
124            return reuna;
125        }
126        void KasitteleReunanTormays(PhysicsObject reuna, PhysicsObject kukaTormaa)
127        {
128            if (kukaTormaa.Tag.ToString() == "pelaaja") 
129            {
130                MessageDisplay.Add("Pelaaja törmäsi reunaan");               
131                kenttaNro = kenttaNro + 1;
132                seuraavaKentta();
133            }
134           
135        }
136
137        PhysicsObject lisaaPelaaja()
138        {
139            pelaaja1 = new PlatformCharacter(28, 48);
140            pelaaja1.Mass = 4.0;
141            Image[] tekstuurit = LoadImages("Pelihahmo1", "Pelihahmo2", "Pelihahmo3","Pelihahmo4");
142
143            Animation kavely = new Animation(tekstuurit);
144            kavely.FPS = 7.0;
145
146            pelaaja1.Tag = "pelaaja";
147            pelaaja1.LeftWalkingAnimation = kavely;
148            pelaaja1.RightWalkingAnimation = Animation.Mirror(kavely);
149            pelaaja1.LeftIdleAnimation = new Animation(LoadImage ("Pelihahmo1" ));
150            pelaaja1.RightIdleAnimation = new Animation(Image.Mirror(LoadImage("Pelihahmo1")));
151            return pelaaja1;
152        }
153
154        void lisaaNappaimet()
155        {
156            Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
157            Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
158
159            Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
160            Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
161            Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima);
162
163            lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne);
164        }
165
166        void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller)
167        {
168            controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
169
170            controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
171            controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
172            controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima);
173        }
174
175        void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
176        {
177            hahmo.Walk(nopeus);
178        }
179
180        void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima)
181        {
182            hahmo.Jump(voima);
183        }
184
185 /*       void osuiMaaliin(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject)
186        {
187            if (otherObject.Tag.ToString() == "maali")
188            {
189                this.PlaySound("maali");
190                int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value;
191                seuraavaKentta();
192                MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet);
193            }
194        }*/
195        PhysicsObject lisaaMaali()
196        {
197            PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(ruudunLeveys, ruudunKorkeus);
198            maali.Color = Color.Gray;
199            maali.IsVisible = true;
200            AddCollisionHandler(maali, KasitteleMaaliinTulo);
201            return maali;
202
203        }
204        void KasitteleMaaliinTulo(PhysicsObject maali, PhysicsObject pelaaja1)
205        {
206            kenttaNro = kenttaNro + 1;
207            seuraavaKentta();
208        }
209        void KasittelePiikkienTormays(PhysicsObject piikit, PhysicsObject pelaaja1)
210        {
211            kenttaNro = 0;
212            seuraavaKentta();
213            pelaaja1.X = -500;
214            pelaaja1.Y = Level.Bottom + 1000;
215        }
216        /*void KasittelePelaajanTormays(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject kohde)
217        {
218            if (kohde == oikeareuna)
219            {
220                kenttaNro = kenttaNro + 1;
221            }
222        }*/
223       
224        void LuoKoti()
225        {
226            //Level.Background = new Background(new Vector(1240, 1024)).Image = LoadImage("Koti");
227            //Background tausta = new Background(new Vector(1240, 1024));
228            //tausta.Image = LoadImage("Koti");
229            //Add(tausta);
230            MessageDisplay.Add("Tultiin LuoKoti()-aliohjelmaan");
231            Level.CreateBorders();
232           
233            Level.Background.Image = LoadImage("Koti");
234            Level.Background.Size = new Vector(1240, 1024);
235
236            //lisaaTaso(-500.0, -500.0, 300.0, 1350.0);
237            //lisaaTaso(-100.0, -100.0, 170.0, 100.0);
238            //lisaaTaso(210.0, 30.0, 105.0, 25.0);
239            //lisaaTaso(475.0, -200.0, 125.0, 700.0);
240            //lisaaTaso(-300.0, -500.0, 325.0, 600.0);
241            //lisaaTaso(550.0, -125.0, 125.0, 800.0);
242            //lisaaPiikit(200.0, -500.0, 700.0, 100.0);
243            //lisaaPiikit(-275.0, -200.0, 250.0, 100.0);
244            //lisaaPiikit(-200.0, 505.0, 275.0, 275.0);
245          //  AddCollisionHandler(pelaaja1, KasittelePelaajanTormays);
246            // lisaaTaso(0, -200);
247            var merkit = new Dictionary<char, ObjectCreator>();
248            merkit['x'] = lisaaTaso;
249            merkit['i'] = lisaaPiikit;
250            merkit['p'] = lisaaPelaaja;
251            merkit['|'] = lisaaReuna;
252            char[,] ruudut = Tiles.ReadFromFile("kentta1.txt");
253            Tiles.Insert(this, ruudut, merkit, ruudunLeveys, ruudunKorkeus);
254
255
256            //  lisaaMaali();
257
258        }
259        void LuoKallio()
260        {
261
262            Level.Background.Image = LoadImage("Kallio");
263            Level.Background.Size = new Vector(1240, 1024);
264            Level.CreateBorders();
265
266            var merkit = new Dictionary<char, ObjectCreator>();
267            merkit ['x'] = lisaaTaso;
268            merkit ['i'] = lisaaPiikit;
269            merkit ['p'] = lisaaPelaaja;
270            merkit ['|'] = lisaaReuna;
271            char[,] ruudut = Tiles.ReadFromFile("kallio.txt");
272            Tiles.Insert(this, ruudut, merkit, ruudunLeveys, ruudunKorkeus);
273        }
274        void LuoKauppa()
275        {
276            Level.Background.Image = LoadImage("Kauppa");
277            Level.Background.Size = new Vector(1240, 1024);
278            Level.CreateBorders();
279
280            var merkit = new Dictionary<char, ObjectCreator>();
281            merkit['x'] = lisaaTaso;
282            merkit['i'] = lisaaPiikit;
283            merkit['p'] = lisaaPelaaja;
284            merkit['|'] = lisaaReuna;
285            char[,] ruudut = Tiles.ReadFromFile("kauppa.txt");
286            Tiles.Insert(this, ruudut, merkit, ruudunLeveys, ruudunKorkeus);
287        }
288        void LuoLoppu()
289        {
290            Level.Background.Image = LoadImage("LoppuTeksti");
291            Level.Background.Size = new Vector(1240, 1024);
292            Level.CreateBorders();
293        }
294           
295    }
296}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.