1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Widgets; |
---|
5 | using Jypeli.Assets; |
---|
6 | |
---|
7 | public class Peli : Game |
---|
8 | { |
---|
9 | //GameObject[] mato; |
---|
10 | const double ruudunKoko = 20; |
---|
11 | const int madonPituus = 6; |
---|
12 | const double vaikeusaste = 0.2; |
---|
13 | |
---|
14 | int ruutujaVaakasuunnassa; |
---|
15 | int ruutujaPystysuunnassa; |
---|
16 | List<GameObject> mato = new List<GameObject>(); |
---|
17 | List<GameObject> kerattavat = new List<GameObject>(); |
---|
18 | Direction liikkumissuunta; |
---|
19 | Direction viimesuunta; |
---|
20 | Timer liikutusajastin; |
---|
21 | |
---|
22 | protected override void Begin() |
---|
23 | { |
---|
24 | LuoKentta(); |
---|
25 | LuoLiikutusAjastin(); |
---|
26 | LuoMato(madonPituus); |
---|
27 | LisaaOhjaimet(); |
---|
28 | AloitaPeli(); |
---|
29 | } |
---|
30 | |
---|
31 | void LuoKentta() |
---|
32 | { |
---|
33 | Level.Height = 500; |
---|
34 | Level.Width = 500; |
---|
35 | Level.CreateBorders(true); |
---|
36 | ruutujaPystysuunnassa = (int)Math.Floor(Level.Height / ruudunKoko); |
---|
37 | ruutujaVaakasuunnassa = (int)Math.Floor(Level.Width / ruudunKoko); |
---|
38 | } |
---|
39 | |
---|
40 | void LuoMato(int pituus) |
---|
41 | { |
---|
42 | for (int i = 0; i < pituus-1; i++) |
---|
43 | { |
---|
44 | mato.Add(new GameObject(ruudunKoko - 1, ruudunKoko - 1)); |
---|
45 | mato[i].Tag = "matopala"; |
---|
46 | Add(mato[i]); |
---|
47 | } |
---|
48 | //Luo madon pään viimeiseksi, jotta sen pään värin muuttaminen näkyy |
---|
49 | //Aka. Too lazy for layers |
---|
50 | mato.Insert(0, new GameObject(ruudunKoko - 1, ruudunKoko - 1)); |
---|
51 | mato[0].Tag = "matopala"; |
---|
52 | Add(mato[0]); |
---|
53 | } |
---|
54 | |
---|
55 | void LisaaOhjaimet() |
---|
56 | { |
---|
57 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, AsetaSuunta, "Kääntää ylös", Direction.Up); |
---|
58 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Pressed, AsetaSuunta, "Kääntää alas", Direction.Down); |
---|
59 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Pressed, AsetaSuunta, "Kääntää vasemmalle", Direction.Left); |
---|
60 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Pressed, AsetaSuunta, "Kääntää oikealle", Direction.Right); |
---|
61 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistuu pelistä"); |
---|
62 | } |
---|
63 | |
---|
64 | void LuoKerattava() |
---|
65 | { |
---|
66 | GameObject kerattava = new GameObject(ruudunKoko / 2, ruudunKoko / 2, Shapes.Circle); |
---|
67 | |
---|
68 | Add(kerattava); |
---|
69 | kerattavat.Add(kerattava); |
---|
70 | |
---|
71 | } |
---|
72 | |
---|
73 | /// <summary> |
---|
74 | /// Asettaa madon liikkumissuunnan |
---|
75 | /// |
---|
76 | /// Ei voi asettaa menemään matoa taaksepäin |
---|
77 | /// </summary> |
---|
78 | /// <param name="suunta">Asetettava suunta</param> |
---|
79 | void AsetaSuunta(Direction suunta) |
---|
80 | { |
---|
81 | if (Directions.Inverse(suunta) != viimesuunta) liikkumissuunta = suunta; |
---|
82 | } |
---|
83 | |
---|
84 | void LuoLiikutusAjastin() |
---|
85 | { |
---|
86 | liikutusajastin = new Timer(); |
---|
87 | liikutusajastin.Interval = vaikeusaste; |
---|
88 | liikutusajastin.Trigger += SiirraMatoa; |
---|
89 | } |
---|
90 | |
---|
91 | void SiirraMatoa(Timer ajastin) |
---|
92 | { |
---|
93 | Vector suunta = Vector.FromLengthAndAngle(ruudunKoko, Angle.FromDirection(liikkumissuunta)); |
---|
94 | |
---|
95 | for (int i = mato.Count-1; i > 0; i--) |
---|
96 | { |
---|
97 | mato[i].Position = mato[i - 1].Position; |
---|
98 | } |
---|
99 | |
---|
100 | GameObject tormasiko = MitaSisaltaa(mato[0].Position + suunta); |
---|
101 | |
---|
102 | mato[0].Position = mato[0].Position + suunta; |
---|
103 | |
---|
104 | if (tormasiko != null && (tormasiko.Tag.ToString() == "seina" || tormasiko.Tag.ToString() == "matopala")) |
---|
105 | { |
---|
106 | liikutusajastin.Stop(); |
---|
107 | mato[0].Color = Color.Blue; |
---|
108 | } |
---|
109 | viimesuunta = liikkumissuunta; |
---|
110 | } |
---|
111 | |
---|
112 | /// <summary> |
---|
113 | /// Palauttaa annetun koordinaatin sisällön |
---|
114 | /// |
---|
115 | /// Etsii ainoastaan kerättävistä, madosta ja seinistä. |
---|
116 | /// |
---|
117 | /// Seinien peliobjektin tag on "seina" |
---|
118 | /// </summary> |
---|
119 | /// <param name="paikka">Tarkistettava paikka</param> |
---|
120 | /// <returns>null, jos paikasta ei löydy mitään</returns> |
---|
121 | GameObject MitaSisaltaa(Vector paikka) |
---|
122 | { |
---|
123 | double puskuri = ruudunKoko / 5; |
---|
124 | |
---|
125 | //Tarkistaa, onko annettu paikka madon sisällä |
---|
126 | foreach (GameObject matopala in mato) |
---|
127 | { |
---|
128 | if (Vector.Distance(paikka, matopala.Position) < puskuri) |
---|
129 | { |
---|
130 | return matopala; |
---|
131 | } |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | foreach (GameObject kerattava in kerattavat) |
---|
135 | { |
---|
136 | if (Vector.Distance(paikka, kerattava.Position) < puskuri) |
---|
137 | { |
---|
138 | return kerattava; |
---|
139 | } |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | //Tarkistaa, onko paikka pelialueen ulkopuolella |
---|
143 | GameObject seina = new GameObject(1, 1); |
---|
144 | seina.Tag = "seina"; |
---|
145 | if (paikka.X < Level.Left || paikka.X > Level.Right) return seina; |
---|
146 | if (paikka.Y < Level.Bottom || paikka.Y > Level.Top) return seina; |
---|
147 | |
---|
148 | return null; |
---|
149 | } |
---|
150 | |
---|
151 | void AloitaPeli() |
---|
152 | { |
---|
153 | liikkumissuunta = Direction.Right; |
---|
154 | liikutusajastin.Start(); |
---|
155 | } |
---|
156 | } |
---|