1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | namespace Save_The_Civilians |
---|
8 | { |
---|
9 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyVoima = 40; |
---|
13 | |
---|
14 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
15 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
16 | |
---|
17 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
18 | |
---|
19 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
20 | |
---|
21 | |
---|
22 | protected override void Begin() |
---|
23 | { |
---|
24 | PhysicsObject pallo = new PhysicsObject( 10.0, 10.0); |
---|
25 | Add( pallo ); |
---|
26 | kenttaNro = 0; |
---|
27 | Level.Width = 2000; |
---|
28 | Level.Height = 1000; |
---|
29 | |
---|
30 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
31 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
32 | |
---|
33 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
34 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
35 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
36 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
37 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
38 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
39 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
40 | |
---|
41 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
42 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
43 | |
---|
44 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
45 | |
---|
46 | seuraavaKentta(); |
---|
47 | MessageDisplay.Add("Etsi olio!"); |
---|
48 | } |
---|
49 | |
---|
50 | void seuraavaKentta() |
---|
51 | { |
---|
52 | ClearAll(); |
---|
53 | pisteLaskuri.Reset(); |
---|
54 | |
---|
55 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
56 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
57 | |
---|
58 | // Asetetaan painovoima |
---|
59 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
60 | |
---|
61 | luoKentta(); |
---|
62 | lisaaNappaimet(); |
---|
63 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
64 | } |
---|
65 | |
---|
66 | void luoKentta() |
---|
67 | { |
---|
68 | Level.CreateBorders(); |
---|
69 | Level.Background.CreateGradient(Color.Green, Color.Red); |
---|
70 | |
---|
71 | lisaaTaso(-200, -350); |
---|
72 | lisaaTaso(0, -200); |
---|
73 | |
---|
74 | lisaaMaali(); |
---|
75 | lisaaPelaajat(); |
---|
76 | } |
---|
77 | |
---|
78 | void lisaaTaso(double x, double y) |
---|
79 | { |
---|
80 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 30); |
---|
81 | taso.Color = Color.Green; |
---|
82 | taso.X = x; |
---|
83 | taso.Y = y; |
---|
84 | Add(taso); |
---|
85 | } |
---|
86 | |
---|
87 | void lisaaPelaajat() |
---|
88 | { |
---|
89 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
90 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
91 | //pelaaja1.; |
---|
92 | pelaaja1.X = 100; |
---|
93 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
94 | |
---|
95 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuiMaaliin); |
---|
96 | |
---|
97 | Add(pelaaja1); |
---|
98 | } |
---|
99 | |
---|
100 | void lisaaMaali() |
---|
101 | { |
---|
102 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 50, Shapes.Circle); |
---|
103 | maali.Tag = "maali"; |
---|
104 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
105 | maali.X = 30; |
---|
106 | maali.Y = -60; |
---|
107 | |
---|
108 | Add(maali); |
---|
109 | } |
---|
110 | |
---|
111 | void lisaaNappaimet() |
---|
112 | { |
---|
113 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
114 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
115 | |
---|
116 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
117 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
118 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
119 | |
---|
120 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
121 | } |
---|
122 | |
---|
123 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
124 | { |
---|
125 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
126 | |
---|
127 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
128 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
129 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
130 | } |
---|
131 | |
---|
132 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
133 | { |
---|
134 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
135 | } |
---|
136 | |
---|
137 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
138 | { |
---|
139 | hahmo.Jump(voima); |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void osuiMaaliin(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
143 | { |
---|
144 | if (otherObject.Tag.ToString() == "maali") |
---|
145 | { |
---|
146 | this.PlaySound("maali"); |
---|
147 | int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value; |
---|
148 | seuraavaKentta(); |
---|
149 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
150 | } |
---|
151 | } |
---|
152 | } |
---|
153 | } |
---|