1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | namespace Laten_laivaseikkailu |
---|
8 | { |
---|
9 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 280; |
---|
12 | const double hyppyVoima = 3000; |
---|
13 | |
---|
14 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
15 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
16 | |
---|
17 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
18 | |
---|
19 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
20 | |
---|
21 | |
---|
22 | protected override void Begin() |
---|
23 | { |
---|
24 | kenttaNro = 0; |
---|
25 | Level.Width = 18500; |
---|
26 | Level.Height = 1000; |
---|
27 | |
---|
28 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
29 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
30 | |
---|
31 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
32 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
33 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
34 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
35 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
36 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
37 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
38 | |
---|
39 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
40 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
41 | |
---|
42 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
43 | |
---|
44 | seuraavaKentta(); |
---|
45 | MessageDisplay.Add("Juokse nopeasti laivaan, mutta varo veteen tippumista!!!-muuten häviät!"); |
---|
46 | } |
---|
47 | |
---|
48 | void seuraavaKentta() |
---|
49 | { |
---|
50 | ClearAll(); |
---|
51 | pisteLaskuri.Reset(); |
---|
52 | |
---|
53 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
54 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
55 | |
---|
56 | // Asetetaan painovoima |
---|
57 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
58 | |
---|
59 | luoKentta(); |
---|
60 | lisaaNappaimet(); |
---|
61 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
62 | } |
---|
63 | |
---|
64 | void luoKentta() |
---|
65 | { |
---|
66 | Level.CreateBorders(); |
---|
67 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
68 | |
---|
69 | lisaaVene(Level.Left + 40, 45, 85); |
---|
70 | lisaaVene(-500, 100, 70); |
---|
71 | lisaaVene(-200, 50, 80 ); |
---|
72 | lisaaVene(0, 75, 120 ); |
---|
73 | lisaaVene(500, 25, 100); |
---|
74 | lisaaVene(-750, 95, 150); |
---|
75 | lisaaMaali(); |
---|
76 | lisaaPelaajat(); |
---|
77 | } |
---|
78 | |
---|
79 | void lisaaVene(double x, double korkeus, double leveys ) |
---|
80 | |
---|
81 | { |
---|
82 | PhysicsObject vene = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys , korkeus); |
---|
83 | vene.Color = Color.Green; |
---|
84 | vene.X = x; |
---|
85 | vene.Y = Level.Bottom; |
---|
86 | Add(vene); |
---|
87 | } |
---|
88 | |
---|
89 | void lisaaPelaajat() |
---|
90 | { |
---|
91 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
92 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
93 | pelaaja1.Image = LoadImage("Late"); |
---|
94 | pelaaja1.X = Level.Left+20; |
---|
95 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
96 | |
---|
97 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuiMaaliin); |
---|
98 | |
---|
99 | Add(pelaaja1); |
---|
100 | } |
---|
101 | |
---|
102 | void lisaaMaali() |
---|
103 | { |
---|
104 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 50, Shapes.Circle); |
---|
105 | maali.Tag = "maali"; |
---|
106 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
107 | maali.X = 30; |
---|
108 | maali.Y = -60; |
---|
109 | maali.Image = LoadImage("tahti"); |
---|
110 | Add(maali); |
---|
111 | } |
---|
112 | |
---|
113 | void lisaaNappaimet() |
---|
114 | { |
---|
115 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
116 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
117 | |
---|
118 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
119 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
120 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
121 | |
---|
122 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
123 | } |
---|
124 | |
---|
125 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
126 | { |
---|
127 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
128 | |
---|
129 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
130 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
131 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
135 | { |
---|
136 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
137 | } |
---|
138 | |
---|
139 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
140 | { |
---|
141 | hahmo.Jump(voima); |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void osuiMaaliin(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
145 | { |
---|
146 | if (otherObject.Tag.ToString() == "maali") |
---|
147 | { |
---|
148 | this.PlaySound("maali"); |
---|
149 | int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value; |
---|
150 | seuraavaKentta(); |
---|
151 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
152 | } |
---|
153 | } |
---|
154 | } |
---|
155 | } |
---|