1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Widgets; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | |
---|
7 | public class Peli : Game |
---|
8 | { |
---|
9 | const double ruudunKoko = 20; |
---|
10 | int madonPituus = 6; |
---|
11 | const double vaikeusaste = 0.2; |
---|
12 | double kerattavienLisaysAikaSek = 1.0; |
---|
13 | bool peliPysaytetty = false; |
---|
14 | |
---|
15 | int ruutujaVaakasuunnassa; |
---|
16 | int ruutujaPystysuunnassa; |
---|
17 | List<GameObject> mato = new List<GameObject>(); |
---|
18 | List<GameObject> kerattavat = new List<GameObject>(); |
---|
19 | Direction liikkumissuunta; |
---|
20 | Direction viimesuunta; |
---|
21 | Timer liikutusajastin; |
---|
22 | Timer kerattavienLisaysAjastin; |
---|
23 | IntMeter pistelaskuri; |
---|
24 | |
---|
25 | String[] kerattavienVaihtoehdot = new String[] {"nopeus", "omena"}; |
---|
26 | Image nopeusKuva = LoadImage("nopeus"); |
---|
27 | Image omenaKuva = LoadImage("omena"); |
---|
28 | |
---|
29 | protected override void Begin() |
---|
30 | { |
---|
31 | LuoKentta(); |
---|
32 | LuoAjastimet(); |
---|
33 | LuoMato(madonPituus); |
---|
34 | LisaaOhjaimet(); |
---|
35 | LisaaPistelaskuri(); |
---|
36 | AloitaPeli(); |
---|
37 | } |
---|
38 | |
---|
39 | void LuoKentta() |
---|
40 | { |
---|
41 | Level.BackgroundColor = new Color(50, 50, 50); |
---|
42 | Level.Height = 500; |
---|
43 | Level.Width = 500; |
---|
44 | Level.CreateBorders(true); |
---|
45 | ruutujaPystysuunnassa = (int)Math.Floor(Level.Height / ruudunKoko); |
---|
46 | ruutujaVaakasuunnassa = (int)Math.Floor(Level.Width / ruudunKoko); |
---|
47 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
48 | Camera.ZoomFactor /= 1.5; |
---|
49 | } |
---|
50 | |
---|
51 | void LuoMato(int pituus) |
---|
52 | { |
---|
53 | for (int i = 0; i < pituus - 1; i++) |
---|
54 | { |
---|
55 | LisaaPalaMatoon(); |
---|
56 | } |
---|
57 | mato.Insert(0, new GameObject(ruudunKoko - 1, ruudunKoko - 1)); |
---|
58 | mato[0].Tag = "matopala"; |
---|
59 | Add(mato[0], 1); |
---|
60 | |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | void LisaaPalaMatoon() |
---|
64 | { |
---|
65 | GameObject pala = new GameObject(ruudunKoko - 1, ruudunKoko - 1); |
---|
66 | pala.Tag = "matopala"; |
---|
67 | if(mato.Count>0) pala.Position = mato[mato.Count - 1].Position; |
---|
68 | mato.Add(pala); |
---|
69 | Add(pala); |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | void LisaaOhjaimet() |
---|
73 | { |
---|
74 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, AsetaSuunta, "Kääntää ylös", Direction.Up); |
---|
75 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Pressed, AsetaSuunta, "Kääntää alas", Direction.Down); |
---|
76 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Pressed, AsetaSuunta, "Kääntää vasemmalle", Direction.Left); |
---|
77 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Pressed, AsetaSuunta, "Kääntää oikealle", Direction.Right); |
---|
78 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pause, "Pysäyttää/Jatkaa"); |
---|
79 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistuu pelistä"); |
---|
80 | } |
---|
81 | |
---|
82 | |
---|
83 | void Pause() |
---|
84 | { |
---|
85 | |
---|
86 | liikutusajastin.Enabled = peliPysaytetty; |
---|
87 | peliPysaytetty = !peliPysaytetty; |
---|
88 | |
---|
89 | } |
---|
90 | void LisaaPistelaskuri() |
---|
91 | { |
---|
92 | pistelaskuri = new IntMeter(0); |
---|
93 | Label pisteteksti = new Label("Pisteesi"); |
---|
94 | pisteteksti.Position = new Vector(0, Screen.Top - 45); |
---|
95 | pisteteksti.Color = Color.White; |
---|
96 | Add(pisteteksti); |
---|
97 | |
---|
98 | Label pistenaytto = new Label(); |
---|
99 | pistenaytto.Position = new Vector(0, Screen.Top - 80); |
---|
100 | pistenaytto.Color = Color.Magenta; |
---|
101 | pistenaytto.BindTo(pistelaskuri); |
---|
102 | Add(pistenaytto); |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | /// <summary> |
---|
106 | /// Asettaa madon liikkumissuunnan |
---|
107 | /// |
---|
108 | /// Ei voi asettaa menemään matoa taaksepäin |
---|
109 | /// </summary> |
---|
110 | /// <param name="suunta">Asetettava suunta</param> |
---|
111 | void AsetaSuunta(Direction suunta) |
---|
112 | { |
---|
113 | if (Directions.Inverse(suunta) != viimesuunta) liikkumissuunta = suunta; |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | void LuoAjastimet() |
---|
117 | { |
---|
118 | liikutusajastin = new Timer(); |
---|
119 | liikutusajastin.Interval = vaikeusaste; |
---|
120 | liikutusajastin.Trigger += SiirraMatoa; |
---|
121 | |
---|
122 | kerattavienLisaysAjastin = new Timer(); |
---|
123 | kerattavienLisaysAjastin.Interval = kerattavienLisaysAikaSek; |
---|
124 | kerattavienLisaysAjastin.Trigger += LisaaSatunnainenKerattava; |
---|
125 | } |
---|
126 | |
---|
127 | void SiirraMatoa(Timer ajastin) |
---|
128 | { |
---|
129 | Vector suunta = Vector.FromLengthAndAngle(ruudunKoko, Angle.FromDirection(liikkumissuunta)); |
---|
130 | |
---|
131 | for (int i = mato.Count - 1; i > 0; i--) |
---|
132 | { |
---|
133 | mato[i].Position = mato[i - 1].Position; |
---|
134 | } |
---|
135 | |
---|
136 | GameObject seuraavanRuudunOlio = MitaSisaltaa(mato[0].Position + suunta); |
---|
137 | mato[0].Position = mato[0].Position + suunta; |
---|
138 | viimesuunta = liikkumissuunta; |
---|
139 | |
---|
140 | if (seuraavanRuudunOlio == null) |
---|
141 | { |
---|
142 | return; |
---|
143 | } |
---|
144 | |
---|
145 | if (seuraavanRuudunOlio.Tag.ToString().Contains("kerattava")) // Siltä varalta Contains-metodi, että tagissa joutuu jatkossa viemään jotain muutakin |
---|
146 | { |
---|
147 | seuraavanRuudunOlio.Destroy(); |
---|
148 | kerattavat.Remove(seuraavanRuudunOlio); |
---|
149 | pistelaskuri.Value++; |
---|
150 | LisaaPalaMatoon(); |
---|
151 | } |
---|
152 | |
---|
153 | if (seuraavanRuudunOlio.Tag.ToString() == "seina" || seuraavanRuudunOlio.Tag.ToString() == "matopala") |
---|
154 | { |
---|
155 | liikutusajastin.Stop(); |
---|
156 | kerattavienLisaysAjastin.Stop(); |
---|
157 | mato[0].Color = Color.Blue; |
---|
158 | } |
---|
159 | } |
---|
160 | |
---|
161 | void LisaaSatunnainenKerattava(Timer ajastin) |
---|
162 | { |
---|
163 | int arvottavaIndeksi = RandomGen.NextInt(0, kerattavienVaihtoehdot.Length - 1); |
---|
164 | LisaaKerattava(kerattavienVaihtoehdot[arvottavaIndeksi]); |
---|
165 | } |
---|
166 | |
---|
167 | /// <summary> |
---|
168 | /// Lisää kerättävän esineen satunnaiseen paikkaan pelikentällä. |
---|
169 | /// Ei lisätä kentällä jo olemassa olevien kamojen päälle. |
---|
170 | /// </summary> |
---|
171 | /// <param name="ajastin"></param> |
---|
172 | void LisaaKerattava(String kerattavanNimi) |
---|
173 | { |
---|
174 | double kerattavanX = RandomGen.NextInt(-ruutujaVaakasuunnassa/2, ruutujaVaakasuunnassa/2) * ruudunKoko; |
---|
175 | double kerattavanY = RandomGen.NextInt(-ruutujaPystysuunnassa/2, ruutujaPystysuunnassa/2) * ruudunKoko; |
---|
176 | MessageDisplay.Add(kerattavat.Count.ToString()); |
---|
177 | if (kerattavat.Count >= ruutujaVaakasuunnassa * ruutujaPystysuunnassa - madonPituus) return; |
---|
178 | |
---|
179 | while (MitaSisaltaa(new Vector(kerattavanX, kerattavanY)) != null) |
---|
180 | { |
---|
181 | kerattavanX = RandomGen.NextInt(-ruutujaVaakasuunnassa / 2, ruutujaVaakasuunnassa / 2) * ruudunKoko; |
---|
182 | kerattavanY = RandomGen.NextInt(-ruutujaPystysuunnassa / 2, ruutujaPystysuunnassa / 2) * ruudunKoko; |
---|
183 | } |
---|
184 | |
---|
185 | |
---|
186 | GameObject kerattava = new GameObject(ruudunKoko, ruudunKoko, Shapes.Rectangle); |
---|
187 | Add(kerattava); |
---|
188 | kerattava.X = kerattavanX; |
---|
189 | kerattava.Y = kerattavanY; |
---|
190 | kerattava.Tag = "kerattava_" + kerattavanNimi; |
---|
191 | Image kerattavanKuva = Image.FromColor((int)ruudunKoko, (int)ruudunKoko, Color.White); |
---|
192 | switch (kerattavanNimi) |
---|
193 | { |
---|
194 | case "nopeus": |
---|
195 | kerattavanKuva = nopeusKuva; |
---|
196 | break; |
---|
197 | case "omena": |
---|
198 | kerattavanKuva = omenaKuva; |
---|
199 | break; |
---|
200 | } |
---|
201 | kerattava.Image = kerattavanKuva; |
---|
202 | kerattavat.Add(kerattava); |
---|
203 | } |
---|
204 | |
---|
205 | /// <summary> |
---|
206 | /// Palauttaa annetun koordinaatin sisällön |
---|
207 | /// |
---|
208 | /// Etsii ainoastaan kerättävistä, madosta ja seinistä. |
---|
209 | /// |
---|
210 | /// Seinien peliobjektin tag on "seina" |
---|
211 | /// </summary> |
---|
212 | /// <param name="paikka">Tarkistettava paikka</param> |
---|
213 | /// <returns>Ruudun sisältämä GameObject. Palauttaa null, jos paikasta ei löydy mitään.</returns> |
---|
214 | GameObject MitaSisaltaa(Vector paikka) |
---|
215 | { |
---|
216 | double puskuri = ruudunKoko / 2; |
---|
217 | |
---|
218 | //Tarkistaa, onko annettu paikka madon sisällä |
---|
219 | foreach (GameObject matopala in mato) |
---|
220 | { |
---|
221 | if (Vector.Distance(paikka, matopala.Position) < puskuri) |
---|
222 | { |
---|
223 | return matopala; |
---|
224 | } |
---|
225 | } |
---|
226 | |
---|
227 | foreach (GameObject kerattava in kerattavat) |
---|
228 | { |
---|
229 | if (Vector.Distance(paikka, kerattava.Position) < puskuri) |
---|
230 | { |
---|
231 | return kerattava; |
---|
232 | } |
---|
233 | } |
---|
234 | |
---|
235 | //Tarkistaa, onko paikka pelialueen ulkopuolella |
---|
236 | GameObject seina = new GameObject(1, 1); |
---|
237 | seina.Tag = "seina"; |
---|
238 | if (paikka.X < Level.Left || paikka.X > Level.Right) return seina; |
---|
239 | if (paikka.Y < Level.Bottom || paikka.Y > Level.Top) return seina; |
---|
240 | |
---|
241 | return null; |
---|
242 | } |
---|
243 | |
---|
244 | void AloitaPeli() |
---|
245 | { |
---|
246 | liikkumissuunta = Direction.Right; |
---|
247 | liikutusajastin.Start(); |
---|
248 | kerattavienLisaysAjastin.Start(); |
---|
249 | } |
---|
250 | } |
---|