1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.WP7; |
---|
6 | |
---|
7 | namespace JyTris |
---|
8 | { |
---|
9 | /// <summary> |
---|
10 | /// JyTris 0.4 |
---|
11 | /// |
---|
12 | /// Peli on tetrisklooni, joka on tarkoituksena toteuttaa JyPelillä |
---|
13 | /// mahdollisimman yksinkertaisesti. |
---|
14 | /// |
---|
15 | /// Seuraavana tulossa: |
---|
16 | /// - Kuvat palikoille |
---|
17 | /// - Efektit palikkojen tuhoutumiseen |
---|
18 | /// </summary> |
---|
19 | public class Peli : Game |
---|
20 | { |
---|
21 | #region Muuttujat |
---|
22 | private const string versio = "0.5"; |
---|
23 | private const string file = "state.xml"; |
---|
24 | |
---|
25 | private const int leveys = 10; |
---|
26 | private const int korkeus = 26; |
---|
27 | private const int palikkojenSivu = 30; |
---|
28 | |
---|
29 | //Pelikenttä |
---|
30 | private GameObject[][] pelikentta; |
---|
31 | private GameObject[][] ennustuskentta; |
---|
32 | |
---|
33 | private TetrisPalikka aktiivinenPalikka; |
---|
34 | private TetrisPalikka ennustusPalikka; |
---|
35 | |
---|
36 | private GameObject pausenappula; |
---|
37 | |
---|
38 | //Liikutusvektorit |
---|
39 | private Vector vasemmalle = new Vector(-1, 0); |
---|
40 | private Vector oikealle = new Vector(1, 0); |
---|
41 | private Vector alas = new Vector(0, 1); |
---|
42 | |
---|
43 | private Timer tiputusajastin; |
---|
44 | |
---|
45 | //Statistiikka |
---|
46 | private double vaikeusaste = 0.9; |
---|
47 | private IntMeter pisteet = new IntMeter(0); |
---|
48 | private IntMeter taso = new IntMeter(0); |
---|
49 | |
---|
50 | private int tuhotutRivit = 0; |
---|
51 | private int pelinTila = 0; |
---|
52 | |
---|
53 | //HighScoreList topLista; |
---|
54 | |
---|
55 | private Label tasonaytto; |
---|
56 | private Label pistenaytto; |
---|
57 | private Label status; |
---|
58 | |
---|
59 | /* |
---|
60 | * Introon tarvittavat muuttujat |
---|
61 | */ |
---|
62 | private Timer introajastin; |
---|
63 | |
---|
64 | private int indeksi = 0; |
---|
65 | private int suunta = 1; |
---|
66 | private int vaihtoCounter = 0; |
---|
67 | #endregion |
---|
68 | #region Talletettavat |
---|
69 | /// <summary> |
---|
70 | /// Pelaajan pisteet |
---|
71 | /// </summary> |
---|
72 | public IntMeter Pisteet |
---|
73 | { |
---|
74 | get { return pisteet; } |
---|
75 | set { pisteet = value; } |
---|
76 | } |
---|
77 | |
---|
78 | /// <summary> |
---|
79 | /// Menossa oleva taso |
---|
80 | /// </summary> |
---|
81 | public IntMeter Taso |
---|
82 | { |
---|
83 | get { return taso; } |
---|
84 | set { taso = value; } |
---|
85 | } |
---|
86 | |
---|
87 | /// <summary> |
---|
88 | /// Tuhottujen rivien määrä |
---|
89 | /// </summary> |
---|
90 | public int TuhotutRivit |
---|
91 | { |
---|
92 | get { return tuhotutRivit; } |
---|
93 | set { tuhotutRivit = value; } |
---|
94 | } |
---|
95 | |
---|
96 | /// <summary> |
---|
97 | /// Pelikenttä |
---|
98 | /// </summary> |
---|
99 | public GameObject[][] Pelikentta |
---|
100 | { |
---|
101 | get { return pelikentta; } |
---|
102 | set { pelikentta = value; } |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | /// <summary> |
---|
106 | /// Palikka, joka tulee seuraavaksi |
---|
107 | /// </summary> |
---|
108 | public TetrisPalikka EnnustusPalikka |
---|
109 | { |
---|
110 | get { return ennustusPalikka; } |
---|
111 | set { ennustusPalikka = value; } |
---|
112 | } |
---|
113 | |
---|
114 | /// <summary> |
---|
115 | /// Ennustuskenttä, näyttää seuraavan palikan |
---|
116 | /// </summary> |
---|
117 | public GameObject[][] Ennustuskentta |
---|
118 | { |
---|
119 | get { |
---|
120 | return ennustuskentta; |
---|
121 | } |
---|
122 | set { ennustuskentta = value; } |
---|
123 | } |
---|
124 | |
---|
125 | /// <summary> |
---|
126 | /// Aktiivinen palikka tällä hetkellä |
---|
127 | /// </summary> |
---|
128 | public TetrisPalikka AktiivinenPalikka |
---|
129 | { |
---|
130 | get { return aktiivinenPalikka; } |
---|
131 | set { aktiivinenPalikka = value; } |
---|
132 | } |
---|
133 | |
---|
134 | /// <summary> |
---|
135 | /// Pelin vaikeusaste tällä hetkellä |
---|
136 | /// </summary> |
---|
137 | public double Vaikeusaste |
---|
138 | { |
---|
139 | get { return vaikeusaste; } |
---|
140 | set { vaikeusaste = value; } |
---|
141 | } |
---|
142 | #endregion |
---|
143 | |
---|
144 | /// <summary> |
---|
145 | /// Tekee pelin alkuvalmistelut |
---|
146 | /// </summary> |
---|
147 | public override void Begin() |
---|
148 | { |
---|
149 | LuoPelikentta(); |
---|
150 | AlkuIntro(); |
---|
151 | AsetaMenuNappaimet(); |
---|
152 | AsetaPistelista(); |
---|
153 | LuoHud(); |
---|
154 | #if WINDOWS_PHONE |
---|
155 | Puhelinasetukset(); |
---|
156 | #endif |
---|
157 | } |
---|
158 | |
---|
159 | |
---|
160 | |
---|
161 | public void AsetaPistelista() |
---|
162 | { |
---|
163 | //topLista = HighScoreList.LoadOrCreate("topten.dat",10); |
---|
164 | } |
---|
165 | |
---|
166 | #region WP7-Metodit |
---|
167 | |
---|
168 | /// <summary> |
---|
169 | /// Palauttaa ohjelman tilan |
---|
170 | /// </summary> |
---|
171 | public override void Continue() |
---|
172 | { |
---|
173 | base.Continue(); |
---|
174 | Puhelinasetukset(); |
---|
175 | LoadState lataus = DataStorage.BeginLoad(file); |
---|
176 | pelinTila = lataus.Load<int>(pelinTila, "pelinTila"); |
---|
177 | |
---|
178 | LuoPelikentta(); |
---|
179 | AsetaPistelista(); |
---|
180 | LuoHud(); |
---|
181 | //Jos peli ei ollut käynnissä |
---|
182 | if (pelinTila == 0) |
---|
183 | { |
---|
184 | AlkuIntro(); |
---|
185 | } |
---|
186 | |
---|
187 | //Jos peli oli käynnissä |
---|
188 | if (pelinTila == 1) |
---|
189 | { |
---|
190 | pelikentta = lataus.Load<GameObject[][]>(pelikentta, "pelikentta"); |
---|
191 | aktiivinenPalikka = new TetrisPalikka(4); |
---|
192 | aktiivinenPalikka = lataus.Load<TetrisPalikka>(aktiivinenPalikka,"aktiivinenPalikka"); |
---|
193 | |
---|
194 | LuoHud(); |
---|
195 | ennustuskentta = lataus.Load<GameObject[][]>(ennustuskentta,"ennustuskentta" ); |
---|
196 | |
---|
197 | ennustusPalikka = new TetrisPalikka(4); |
---|
198 | ennustusPalikka = lataus.Load<TetrisPalikka>(ennustusPalikka,"ennustusPalikka" ); |
---|
199 | |
---|
200 | taso = lataus.Load<IntMeter>(taso,"taso" ); |
---|
201 | pisteet = lataus.Load<IntMeter>(pisteet, "pisteet"); |
---|
202 | tuhotutRivit = lataus.Load<int>(tuhotutRivit, "tuhotutRivit"); |
---|
203 | vaikeusaste = lataus.Load<double>(vaikeusaste, "vaikeusaste"); |
---|
204 | |
---|
205 | LuoTiputusajastin(); |
---|
206 | tiputusajastin.Start(); |
---|
207 | } |
---|
208 | lataus.EndLoad(); |
---|
209 | |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | /// <summary> |
---|
213 | /// Asettaa näytön asennon ja zoomin kohilleen. |
---|
214 | /// </summary> |
---|
215 | public void Puhelinasetukset() |
---|
216 | { |
---|
217 | Phone.DisplayOrientation = Jypeli.WP7.DisplayOrientation.Portrait; |
---|
218 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
219 | Camera.Zoom(0.9); |
---|
220 | Camera.Move(new Vector(40, 0)); |
---|
221 | TouchPanel.Listen(ButtonState.Pressed, KasitteleKosketus, null); |
---|
222 | |
---|
223 | Phone.Deactivated += TilaTalletus; |
---|
224 | } |
---|
225 | |
---|
226 | /// <summary> |
---|
227 | /// Toimenpiteet, mitä tehdään, kun poistutaan pelistä |
---|
228 | /// </summary> |
---|
229 | public void TilaTalletus() |
---|
230 | { |
---|
231 | SaveState tallennus = DataStorage.BeginSave(file); |
---|
232 | |
---|
233 | tallennus.Save<int>(pelinTila, "pelinTila"); |
---|
234 | if (pelinTila == 1) |
---|
235 | { |
---|
236 | tallennus.Save<GameObject[][]>(pelikentta, "pelikentta"); |
---|
237 | tallennus.Save<GameObject[][]>(ennustuskentta, "ennustuskentta"); |
---|
238 | tallennus.Save<TetrisPalikka>(aktiivinenPalikka, "aktiivinenPalikka"); |
---|
239 | tallennus.Save<TetrisPalikka>(ennustusPalikka, "ennustusPalikka"); |
---|
240 | tallennus.Save<IntMeter>(taso, "taso"); |
---|
241 | tallennus.Save<IntMeter>(pisteet, "pisteet"); |
---|
242 | tallennus.Save<int>(tuhotutRivit, "tuhotutRivit"); |
---|
243 | tallennus.Save<double>(vaikeusaste, "vaikeusaste"); |
---|
244 | } |
---|
245 | tallennus.EndSave(); |
---|
246 | } |
---|
247 | |
---|
248 | /// <summary> |
---|
249 | /// Käsittelee pelaamiseen liittyvät kosketukset (Palikan liikuttaminen) |
---|
250 | /// </summary> |
---|
251 | /// <param name="b">Käsiteltävä kosketus</param> |
---|
252 | public void KasitteleLiikuntaKosketukset(Touch b) |
---|
253 | { |
---|
254 | |
---|
255 | if (b.PositionOnWorld.X < AnnaKoordinaateista(aktiivinenPalikka.Sijainti()[0]).Position.X - 30) |
---|
256 | { |
---|
257 | Liikuta(vasemmalle); |
---|
258 | return; |
---|
259 | } |
---|
260 | if (b.PositionOnWorld.X > AnnaKoordinaateista(aktiivinenPalikka.Sijainti()[0]).Position.X + 30) |
---|
261 | { |
---|
262 | Liikuta(oikealle); |
---|
263 | return; |
---|
264 | } |
---|
265 | |
---|
266 | if (b.PositionOnWorld.Y < AnnaKoordinaateista(aktiivinenPalikka.Sijainti()[0]).Position.Y - 20) |
---|
267 | { |
---|
268 | Liikuta(alas); |
---|
269 | return; |
---|
270 | } |
---|
271 | else if (b.PositionOnWorld.Y > AnnaKoordinaateista(aktiivinenPalikka.Sijainti()[0]).Position.Y + 10) |
---|
272 | { |
---|
273 | Kaanna(); |
---|
274 | return; |
---|
275 | } |
---|
276 | } |
---|
277 | |
---|
278 | public void PysaytaPhone(Touch b) |
---|
279 | { |
---|
280 | Pysayta(true); |
---|
281 | } |
---|
282 | |
---|
283 | /// <summary> |
---|
284 | /// Käsittelee kosketuksen menussa |
---|
285 | /// </summary> |
---|
286 | /// <param name="b"></param> |
---|
287 | public void KasitteleKosketus(Touch b) |
---|
288 | { |
---|
289 | if (tiputusajastin == null) |
---|
290 | { |
---|
291 | KaynnistaPeli(); |
---|
292 | return; |
---|
293 | } |
---|
294 | } |
---|
295 | |
---|
296 | /// <summary> |
---|
297 | /// Käsittelee pause-nappia painaneen kosketuksen |
---|
298 | /// </summary> |
---|
299 | /// <param name="b"></param> |
---|
300 | public void KasittelePauseKosketus(Touch b) |
---|
301 | { |
---|
302 | Pysayta(false); |
---|
303 | } |
---|
304 | #endregion |
---|
305 | |
---|
306 | #region Intro |
---|
307 | /// <summary> |
---|
308 | /// Luo introajastimen |
---|
309 | /// </summary> |
---|
310 | private void LuoIntroAjastin() |
---|
311 | { |
---|
312 | introajastin = new Timer(); |
---|
313 | introajastin.Interval = 0.05; |
---|
314 | introajastin.Timeout += IntroPyoritys; |
---|
315 | } |
---|
316 | |
---|
317 | /// <summary> |
---|
318 | /// Käynnistää alkuintron |
---|
319 | /// </summary> |
---|
320 | private void AlkuIntro() |
---|
321 | { |
---|
322 | LuoIntroAjastin(); |
---|
323 | introajastin.Start(); |
---|
324 | } |
---|
325 | |
---|
326 | /// <summary> |
---|
327 | /// Pyörittää introa |
---|
328 | /// </summary> |
---|
329 | /// <param name="ajastin">Ei käytössä</param> |
---|
330 | private void IntroPyoritys() |
---|
331 | { |
---|
332 | TuhoaRivi(korkeus - 1); |
---|
333 | |
---|
334 | Color randomvari = RandomGen.NextColor(); |
---|
335 | |
---|
336 | for (int i = 0; i < pelikentta[0].Length; i++) |
---|
337 | { |
---|
338 | pelikentta[0][i].Color = randomvari; |
---|
339 | } |
---|
340 | pelikentta[0][indeksi].Color = Color.Brown; |
---|
341 | indeksi += suunta; |
---|
342 | vaihtoCounter++; |
---|
343 | if (indeksi > leveys - 1 && suunta > 0) |
---|
344 | { |
---|
345 | indeksi = 0; |
---|
346 | } |
---|
347 | if (indeksi < 0 && suunta < 0) |
---|
348 | { |
---|
349 | indeksi = leveys - 1; |
---|
350 | } |
---|
351 | if (vaihtoCounter > 50) |
---|
352 | { |
---|
353 | vaihtoCounter = 0; |
---|
354 | suunta = -suunta; |
---|
355 | } |
---|
356 | } |
---|
357 | |
---|
358 | |
---|
359 | #endregion |
---|
360 | #region Pelialueen ja Hudin luominen |
---|
361 | /// <summary> |
---|
362 | /// Luo näyttöön pistenäytöt ja muut elementit. |
---|
363 | /// </summary> |
---|
364 | private void LuoHud() |
---|
365 | { |
---|
366 | Widget statistiikka = new Widget(120, 100); |
---|
367 | statistiikka.Layout = new VerticalLayout(); |
---|
368 | Add(statistiikka); |
---|
369 | |
---|
370 | Label pisteteksti = new Label("Pisteet:"); |
---|
371 | statistiikka.Add(pisteteksti); |
---|
372 | |
---|
373 | pistenaytto = new Label(); |
---|
374 | pistenaytto.BindTo(pisteet); |
---|
375 | statistiikka.Add(pistenaytto); |
---|
376 | |
---|
377 | statistiikka.Position = new Vector(Level.Right + 120, Level.Top - 100); |
---|
378 | |
---|
379 | Label tasoteksti = new Label("Taso:"); |
---|
380 | statistiikka.Add(tasoteksti); |
---|
381 | |
---|
382 | tasonaytto = new Label(20, 20); |
---|
383 | tasonaytto.BindTo(taso); |
---|
384 | statistiikka.Add(tasonaytto); |
---|
385 | |
---|
386 | status = new Label("JyTris " + versio); |
---|
387 | Add(status); |
---|
388 | |
---|
389 | pausenappula = new GameObject(50, 50); |
---|
390 | pausenappula.Position = new Vector(Level.Right + 75, Level.Top - 25); |
---|
391 | Add(pausenappula); |
---|
392 | |
---|
393 | /* |
---|
394 | * Koska ennustuskenttä on kaksiulotteinen taulukko, joudumme luomaan |
---|
395 | * ensiksi taulukon sarakkeet, jotta voimme luoda rivit. |
---|
396 | */ |
---|
397 | ennustuskentta = new GameObject[4][]; |
---|
398 | for (int i = 0; i < ennustuskentta.Length; i++) |
---|
399 | { |
---|
400 | ennustuskentta[i] = new GameObject[4]; |
---|
401 | } |
---|
402 | |
---|
403 | //Tässä luodaan pelikentän "laatiko" ja sijoitetaan ne oikeille kohdilleen. |
---|
404 | for (int i = 0; i < ennustuskentta.Length; i++) |
---|
405 | { |
---|
406 | for (int j = 0; j < ennustuskentta[i].Length; j++) |
---|
407 | { |
---|
408 | ennustuskentta[i][j] = new GameObject(palikkojenSivu, palikkojenSivu, Shape.Rectangle); |
---|
409 | ennustuskentta[i][j].Color = Color.Transparent; |
---|
410 | ennustuskentta[i][j].X = Level.Right + 90 + (palikkojenSivu / 2) + j * (palikkojenSivu); |
---|
411 | ennustuskentta[i][j].Y = Level.Top - 200 - (palikkojenSivu / 2) - i * (palikkojenSivu); |
---|
412 | Add(ennustuskentta[i][j]); |
---|
413 | } |
---|
414 | } |
---|
415 | } |
---|
416 | |
---|
417 | /// <summary> |
---|
418 | /// Asettaa ennustusnäytön näyttämään annettua palikkaa |
---|
419 | /// </summary> |
---|
420 | /// <param name="palikka">Näytettävä palikka</param> |
---|
421 | private void AsetaEnnustusnaytto(TetrisPalikka palikka) |
---|
422 | { |
---|
423 | for (int i = 0; i < ennustuskentta.Length; i++) |
---|
424 | { |
---|
425 | for (int j = 0; j < ennustuskentta[i].Length; j++) |
---|
426 | { |
---|
427 | ennustuskentta[i][j].Color = Color.Transparent; |
---|
428 | } |
---|
429 | } |
---|
430 | |
---|
431 | Vector[] sijainnit = palikka.Sijainti(); |
---|
432 | int offset = -(leveys / 2) + 1; |
---|
433 | |
---|
434 | foreach (Vector paikka in sijainnit) |
---|
435 | { |
---|
436 | ennustuskentta[(int)paikka.Y][(int)paikka.X + offset].Color = palikka.Vari(); |
---|
437 | } |
---|
438 | } |
---|
439 | |
---|
440 | /// <summary> |
---|
441 | /// Luo pelikentän ylhäällä määrätyistä vakioista |
---|
442 | /// </summary> |
---|
443 | private void LuoPelikentta() |
---|
444 | { |
---|
445 | //Tässä säädetään pelialueen koko, jotta seinät tulevat oikeille kohdille |
---|
446 | Level.Width = leveys * palikkojenSivu;// + leveys; |
---|
447 | Level.Height = korkeus * palikkojenSivu;// + korkeus; |
---|
448 | Level.CreateBorders(true); |
---|
449 | |
---|
450 | /* |
---|
451 | * Koska pelikenttä on kaksiulotteinen taulukko, joudumme luomaan |
---|
452 | * ensiksi taulukon sarakkeet, jotta voimme luoda rivit. |
---|
453 | */ |
---|
454 | pelikentta = new GameObject[korkeus][]; |
---|
455 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
456 | { |
---|
457 | pelikentta[i] = new GameObject[leveys]; |
---|
458 | } |
---|
459 | |
---|
460 | //Tässä luodaan pelikentän "laatiko" ja sijoitetaan ne oikeille kohdilleen. |
---|
461 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
462 | { |
---|
463 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
464 | { |
---|
465 | pelikentta[i][j] = new GameObject(palikkojenSivu, palikkojenSivu, Shape.Rectangle); |
---|
466 | pelikentta[i][j].Color = Color.Transparent; |
---|
467 | pelikentta[i][j].X = Level.Left + (palikkojenSivu / 2) + j * (palikkojenSivu); |
---|
468 | pelikentta[i][j].Y = Level.Top - (palikkojenSivu / 2) - i * (palikkojenSivu); |
---|
469 | Add(pelikentta[i][j]); |
---|
470 | } |
---|
471 | } |
---|
472 | } |
---|
473 | #endregion |
---|
474 | #region Kontrollit |
---|
475 | /// <summary> |
---|
476 | /// Asettaa pelin aikana tarvittavat näppäimet. |
---|
477 | /// </summary> |
---|
478 | private void AsetaPeliNappaimet() |
---|
479 | { |
---|
480 | Vector vasemmalle = new Vector(-1, 0); |
---|
481 | Vector oikealle = new Vector(1, 0); |
---|
482 | Vector alas = new Vector(0, 1); |
---|
483 | |
---|
484 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, PeliLoppui, "Keskeyttää pelin"); |
---|
485 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Pressed, Liikuta, "Liikuttaa palikkaa vasemmalle", vasemmalle); |
---|
486 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Pressed, Liikuta, "Liikuttaa palikkaa oikealle", oikealle); |
---|
487 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, Laske, "Liikuttaa palikkaa alas"); |
---|
488 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Kaanna, "Kääntää palikkaa"); |
---|
489 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Tiputa, "Tiputtaa palikan"); |
---|
490 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pysayta, "Pysayttaa pelin", true); |
---|
491 | TouchPanel.Listen(ButtonState.Pressed, KasitteleLiikuntaKosketukset, null); |
---|
492 | TouchPanel.ListenOn(pausenappula, ButtonState.Down, PysaytaPhone ,null); |
---|
493 | |
---|
494 | } |
---|
495 | |
---|
496 | private void AsetaTaukoNappaimet() |
---|
497 | { |
---|
498 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pysayta, "Jatkaa peliä", false); |
---|
499 | TouchPanel.Listen(ButtonState.Pressed, KasittelePauseKosketus, null); |
---|
500 | } |
---|
501 | |
---|
502 | /// <summary> |
---|
503 | /// Asettaa menuissa käytettävät näppäimet |
---|
504 | /// </summary> |
---|
505 | private void AsetaMenuNappaimet() |
---|
506 | { |
---|
507 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistuu pelistä"); |
---|
508 | Keyboard.Listen(Key.F2, ButtonState.Pressed, KaynnistaPeli, "Aloittaa uuden pelin"); |
---|
509 | TouchPanel.Listen(ButtonState.Pressed, KasitteleKosketus, null); |
---|
510 | } |
---|
511 | #endregion |
---|
512 | #region Palikan siirtämiseen liittyvät |
---|
513 | /// <summary> |
---|
514 | /// Liikuttaa palikkaa halutun verran. |
---|
515 | /// </summary> |
---|
516 | /// <param name="suunta">X ja Y oltava kokonaislukuja.</param> |
---|
517 | private void Liikuta(Vector suunta) |
---|
518 | { |
---|
519 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.Transparent); |
---|
520 | |
---|
521 | if (VoikoSiirtaa(suunta, aktiivinenPalikka)) |
---|
522 | { |
---|
523 | aktiivinenPalikka.Liikuta(suunta); |
---|
524 | } |
---|
525 | |
---|
526 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
527 | } |
---|
528 | |
---|
529 | /// <summary> |
---|
530 | /// Kääntää palikkaa |
---|
531 | /// </summary> |
---|
532 | private void Kaanna() |
---|
533 | { |
---|
534 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.Transparent); |
---|
535 | |
---|
536 | //Tämä kohta tarkistaa, voiko palikkaa kääntää |
---|
537 | //Jos ei voi, niin poistutaan. |
---|
538 | Vector[] tulevaSijainti = aktiivinenPalikka.TulevaKaanto(); |
---|
539 | for (int i = 0; i < tulevaSijainti.Length; i++) |
---|
540 | { |
---|
541 | if (!OnkoTyhja(tulevaSijainti[i])) |
---|
542 | { |
---|
543 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
544 | return; |
---|
545 | } |
---|
546 | } |
---|
547 | |
---|
548 | aktiivinenPalikka.Kaanna(); |
---|
549 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
550 | } |
---|
551 | |
---|
552 | /// <summary> |
---|
553 | /// Laskee palikkaa yhdellä. Jos palikkaa ei voi laskea, |
---|
554 | /// lähettää uuden palikan. |
---|
555 | /// </summary> |
---|
556 | /// <param name="timer">Ei käytössä</param> |
---|
557 | private void Laske() |
---|
558 | { |
---|
559 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.Transparent); |
---|
560 | |
---|
561 | tiputusajastin.Reset(); |
---|
562 | if (!VoikoSiirtaa(new Vector(0, 1), aktiivinenPalikka)) |
---|
563 | { |
---|
564 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
565 | TuhoaTaydet(); |
---|
566 | LuoPalikka(); |
---|
567 | return; |
---|
568 | } |
---|
569 | aktiivinenPalikka.Liikuta(new Vector(0, 1)); |
---|
570 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
571 | |
---|
572 | } |
---|
573 | |
---|
574 | /// <summary> |
---|
575 | /// Tiputtaa palikkan kokonaan alas. |
---|
576 | /// </summary> |
---|
577 | private void Tiputa() |
---|
578 | { |
---|
579 | //Lasketaan, kunnes ei ole sama palikka ohjattavana. |
---|
580 | TetrisPalikka palikka = aktiivinenPalikka; |
---|
581 | while (aktiivinenPalikka == palikka) Laske(); |
---|
582 | } |
---|
583 | |
---|
584 | /// <summary> |
---|
585 | /// Tarkistaa, voiko palikalle suorittaa annetut siirrot |
---|
586 | /// |
---|
587 | /// Annetut siirrot siis lisätään niitä vastaaviin palikan |
---|
588 | /// sijainteihin. |
---|
589 | /// </summary> |
---|
590 | /// <param name="siirrot">X- ja Y-arvot oltava kokonaislukuja</param> |
---|
591 | /// <param name="palikka">Palikka, jonka suhteen tarkistetaan</param> |
---|
592 | /// <returns>true, jos palikan siirtäminen on mahdollista</returns> |
---|
593 | private bool VoikoSiirtaa(Vector[] siirrot, TetrisPalikka palikka) |
---|
594 | { |
---|
595 | Vector[] sijainnit = palikka.Sijainti(); |
---|
596 | |
---|
597 | for (int i = 0; i < siirrot.Length; i++) |
---|
598 | { |
---|
599 | if (!OnkoTyhja(sijainnit[i] + siirrot[i])) return false; |
---|
600 | } |
---|
601 | return true; |
---|
602 | } |
---|
603 | |
---|
604 | /// <summary> |
---|
605 | /// Tarkistaa voiko kaikkia palikan osia siirtää annetun |
---|
606 | /// vektorin verran |
---|
607 | /// </summary> |
---|
608 | /// <param name="siirto">X- ja Y-arvo oltava kokonaislukuja</param> |
---|
609 | /// <param name="palikka">Palikka, jonka suhteen tarkistetaan</param> |
---|
610 | /// <returns>true, jos siirto on mahdollinen</returns> |
---|
611 | private bool VoikoSiirtaa(Vector siirto, TetrisPalikka palikka) |
---|
612 | { |
---|
613 | Vector[] siirrot = new Vector[4]; |
---|
614 | for (int i = 0; i < siirrot.Length; i++) |
---|
615 | { |
---|
616 | siirrot[i] = siirto; |
---|
617 | } |
---|
618 | return VoikoSiirtaa(siirrot, palikka); |
---|
619 | } |
---|
620 | |
---|
621 | /// <summary> |
---|
622 | /// Tarkistaa, onko annetut paikka tyhjä |
---|
623 | /// |
---|
624 | /// Paikka on tyhjä, jos sen väri on Color.Transparent |
---|
625 | /// </summary> |
---|
626 | /// <param name="paikka">X ja Y oltava kokonaislukuja</param> |
---|
627 | /// <returns>true, jos paikka on tyhjä</returns> |
---|
628 | private bool OnkoTyhja(Vector paikka) |
---|
629 | { |
---|
630 | if (paikka.X > leveys - 1 || paikka.X < 0) return false; |
---|
631 | if (paikka.Y > korkeus - 1 || paikka.Y < 0) return false; |
---|
632 | |
---|
633 | if (pelikentta[(int)paikka.Y][(int)paikka.X].Color == Color.Transparent) return true; |
---|
634 | return false; |
---|
635 | } |
---|
636 | |
---|
637 | /// <summary> |
---|
638 | /// Värittää paikkaa vastaavat laatikot annetulla värillä |
---|
639 | /// </summary> |
---|
640 | /// <param name="palikka">Tämän sijainti väritetään</param> |
---|
641 | /// <param name="vari">Väri, jolla väritetään</param> |
---|
642 | private void PaivitaPalikka(TetrisPalikka palikka, Color vari) |
---|
643 | { |
---|
644 | Vector[] sijainnit = palikka.Sijainti(); |
---|
645 | |
---|
646 | for (int i = 0; i < sijainnit.Length; i++) |
---|
647 | { |
---|
648 | pelikentta[(int)sijainnit[i].Y][(int)sijainnit[i].X].Color = vari; |
---|
649 | } |
---|
650 | } |
---|
651 | |
---|
652 | /// <summary> |
---|
653 | /// Antaa gameobjectin, joka vastaa taulukon koordinaatteja (0,1,2...) |
---|
654 | /// |
---|
655 | /// Ei vastaa näytön koordinaatteja! |
---|
656 | /// </summary> |
---|
657 | /// <param name="koordinaatit">Haluttu koordinaatti</param> |
---|
658 | /// <returns>Gameobject, joka vastaa koordinaatteja</returns> |
---|
659 | private GameObject AnnaKoordinaateista(Vector koordinaatit) |
---|
660 | { |
---|
661 | return pelikentta[(int)Math.Round(koordinaatit.Y)][(int)Math.Round(koordinaatit.X)]; |
---|
662 | } |
---|
663 | #endregion |
---|
664 | #region Pelilogiikka |
---|
665 | /// <summary> |
---|
666 | /// Luo palikan keskelle ylälaitaa |
---|
667 | /// |
---|
668 | /// Tulee antamaan satunnaisen palikan |
---|
669 | /// </summary> |
---|
670 | private void LuoPalikka() |
---|
671 | { |
---|
672 | //Luo uuden palikan ja siirtää ennustuspalikan aktiiviseksi |
---|
673 | //ennustusPalikka = new TetrisPalikka(leveys / 2); |
---|
674 | if (aktiivinenPalikka != null) |
---|
675 | { |
---|
676 | aktiivinenPalikka = ennustusPalikka; |
---|
677 | } |
---|
678 | else |
---|
679 | { |
---|
680 | aktiivinenPalikka = new TetrisPalikka(leveys / 2); |
---|
681 | } |
---|
682 | |
---|
683 | ennustusPalikka = new TetrisPalikka(leveys / 2); |
---|
684 | |
---|
685 | AsetaEnnustusnaytto(ennustusPalikka); |
---|
686 | |
---|
687 | tiputusajastin.Reset(); |
---|
688 | |
---|
689 | Vector[] sijainnit = aktiivinenPalikka.Sijainti(); |
---|
690 | for (int i = 0; i < sijainnit.Length; i++) |
---|
691 | { |
---|
692 | if (!OnkoTyhja(sijainnit[i])) |
---|
693 | { |
---|
694 | PeliLoppui(); |
---|
695 | return; |
---|
696 | } |
---|
697 | } |
---|
698 | |
---|
699 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
700 | } |
---|
701 | |
---|
702 | /// <summary> |
---|
703 | /// Käynnistää pelin |
---|
704 | /// |
---|
705 | /// Luo ensimmäisen palikan ja tekee ajastimen. |
---|
706 | /// Tuhoaa myös kaikki valmiina olevat palikat. |
---|
707 | /// |
---|
708 | /// Poistaa asetetut kontrollit ja asettaa pelikontrollit. |
---|
709 | /// |
---|
710 | /// Resetoi vaikeusasteen! |
---|
711 | /// </summary> |
---|
712 | private void KaynnistaPeli() |
---|
713 | { |
---|
714 | status.Color = Color.Transparent; |
---|
715 | status.TextColor = Color.Transparent; |
---|
716 | pelinTila = 1; |
---|
717 | pisteet.Value = 0; |
---|
718 | taso.Value = 1; |
---|
719 | tuhotutRivit = 0; |
---|
720 | introajastin.Stop(); |
---|
721 | TuhoaKaikki(); |
---|
722 | ClearControls(); |
---|
723 | AsetaPeliNappaimet(); |
---|
724 | |
---|
725 | |
---|
726 | /* |
---|
727 | if (purkkabool) |
---|
728 | { |
---|
729 | topLista.Hide(); |
---|
730 | purkkabool = false; |
---|
731 | } |
---|
732 | */ |
---|
733 | vaikeusaste = 0.9; |
---|
734 | LuoTiputusajastin(); |
---|
735 | tiputusajastin.Start(); |
---|
736 | LuoPalikka(); |
---|
737 | } |
---|
738 | |
---|
739 | /// <summary> |
---|
740 | /// Luo ajastimen, joka tiputtaa palikoita |
---|
741 | /// </summary> |
---|
742 | private void LuoTiputusajastin() |
---|
743 | { |
---|
744 | tiputusajastin = new Timer(); |
---|
745 | tiputusajastin.Interval = vaikeusaste; |
---|
746 | tiputusajastin.Timeout += Laske; |
---|
747 | } |
---|
748 | |
---|
749 | /// <summary> |
---|
750 | /// Tauottaa pelin |
---|
751 | /// |
---|
752 | /// false-arvolla jatkaa peliä |
---|
753 | /// </summary> |
---|
754 | /// <param name="pysaytetaan">true, jos peli halutaan pysäyttää</param> |
---|
755 | private void Pysayta(bool pysaytetaan) |
---|
756 | { |
---|
757 | if (pysaytetaan) |
---|
758 | { |
---|
759 | tiputusajastin.Stop(); |
---|
760 | ClearControls(); |
---|
761 | AsetaTaukoNappaimet(); |
---|
762 | status.Text = "Peli pysaytetty"; |
---|
763 | status.TextColor = Color.Beige; |
---|
764 | return; |
---|
765 | } |
---|
766 | status.TextColor = Color.Transparent; |
---|
767 | tiputusajastin.Start(); |
---|
768 | ClearControls(); |
---|
769 | AsetaPeliNappaimet(); |
---|
770 | } |
---|
771 | |
---|
772 | |
---|
773 | /// <summary> |
---|
774 | /// Tuhoaa täydet rivit kentältä |
---|
775 | /// </summary> |
---|
776 | private void TuhoaTaydet() |
---|
777 | { |
---|
778 | bool tyhjia; |
---|
779 | int potti = 0; |
---|
780 | |
---|
781 | |
---|
782 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
783 | { |
---|
784 | tyhjia = false; |
---|
785 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
786 | { |
---|
787 | if (pelikentta[i][j].Color == Color.Transparent) tyhjia = true; |
---|
788 | } |
---|
789 | |
---|
790 | if (!tyhjia) |
---|
791 | { |
---|
792 | potti += 10; |
---|
793 | TuhoaRivi(i); |
---|
794 | } |
---|
795 | } |
---|
796 | |
---|
797 | pisteet.Value += (potti / 10) * taso * potti; |
---|
798 | |
---|
799 | if (tuhotutRivit > 10) |
---|
800 | { |
---|
801 | tuhotutRivit -= 10; |
---|
802 | tiputusajastin.Interval -= 0.1; |
---|
803 | taso.Value++; |
---|
804 | } |
---|
805 | } |
---|
806 | |
---|
807 | /// <summary> |
---|
808 | /// Tuhoaa kaikki palikat kentältä. |
---|
809 | /// </summary> |
---|
810 | private void TuhoaKaikki() |
---|
811 | { |
---|
812 | //Tässä käydään lävitse kaikki laatikot ja asetetaan ne läpinäkyviksi. |
---|
813 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
814 | { |
---|
815 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
816 | { |
---|
817 | pelikentta[i][j].Color = Color.Transparent; |
---|
818 | } |
---|
819 | } |
---|
820 | } |
---|
821 | |
---|
822 | /// <summary> |
---|
823 | /// Tuhoaa indeksiä vastaavan rivin ja tiputtaa sen päällä olevia rivejä. |
---|
824 | /// </summary> |
---|
825 | /// <param name="rivinIndeksi">Tiputettavan rivin indeksi</param> |
---|
826 | private void TuhoaRivi(int rivinIndeksi) |
---|
827 | { |
---|
828 | if (rivinIndeksi > pelikentta.Length || rivinIndeksi < 0) return; |
---|
829 | tuhotutRivit++; |
---|
830 | |
---|
831 | for (int i = rivinIndeksi; i > 0; i--) |
---|
832 | { |
---|
833 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
834 | { |
---|
835 | pelikentta[i][j].Color = pelikentta[i - 1][j].Color; |
---|
836 | } |
---|
837 | } |
---|
838 | |
---|
839 | for (int i = 0; i < pelikentta[0].Length; i++) |
---|
840 | { |
---|
841 | pelikentta[0][i].Color = Color.Transparent; |
---|
842 | } |
---|
843 | } |
---|
844 | |
---|
845 | /// <summary> |
---|
846 | /// Lopettaa pelin. |
---|
847 | /// - Palikkoja ei tipu |
---|
848 | /// - Poistaa vanhat kontrollit |
---|
849 | /// - Asettaa menunapit toimintaan |
---|
850 | /// </summary> |
---|
851 | private void PeliLoppui() |
---|
852 | { |
---|
853 | tiputusajastin.Stop(); |
---|
854 | status.Text = "Hävisit pelin!"; |
---|
855 | //status.Image = LoadImage("peliloppu"); |
---|
856 | status.TextColor = Color.Beige; |
---|
857 | //topLista.Show(pisteet.Value); |
---|
858 | //purkkabool = true; |
---|
859 | ClearControls(); |
---|
860 | AsetaMenuNappaimet(); |
---|
861 | } |
---|
862 | #endregion |
---|
863 | |
---|
864 | |
---|
865 | } |
---|
866 | } |
---|