1 | |
---|
2 | using System; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | |
---|
7 | |
---|
8 | namespace Tasohyppelypeli |
---|
9 | { |
---|
10 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
11 | { |
---|
12 | const double nopeus = 200; |
---|
13 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
14 | |
---|
15 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
16 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
17 | |
---|
18 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
19 | |
---|
20 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
21 | |
---|
22 | |
---|
23 | protected override void Begin() |
---|
24 | { |
---|
25 | kenttaNro = 0; |
---|
26 | Level.Width = 1500; |
---|
27 | Level.Height = 1000; |
---|
28 | |
---|
29 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
30 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
31 | |
---|
32 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
33 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
34 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
35 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
36 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
37 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
38 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
39 | |
---|
40 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
41 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
42 | |
---|
43 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
44 | |
---|
45 | seuraavaKentta(); |
---|
46 | MessageDisplay.Add("Etsi iso tähti!"); |
---|
47 | } |
---|
48 | |
---|
49 | void seuraavaKentta() |
---|
50 | { |
---|
51 | ClearAll(); |
---|
52 | pisteLaskuri.Reset(); |
---|
53 | |
---|
54 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
55 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
56 | |
---|
57 | // Asetetaan painovoima |
---|
58 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
59 | |
---|
60 | luoKentta(); |
---|
61 | lisaaNappaimet(); |
---|
62 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | void luoKentta() |
---|
66 | { |
---|
67 | Level.CreateBorders(); |
---|
68 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
69 | |
---|
70 | lisaaTaso(-200, -350, 100); |
---|
71 | lisaaTaso(0, -200, 150); |
---|
72 | lisaaTaso(50, 120, 50); |
---|
73 | lisaaTaso(-60, 0, 150); |
---|
74 | lisaaTaso(200, -150, 150); |
---|
75 | lisaaTaso(280, 160, 200); |
---|
76 | lisaaTaso(-400, -600, 100); |
---|
77 | lisaaTaso(600, 230, 100); |
---|
78 | lisaaTaso(-450, -200, 100); |
---|
79 | lisaaTaso(-720, -130, 180); |
---|
80 | lisaaTaso(-440, 0, 110); |
---|
81 | lisaaTaso(600, 90, 120); |
---|
82 | lisaaTaso(-110, 230, 100); |
---|
83 | lisaaTaso(-220, 400, 100); |
---|
84 | lisaaTaso(700, -600, 100); |
---|
85 | lisaaTaso(-700, 160, 100); |
---|
86 | |
---|
87 | |
---|
88 | //lisaaMaali(); |
---|
89 | lisaaPelaajat(); |
---|
90 | |
---|
91 | |
---|
92 | } |
---|
93 | void lisaaTaso(double x, double y, double koko) |
---|
94 | { |
---|
95 | PhysicsObject taso2 = PhysicsObject.CreateStaticObject ( koko,30); |
---|
96 | taso2.Color = Color.Green; |
---|
97 | taso2.X = x; |
---|
98 | taso2.Y = y; |
---|
99 | Add(taso2); |
---|
100 | } |
---|
101 | |
---|
102 | |
---|
103 | |
---|
104 | |
---|
105 | |
---|
106 | |
---|
107 | |
---|
108 | |
---|
109 | void lisaaPelaajat() |
---|
110 | { |
---|
111 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
112 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
113 | pelaaja1.Image = LoadImage("norsu"); |
---|
114 | pelaaja1.X = 0; |
---|
115 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
116 | |
---|
117 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuiMaaliin); |
---|
118 | |
---|
119 | Add(pelaaja1); |
---|
120 | } |
---|
121 | |
---|
122 | void lisaaMaali() |
---|
123 | { |
---|
124 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 50, Shapes.Circle); |
---|
125 | maali.Tag = "maali"; |
---|
126 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
127 | maali.X = 30; |
---|
128 | maali.Y = -60; |
---|
129 | maali.Image = LoadImage("tahti"); |
---|
130 | Add(maali); |
---|
131 | } |
---|
132 | |
---|
133 | void lisaaNappaimet() |
---|
134 | { |
---|
135 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
136 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
137 | |
---|
138 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
139 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
140 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
141 | |
---|
142 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
143 | } |
---|
144 | |
---|
145 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
146 | { |
---|
147 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
148 | |
---|
149 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
150 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
151 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|
154 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
155 | { |
---|
156 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
157 | } |
---|
158 | |
---|
159 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
160 | { |
---|
161 | hahmo.Jump(voima); |
---|
162 | } |
---|
163 | |
---|
164 | void osuiMaaliin(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
165 | { |
---|
166 | if (otherObject.Tag.ToString() == "maali") |
---|
167 | { |
---|
168 | this.PlaySound("maali"); |
---|
169 | int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value; |
---|
170 | seuraavaKentta(); |
---|
171 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
172 | } |
---|
173 | } |
---|
174 | } |
---|
175 | } |
---|