1 | using System.Collections.Generic; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | namespace Rise_of_darkness // Lauri Kemppi 2010. All rights reserved. |
---|
8 | { |
---|
9 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
13 | |
---|
14 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
15 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
16 | Timer laskuri; |
---|
17 | |
---|
18 | const double virtaMaara = 5000; |
---|
19 | |
---|
20 | bool voikoHirvioitaSyoda = false; |
---|
21 | |
---|
22 | DoubleMeter virtaLaskuri; |
---|
23 | ValueDisplay virtaNaytto; |
---|
24 | BarGauge virtaNayttoBar; |
---|
25 | |
---|
26 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
27 | PlatformCharacter Hirvio; |
---|
28 | PhysicsObject Virta; |
---|
29 | PhysicsObject Extra; |
---|
30 | PhysicsObject Raha; |
---|
31 | |
---|
32 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
33 | |
---|
34 | |
---|
35 | protected override void Begin() |
---|
36 | { |
---|
37 | kenttaNro = 0; |
---|
38 | Level.Width = 2000; |
---|
39 | Level.Height = 1000; |
---|
40 | |
---|
41 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
42 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
43 | |
---|
44 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
45 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
46 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
47 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
48 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
49 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
50 | pisteNaytto.TextColor = Color.Yellow; |
---|
51 | pisteNaytto.ValueColor = Color.Red; |
---|
52 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
53 | |
---|
54 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
55 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
56 | |
---|
57 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
58 | |
---|
59 | seuraavaKentta(); |
---|
60 | MessageDisplay.Add("Pääse koneelle ennen kuin energia loppuu!"); |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | void vahennaVirtaa(Timer t) |
---|
64 | { |
---|
65 | virtaLaskuri.Value -= 2; |
---|
66 | } |
---|
67 | |
---|
68 | void seuraavaKentta() |
---|
69 | { |
---|
70 | ClearAll(); |
---|
71 | pisteLaskuri.Reset(); |
---|
72 | Add(pisteNaytto); |
---|
73 | |
---|
74 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
75 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
76 | |
---|
77 | // Asetetaan painovoima |
---|
78 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
79 | |
---|
80 | luoKentta(); |
---|
81 | lisaaNappaimet(); |
---|
82 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
83 | LuoNaytot(); |
---|
84 | laskuri = new Timer(); |
---|
85 | laskuri.Interval = 0.001; |
---|
86 | laskuri.Trigger += vahennaVirtaa; |
---|
87 | Add(laskuri); |
---|
88 | laskuri.Start(); |
---|
89 | } |
---|
90 | |
---|
91 | void luoKentta() |
---|
92 | { |
---|
93 | Level.CreateBorders(); |
---|
94 | Level.Background.CreateGradient(Color.Black, Color.SkyBlue); |
---|
95 | |
---|
96 | var merkit = new Dictionary<char, ObjectCreator>(); |
---|
97 | merkit['='] = lisaaTaso; |
---|
98 | merkit['X'] = Pelaaja1; |
---|
99 | merkit['0'] = LuoHirvio; |
---|
100 | merkit['V'] = LuoVirta; |
---|
101 | merkit['A'] = lisaaMaali; |
---|
102 | merkit['E'] = LuoExtra; |
---|
103 | merkit['R'] = LuoRaha; |
---|
104 | |
---|
105 | const int ruudunLeveys = 50; |
---|
106 | const int ruudunKorkeus = 50; |
---|
107 | |
---|
108 | char[,] ruudut = Tiles.ReadFromFile("Text.txt"); |
---|
109 | Tiles.Insert(this, ruudut, merkit, ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
110 | |
---|
111 | lisaaMaali(); |
---|
112 | } |
---|
113 | |
---|
114 | PhysicsObject lisaaTaso() |
---|
115 | { |
---|
116 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 30); |
---|
117 | taso.Color = Color.Black; |
---|
118 | |
---|
119 | Add(taso); |
---|
120 | return taso; |
---|
121 | } |
---|
122 | |
---|
123 | PhysicsObject lisaaMaali() |
---|
124 | { |
---|
125 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 50, Shapes.Circle); |
---|
126 | maali.Tag = "maali"; |
---|
127 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
128 | maali.Image = LoadImage("Kone 2"); |
---|
129 | return maali; |
---|
130 | } |
---|
131 | |
---|
132 | void lisaaNappaimet() |
---|
133 | { |
---|
134 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
135 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
136 | |
---|
137 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", -nopeus); |
---|
138 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", nopeus); |
---|
139 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", hyppyVoima); |
---|
140 | |
---|
141 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
145 | { |
---|
146 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
147 | |
---|
148 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", -nopeus); |
---|
149 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", nopeus); |
---|
150 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", hyppyVoima); |
---|
151 | } |
---|
152 | |
---|
153 | void liikuta(double nopeus) |
---|
154 | { |
---|
155 | pelaaja1.Walk(nopeus); |
---|
156 | } |
---|
157 | |
---|
158 | void hyppaa(double voima) |
---|
159 | { |
---|
160 | pelaaja1.Jump(voima); |
---|
161 | } |
---|
162 | |
---|
163 | void osuiMaaliin(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
164 | { |
---|
165 | if (otherObject.Tag.ToString() == "maali") |
---|
166 | { |
---|
167 | this.PlaySound("maali"); |
---|
168 | int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value; |
---|
169 | seuraavaKentta(); |
---|
170 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
171 | } |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | void lopetaPeli(Timer sender) |
---|
175 | { |
---|
176 | TextDisplay lopetus = new TextDisplay(); |
---|
177 | lopetus.Position = Screen.Center; |
---|
178 | lopetus.TextColor = Color.Red; |
---|
179 | Add(lopetus); |
---|
180 | lopetus.Text = "Game over.\n"+ |
---|
181 | "Jos haluat aloittaa alusta, paina enter. Jos taas haluat lopettaa, paina Esc."; |
---|
182 | |
---|
183 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
184 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Pressed,AloitaAlusta,null); |
---|
185 | |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | void KasitteleTormays(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject toinen) |
---|
189 | { |
---|
190 | if (toinen.Tag.ToString() == "H") |
---|
191 | { |
---|
192 | if (voikoHirvioitaSyoda == true) |
---|
193 | { |
---|
194 | toinen.Destroy(); |
---|
195 | MessageDisplay.Add("Tuhosit hirviön!"); |
---|
196 | pisteLaskuri.Value +=1; |
---|
197 | } |
---|
198 | else |
---|
199 | { |
---|
200 | |
---|
201 | Timer lopetus = new Timer(); |
---|
202 | lopetus.Interval = 0.01; |
---|
203 | lopetus.Trigger += new Timer.TriggerHandler(lopetaPeli); |
---|
204 | Add(lopetus); |
---|
205 | lopetus.Enabled = true; |
---|
206 | } |
---|
207 | } |
---|
208 | |
---|
209 | else if (toinen.Tag.ToString() == "V") |
---|
210 | { |
---|
211 | virtaLaskuri.Value += 1500; |
---|
212 | MessageDisplay.Add("Sait lisää virtaa taskulamppuusi."); |
---|
213 | toinen.Destroy(); |
---|
214 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
215 | } |
---|
216 | else if (toinen.Tag.ToString() == "E") |
---|
217 | { |
---|
218 | voikoHirvioitaSyoda = true; |
---|
219 | |
---|
220 | |
---|
221 | |
---|
222 | MessageDisplay.Add("Voit nyt syödä hirviöitä kymmenen sekunnin ajan!"); |
---|
223 | |
---|
224 | Timer syonti = new Timer(); |
---|
225 | syonti.Interval = 10; |
---|
226 | syonti.Trigger += ajastin; |
---|
227 | Add(syonti); |
---|
228 | syonti.Start(); |
---|
229 | |
---|
230 | toinen.Destroy(); |
---|
231 | |
---|
232 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
233 | } |
---|
234 | else if (toinen.Tag.ToString() == "R") |
---|
235 | { |
---|
236 | MessageDisplay.Add("Poimit rahan!"); |
---|
237 | pisteLaskuri.Value +=1; |
---|
238 | toinen.Destroy(); |
---|
239 | } |
---|
240 | } |
---|
241 | |
---|
242 | void LuoNaytot() |
---|
243 | { |
---|
244 | // viestinäytön väri valkoiseksi, jotta näkyy |
---|
245 | MessageDisplay.TextColor = Color.White; |
---|
246 | |
---|
247 | // polttoainelaskuri ja näytöt |
---|
248 | virtaLaskuri = new DoubleMeter(virtaMaara); |
---|
249 | virtaLaskuri.MaxValue = virtaMaara; |
---|
250 | virtaLaskuri.LowerAlertValue = 750; |
---|
251 | virtaLaskuri.DefaultValue = virtaMaara; |
---|
252 | virtaLaskuri.LowerAlertValue = 1500; |
---|
253 | virtaLaskuri.LowerAlert += virtaUhkaaLoppua; |
---|
254 | virtaLaskuri.LowerLimit += virtaLoppui; |
---|
255 | |
---|
256 | virtaNayttoBar = new BarGauge(); |
---|
257 | virtaNayttoBar.HorizontalOrigin = HorizontalAlignment.Left; |
---|
258 | virtaNayttoBar.VerticalOrigin = VerticalAlignment.Top; |
---|
259 | virtaNayttoBar.ValueColor = Color.Green; |
---|
260 | virtaNayttoBar.Max = virtaMaara; |
---|
261 | virtaNayttoBar.X = Screen.RightSafe - 20; |
---|
262 | virtaNayttoBar.Y = Screen.TopSafe - 20; |
---|
263 | virtaNayttoBar.Width = 30; |
---|
264 | virtaNayttoBar.Height = 200; |
---|
265 | virtaNayttoBar.BindTo(virtaLaskuri); |
---|
266 | Add(virtaNayttoBar); |
---|
267 | |
---|
268 | virtaNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
269 | virtaNaytto.HorizontalOrigin = HorizontalAlignment.Left; |
---|
270 | virtaNaytto.VerticalOrigin = VerticalAlignment.Top; |
---|
271 | virtaNaytto.TextColor = Color.Wheat; |
---|
272 | virtaNaytto.ValueColor = Color.Wheat; |
---|
273 | virtaNaytto.X = Screen.RightSafe - 330; |
---|
274 | virtaNaytto.Y = Screen.TopSafe; |
---|
275 | virtaNaytto.BindTo(virtaLaskuri); |
---|
276 | virtaNaytto.Text = "Virtaa jäljellä: "; |
---|
277 | Add(virtaNaytto); |
---|
278 | } |
---|
279 | |
---|
280 | void virtaUhkaaLoppua(double maara) |
---|
281 | { |
---|
282 | virtaNaytto.ValueColor = Color.Red; |
---|
283 | virtaNayttoBar.ValueColor = Color.Red; |
---|
284 | MessageDisplay.Add("Varoitus: virta alkaa olla vähissä!"); |
---|
285 | } |
---|
286 | |
---|
287 | void virtaLoppui(double polttoAineMaara) |
---|
288 | { |
---|
289 | |
---|
290 | Timer lopetus = new Timer(); |
---|
291 | lopetus.Interval = 0.01; |
---|
292 | lopetus.Trigger += new Timer.TriggerHandler(lopetaPeli); |
---|
293 | Add(lopetus); |
---|
294 | lopetus.Enabled = true; |
---|
295 | } |
---|
296 | |
---|
297 | PhysicsObject Pelaaja1() |
---|
298 | { |
---|
299 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
300 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
301 | pelaaja1.Image = LoadImage("Ukko 2"); |
---|
302 | |
---|
303 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuiMaaliin); |
---|
304 | |
---|
305 | AddCollisionHandler(pelaaja1, KasitteleTormays); |
---|
306 | |
---|
307 | return pelaaja1; |
---|
308 | } |
---|
309 | |
---|
310 | PhysicsObject LuoHirvio() |
---|
311 | { |
---|
312 | Hirvio = new PlatformCharacter(80, 80); |
---|
313 | Hirvio.Mass = 4.0; |
---|
314 | Hirvio.Image = LoadImage("hirviö"); |
---|
315 | |
---|
316 | Hirvio.Tag = "H"; |
---|
317 | |
---|
318 | return Hirvio; |
---|
319 | |
---|
320 | } |
---|
321 | |
---|
322 | PhysicsObject LuoVirta() |
---|
323 | { |
---|
324 | |
---|
325 | Virta = new PhysicsObject(40, 40); |
---|
326 | Virta.Mass = 4.0; |
---|
327 | Virta.Image = LoadImage("Virta"); |
---|
328 | |
---|
329 | Virta.Tag = "V"; |
---|
330 | |
---|
331 | return Virta; |
---|
332 | } |
---|
333 | |
---|
334 | PhysicsObject LuoExtra() |
---|
335 | { |
---|
336 | Extra = new PhysicsObject(40, 40); |
---|
337 | Extra.Mass = 4.0; |
---|
338 | Extra.Image = LoadImage("Extra"); |
---|
339 | |
---|
340 | Extra.Tag = "E"; |
---|
341 | |
---|
342 | return Extra; |
---|
343 | } |
---|
344 | |
---|
345 | PhysicsObject LuoRaha() |
---|
346 | { |
---|
347 | Raha = new PhysicsObject(40,40); |
---|
348 | Raha.Mass = 4.0; |
---|
349 | Raha.Image = LoadImage("Raha"); |
---|
350 | |
---|
351 | Raha.Tag = "R"; |
---|
352 | |
---|
353 | return Raha; |
---|
354 | } |
---|
355 | |
---|
356 | void ajastin(Timer sender) |
---|
357 | { |
---|
358 | MessageDisplay.Add("Et voi enää syödä hirviöitä."); |
---|
359 | voikoHirvioitaSyoda = false; |
---|
360 | sender.Stop(); |
---|
361 | } |
---|
362 | |
---|
363 | void AloitaAlusta() |
---|
364 | { |
---|
365 | seuraavaKentta(); |
---|
366 | } |
---|
367 | } |
---|
368 | } |
---|