1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | namespace Laten_laivaseikkailu |
---|
8 | { |
---|
9 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 280; |
---|
12 | const double hyppyVoima = 5500; |
---|
13 | |
---|
14 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
15 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
16 | |
---|
17 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
18 | |
---|
19 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
20 | |
---|
21 | |
---|
22 | protected override void Begin() |
---|
23 | { |
---|
24 | kenttaNro = 0; |
---|
25 | Level.Width = 13000; |
---|
26 | Level.Height = 1000; |
---|
27 | |
---|
28 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
29 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
30 | |
---|
31 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
32 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
33 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
34 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
35 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
36 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
37 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
38 | |
---|
39 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
40 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
41 | |
---|
42 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
43 | |
---|
44 | seuraavaKentta(); |
---|
45 | |
---|
46 | } |
---|
47 | |
---|
48 | void seuraavaKentta() |
---|
49 | { |
---|
50 | ClearAll(); |
---|
51 | pisteLaskuri.Reset(); |
---|
52 | |
---|
53 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
54 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
55 | |
---|
56 | // Asetetaan painovoima |
---|
57 | Gravity = new Vector(0, -1400); |
---|
58 | |
---|
59 | luoKentta(); |
---|
60 | lisaaNappaimet(); |
---|
61 | MessageDisplay.Add("Juokse nopeasti laivaan, mutta varo veteen tippumista!!!-muuten häviät!"); |
---|
62 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
63 | } |
---|
64 | |
---|
65 | void luoKentta() |
---|
66 | { |
---|
67 | Level.CreateBorders(); |
---|
68 | Level.Background.CreateGradient(Color.SkyBlue, Color.LightYellow); |
---|
69 | |
---|
70 | lisaaVene(Level.Left + 40, 45, 85); |
---|
71 | lisaaVene(Level.Left +200, 50, 110 ); |
---|
72 | lisaaVene(Level.Left +500, 70, 100); |
---|
73 | lisaaVene(Level.Left + 740, 60, 115); |
---|
74 | lisaaVene(Level.Left +910, 95, 150); |
---|
75 | lisaaVene(Level.Left + 1175, 180, 240); |
---|
76 | lisaaVene(Level.Left + 1600, 60, 103); |
---|
77 | lisaaVene(Level.Left + 2000, 133, 300); |
---|
78 | lisaaVene(Level.Left + 2411, 155, 380); |
---|
79 | lisaaVene(Level.Left + 3000, 200, 450); |
---|
80 | lisaaVene(Level.Left + 3550, 100, 200); |
---|
81 | lisaaVene(Level.Left + 3955, 100, 200); |
---|
82 | lisaaVene(Level.Left + 4210, 90, 169); |
---|
83 | lisaaVene(Level.Left + 4600, 132, 200); |
---|
84 | lisaaVene(Level.Left + 4911, 80, 130); |
---|
85 | lisaaVene(Level.Left + 5200, 177, 355); |
---|
86 | lisaaVene(Level.Left + 5555, 110, 207); |
---|
87 | lisaaVene(Level.Left + 5989, 185, 244); |
---|
88 | lisaaVene(Level.Left + 6333, 100, 140); |
---|
89 | lisaaVene(Level.Left + 6600, 110, 200); |
---|
90 | lisaaVene(Level.Left + 7000, 135, 266); |
---|
91 | lisaaVene(Level.Left + 7334, 105, 199); |
---|
92 | lisaaVene(Level.Left + 7700, 105, 277); |
---|
93 | lisaaVene(Level.Left + 8100, 90, 175 ); |
---|
94 | lisaaVene(Level.Left + 8599, 120, 370); |
---|
95 | lisaaVene(Level.Left + 8911, 70, 195); |
---|
96 | lisaaVene(Level.Left + 9270, 120, 90); |
---|
97 | lisaaVene(Level.Left + 9590, 150, 300); |
---|
98 | lisaaVene(Level.Left + 9877, 45, 70); |
---|
99 | lisaaVene(Level.Left + 10111, 69, 170); |
---|
100 | lisaaVene(Level.Left + 10455, 115, 168); |
---|
101 | lisaaVene(Level.Left + 10799, 140, 260); |
---|
102 | lisaaVene(Level.Left + 11211, 133, 222); |
---|
103 | lisaaVene(Level.Left + 11500, 80, 150); |
---|
104 | lisaaVene(Level.Left + 11850, 100, 200); |
---|
105 | lisaaVene(Level.Left + 12200, 115, 250); |
---|
106 | lisaaVene(Level.Left + 12488, 119 , 180); |
---|
107 | |
---|
108 | for (int i = 0; i < 200; i++) |
---|
109 | |
---|
110 | { |
---|
111 | PhysicsObject vesi = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 30); |
---|
112 | vesi.X = Level.Left+(100*i); |
---|
113 | vesi.Y = Level.Bottom; |
---|
114 | Add(vesi); |
---|
115 | vesi.Image = LoadImage("vesi"); |
---|
116 | AddCollisionHandler(vesi, KasitteleVedenTormaus); |
---|
117 | |
---|
118 | |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | |
---|
122 | lisaaMaali(); |
---|
123 | lisaaPelaajat(); |
---|
124 | } |
---|
125 | void KasitteleVedenTormaus( PhysicsObject vesi, PhysicsObject kohde) |
---|
126 | { |
---|
127 | TextDisplay viesti = new TextDisplay(); |
---|
128 | viesti.Text = "Putosit veteen ja joudut uimaan etkä siis ehdi enää laivaan!!! Hävisit pelin! :("; |
---|
129 | Add (viesti); |
---|
130 | Timer aloitaKenttaAlustaAjastin = new Timer(); |
---|
131 | aloitaKenttaAlustaAjastin.Interval = 3; |
---|
132 | aloitaKenttaAlustaAjastin.Trigger += new Timer.TriggerHandler(aloitaKenttaAlusta); |
---|
133 | Add(aloitaKenttaAlustaAjastin); |
---|
134 | aloitaKenttaAlustaAjastin.Start(); |
---|
135 | } |
---|
136 | |
---|
137 | void aloitaKenttaAlusta( Timer sender ) |
---|
138 | { |
---|
139 | kenttaNro -= 1; |
---|
140 | seuraavaKentta(); |
---|
141 | } |
---|
142 | |
---|
143 | void lisaaVene(double x, double korkeus, double leveys ) |
---|
144 | |
---|
145 | { |
---|
146 | PhysicsObject vene = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys , korkeus); |
---|
147 | vene.Color = Color.Brown; |
---|
148 | vene.X = x; |
---|
149 | vene.Y = Level.Bottom; |
---|
150 | vene.Image = LoadImage("vene"); |
---|
151 | Add(vene); |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|
154 | void lisaaPelaajat() |
---|
155 | { |
---|
156 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
157 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
158 | pelaaja1.Image = LoadImage("Late"); |
---|
159 | pelaaja1.X = Level.Right+20; |
---|
160 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
161 | |
---|
162 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuiMaaliin); |
---|
163 | |
---|
164 | Add(pelaaja1); |
---|
165 | } |
---|
166 | |
---|
167 | void lisaaMaali() |
---|
168 | { |
---|
169 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 50, Shapes.Rectangle); |
---|
170 | maali.Tag = "maali"; |
---|
171 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
172 | maali.X = Level.Right; |
---|
173 | maali.Y = 0; |
---|
174 | maali.Image = LoadImage("tahti"); |
---|
175 | Add(maali); |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | void lisaaNappaimet() |
---|
179 | { |
---|
180 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
181 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
182 | |
---|
183 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
184 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
185 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
186 | |
---|
187 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
188 | } |
---|
189 | |
---|
190 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
191 | { |
---|
192 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
193 | |
---|
194 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
195 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
196 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
197 | } |
---|
198 | |
---|
199 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
200 | { |
---|
201 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
202 | } |
---|
203 | |
---|
204 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
205 | { |
---|
206 | hahmo.Jump(voima); |
---|
207 | } |
---|
208 | |
---|
209 | void osuiMaaliin(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
210 | { |
---|
211 | if (otherObject.Tag.ToString() == "maali") |
---|
212 | { |
---|
213 | this.PlaySound("maali"); |
---|
214 | int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value; |
---|
215 | seuraavaKentta(); |
---|
216 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
217 | } |
---|
218 | } |
---|
219 | } |
---|
220 | } |
---|