1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | namespace JyTris |
---|
7 | { |
---|
8 | /// <summary> |
---|
9 | /// JyTris 0.4 |
---|
10 | /// |
---|
11 | /// Peli on tetrisklooni, joka on tarkoituksena toteuttaa JyPelillä |
---|
12 | /// mahdollisimman yksinkertaisesti. |
---|
13 | /// |
---|
14 | /// Seuraavana tulossa: |
---|
15 | /// - Kuvat palikoille |
---|
16 | /// - Ruutu jossa näkyy seuraava palikka |
---|
17 | /// - Lisääntyvä vaikeusaste |
---|
18 | /// - Efektit palikkojen tuhoutumiseen |
---|
19 | /// </summary> |
---|
20 | public class Peli : Game |
---|
21 | { |
---|
22 | #region Muuttujat |
---|
23 | private string versio = "0.4"; |
---|
24 | |
---|
25 | const int leveys = 10; |
---|
26 | const int korkeus = 26; |
---|
27 | const int palikkojenSivu = 30; |
---|
28 | |
---|
29 | GameObject[][] pelikentta; |
---|
30 | GameObject[][] ennustuskentta; |
---|
31 | TetrisPalikka aktiivinenPalikka; |
---|
32 | TetrisPalikka ennustusPalikka; |
---|
33 | |
---|
34 | Timer tiputusajastin; |
---|
35 | |
---|
36 | //Statistiikka |
---|
37 | double vaikeusaste = 0.9 ; |
---|
38 | IntMeter pisteet = new IntMeter(0); |
---|
39 | IntMeter taso = new IntMeter(0); |
---|
40 | int tuhotutRivit = 0; |
---|
41 | |
---|
42 | Label tasonaytto; |
---|
43 | Label pistenaytto; |
---|
44 | Label status; |
---|
45 | |
---|
46 | /* |
---|
47 | * Introon tarvittavat muuttujat |
---|
48 | */ |
---|
49 | Timer introajastin; |
---|
50 | private int indeksi = 0; |
---|
51 | private int suunta = 1; |
---|
52 | private int vaihtoCounter = 0; |
---|
53 | |
---|
54 | #endregion |
---|
55 | |
---|
56 | /// <summary> |
---|
57 | /// Tekee pelin alkuvalmistelut |
---|
58 | /// </summary> |
---|
59 | protected override void Begin() |
---|
60 | { |
---|
61 | LuoPelikentta(); |
---|
62 | AlkuIntro(); |
---|
63 | AsetaMenuNappaimet(); |
---|
64 | LuoHud(); |
---|
65 | //AsetaPeliNappaimet(); |
---|
66 | //KaynnistaPeli(); |
---|
67 | } |
---|
68 | |
---|
69 | #region Intro |
---|
70 | /// <summary> |
---|
71 | /// Käynnistää alkuintron |
---|
72 | /// </summary> |
---|
73 | void AlkuIntro() |
---|
74 | { |
---|
75 | introajastin = new Timer(); |
---|
76 | introajastin.Interval = 0.05; |
---|
77 | introajastin.Trigger += IntroPyoritys; |
---|
78 | introajastin.Start(); |
---|
79 | } |
---|
80 | |
---|
81 | /// <summary> |
---|
82 | /// Pyörittää introa |
---|
83 | /// </summary> |
---|
84 | /// <param name="ajastin">Ei käytössä</param> |
---|
85 | void IntroPyoritys(Timer ajastin) |
---|
86 | { |
---|
87 | TuhoaRivi(korkeus-1); |
---|
88 | |
---|
89 | Color randomvari = RandomGen.NextColor(); |
---|
90 | |
---|
91 | for (int i = 0; i < pelikentta[0].Length; i++) |
---|
92 | { |
---|
93 | pelikentta[0][i].Color = randomvari; |
---|
94 | } |
---|
95 | pelikentta[0][indeksi].Color = Color.Brown; |
---|
96 | indeksi += suunta; |
---|
97 | vaihtoCounter++; |
---|
98 | if (indeksi > leveys-1 && suunta > 0) |
---|
99 | { |
---|
100 | indeksi = 0; |
---|
101 | } |
---|
102 | if (indeksi < 0 && suunta < 0) |
---|
103 | { |
---|
104 | indeksi = leveys - 1; |
---|
105 | } |
---|
106 | if (vaihtoCounter > 50) |
---|
107 | { |
---|
108 | vaihtoCounter = 0; |
---|
109 | suunta = -suunta; |
---|
110 | } |
---|
111 | } |
---|
112 | |
---|
113 | |
---|
114 | #endregion |
---|
115 | #region Pelialueen ja Hudin luominen |
---|
116 | /// <summary> |
---|
117 | /// Luo näyttöön pistenäytöt ja muut elementit. |
---|
118 | /// </summary> |
---|
119 | void LuoHud() |
---|
120 | { |
---|
121 | pistenaytto = new Label(80, 20); |
---|
122 | pistenaytto.BindTo(pisteet); |
---|
123 | pistenaytto.Position = new Vector(Screen.RightSafe - 200, Screen.TopSafe - 100); |
---|
124 | //pistenaytto.Text = "Pisteet: "; |
---|
125 | Add(pistenaytto); |
---|
126 | |
---|
127 | tasonaytto = new Label(20, 20); |
---|
128 | tasonaytto.BindTo(taso); |
---|
129 | tasonaytto.Position = new Vector(Screen.RightSafe - 200, Screen.TopSafe - 125); |
---|
130 | //tasonaytto.Text = "Taso: "; |
---|
131 | //tasonaytto. |
---|
132 | Add(tasonaytto); |
---|
133 | |
---|
134 | status = new Label("JyTris " + versio); |
---|
135 | Add(status); |
---|
136 | |
---|
137 | /* |
---|
138 | * Koska ennustuskenttä on kaksiulotteinen taulukko, joudumme luomaan |
---|
139 | * ensiksi taulukon sarakkeet, jotta voimme luoda rivit. |
---|
140 | */ |
---|
141 | ennustuskentta = new GameObject[4][]; |
---|
142 | for (int i = 0; i < ennustuskentta.Length; i++) |
---|
143 | { |
---|
144 | ennustuskentta[i] = new GameObject[4]; |
---|
145 | } |
---|
146 | |
---|
147 | //Tässä luodaan pelikentän "laatiko" ja sijoitetaan ne oikeille kohdilleen. |
---|
148 | for (int i = 0; i < ennustuskentta.Length; i++) |
---|
149 | { |
---|
150 | for (int j = 0; j < ennustuskentta[i].Length; j++) |
---|
151 | { |
---|
152 | ennustuskentta[i][j] = new GameObject(palikkojenSivu, palikkojenSivu, Shapes.Rectangle); |
---|
153 | ennustuskentta[i][j].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
154 | ennustuskentta[i][j].X = Level.Right + 100 + (palikkojenSivu / 2) + j * (palikkojenSivu); |
---|
155 | ennustuskentta[i][j].Y = Screen.TopSafe -200 - (palikkojenSivu / 2) - i * (palikkojenSivu); |
---|
156 | Add(ennustuskentta[i][j]); |
---|
157 | } |
---|
158 | } |
---|
159 | } |
---|
160 | |
---|
161 | /// <summary> |
---|
162 | /// Asettaa ennustusnäytön näyttämään annettua palikkaa |
---|
163 | /// </summary> |
---|
164 | /// <param name="palikka">Näytettävä palikka</param> |
---|
165 | void AsetaEnnustusnaytto(TetrisPalikka palikka) |
---|
166 | { |
---|
167 | for (int i = 0; i < ennustuskentta.Length; i++) |
---|
168 | { |
---|
169 | for (int j = 0; j < ennustuskentta[i].Length; j++) |
---|
170 | { |
---|
171 | ennustuskentta[i][j].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
172 | } |
---|
173 | } |
---|
174 | |
---|
175 | Vector[] sijainnit = palikka.Sijainti(); |
---|
176 | int offset = -(leveys / 2) + 1; |
---|
177 | |
---|
178 | foreach (Vector paikka in sijainnit) |
---|
179 | { |
---|
180 | ennustuskentta[(int)paikka.Y][(int)paikka.X + offset].Color = palikka.Vari(); |
---|
181 | } |
---|
182 | } |
---|
183 | |
---|
184 | /// <summary> |
---|
185 | /// Luo pelikentän ylhäällä määrätyistä vakioista |
---|
186 | /// </summary> |
---|
187 | void LuoPelikentta() |
---|
188 | { |
---|
189 | //Tässä säädetään pelialueen koko, jotta seinät tulevat oikeille kohdille |
---|
190 | Level.Width = leveys * palikkojenSivu;// + leveys; |
---|
191 | Level.Height = korkeus * palikkojenSivu;// + korkeus; |
---|
192 | Level.CreateBorders(true); |
---|
193 | |
---|
194 | /* |
---|
195 | * Koska pelikenttä on kaksiulotteinen taulukko, joudumme luomaan |
---|
196 | * ensiksi taulukon sarakkeet, jotta voimme luoda rivit. |
---|
197 | */ |
---|
198 | pelikentta = new GameObject[korkeus][]; |
---|
199 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
200 | { |
---|
201 | pelikentta[i] = new GameObject[leveys]; |
---|
202 | } |
---|
203 | |
---|
204 | //Tässä luodaan pelikentän "laatiko" ja sijoitetaan ne oikeille kohdilleen. |
---|
205 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
206 | { |
---|
207 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
208 | { |
---|
209 | pelikentta[i][j] = new GameObject(palikkojenSivu, palikkojenSivu, Shapes.Rectangle); |
---|
210 | pelikentta[i][j].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
211 | pelikentta[i][j].X = Level.Left + (palikkojenSivu / 2) + j * (palikkojenSivu); |
---|
212 | pelikentta[i][j].Y = Level.Top - (palikkojenSivu / 2) - i * (palikkojenSivu); |
---|
213 | Add(pelikentta[i][j]); |
---|
214 | } |
---|
215 | } |
---|
216 | } |
---|
217 | #endregion |
---|
218 | #region Kontrollit |
---|
219 | /// <summary> |
---|
220 | /// Asettaa pelin aikana tarvittavat näppäimet. |
---|
221 | /// </summary> |
---|
222 | void AsetaPeliNappaimet() |
---|
223 | { |
---|
224 | Vector vasemmalle = new Vector(-1, 0); |
---|
225 | Vector oikealle = new Vector(1, 0); |
---|
226 | Vector alas = new Vector(0, 1); |
---|
227 | |
---|
228 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, PeliLoppui, "Keskeyttää pelin"); |
---|
229 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Pressed, Liikuta, "Liikuttaa palikkaa vasemmalle", vasemmalle); |
---|
230 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Pressed, Liikuta, "Liikuttaa palikkaa oikealle", oikealle); |
---|
231 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, Laske, "Liikuttaa palikkaa alas", tiputusajastin); |
---|
232 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Kaanna, "Kääntää palikkaa"); |
---|
233 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Tiputa, "Tiputtaa palikan"); |
---|
234 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pysayta, "Pysayttaa pelin", true); |
---|
235 | } |
---|
236 | |
---|
237 | void AsetaTaukoNappaimet() |
---|
238 | { |
---|
239 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pysayta, "Jatkaa peliä", false); |
---|
240 | } |
---|
241 | |
---|
242 | /// <summary> |
---|
243 | /// Asettaa menuissa käytettävät näppäimet |
---|
244 | /// </summary> |
---|
245 | void AsetaMenuNappaimet() |
---|
246 | { |
---|
247 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistuu pelistä"); |
---|
248 | Keyboard.Listen(Key.F2, ButtonState.Pressed, KaynnistaPeli, "Aloittaa uuden pelin"); |
---|
249 | } |
---|
250 | #endregion |
---|
251 | #region Palikan siirtämiseen liittyvät |
---|
252 | /// <summary> |
---|
253 | /// Liikuttaa palikkaa halutun verran. |
---|
254 | /// </summary> |
---|
255 | /// <param name="suunta">X ja Y oltava kokonaislukuja.</param> |
---|
256 | void Liikuta(Vector suunta) |
---|
257 | { |
---|
258 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.TransparentWhite); |
---|
259 | |
---|
260 | if (VoikoSiirtaa(suunta, aktiivinenPalikka)) |
---|
261 | { |
---|
262 | aktiivinenPalikka.Liikuta(suunta); |
---|
263 | } |
---|
264 | |
---|
265 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
266 | } |
---|
267 | |
---|
268 | /// <summary> |
---|
269 | /// Kääntää palikkaa |
---|
270 | /// </summary> |
---|
271 | void Kaanna() |
---|
272 | { |
---|
273 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.TransparentWhite); |
---|
274 | |
---|
275 | //Tämä kohta tarkistaa, voiko palikkaa kääntää |
---|
276 | //Jos ei voi, niin poistutaan. |
---|
277 | Vector[] tulevaSijainti = aktiivinenPalikka.TulevaKaanto(); |
---|
278 | for (int i = 0; i < tulevaSijainti.Length; i++) |
---|
279 | { |
---|
280 | if (!OnkoTyhja(tulevaSijainti[i])) |
---|
281 | { |
---|
282 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
283 | return; |
---|
284 | } |
---|
285 | } |
---|
286 | |
---|
287 | aktiivinenPalikka.Kaanna(); |
---|
288 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
289 | } |
---|
290 | |
---|
291 | /// <summary> |
---|
292 | /// Laskee palikkaa yhdellä. Jos palikkaa ei voi laskea, |
---|
293 | /// lähettää uuden palikan. |
---|
294 | /// </summary> |
---|
295 | /// <param name="timer">Ei käytössä</param> |
---|
296 | void Laske(Timer timer) |
---|
297 | { |
---|
298 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.TransparentWhite); |
---|
299 | |
---|
300 | tiputusajastin.Reset(); |
---|
301 | if (!VoikoSiirtaa(new Vector(0,1), aktiivinenPalikka)) |
---|
302 | { |
---|
303 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
304 | TuhoaTaydet(); |
---|
305 | LuoPalikka(); |
---|
306 | return; |
---|
307 | } |
---|
308 | aktiivinenPalikka.Liikuta(new Vector(0, 1)); |
---|
309 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
310 | |
---|
311 | } |
---|
312 | |
---|
313 | /// <summary> |
---|
314 | /// Tiputtaa palikkan kokonaan alas. |
---|
315 | /// </summary> |
---|
316 | void Tiputa() |
---|
317 | { |
---|
318 | TetrisPalikka palikka = aktiivinenPalikka; |
---|
319 | while (aktiivinenPalikka == palikka) Laske(tiputusajastin); |
---|
320 | } |
---|
321 | |
---|
322 | /// <summary> |
---|
323 | /// Tarkistaa, voiko palikalle suorittaa annetut siirrot |
---|
324 | /// |
---|
325 | /// Annetut siirrot siis lisätään niitä vastaaviin palikan |
---|
326 | /// sijainteihin. |
---|
327 | /// </summary> |
---|
328 | /// <param name="siirrot">X- ja Y-arvot oltava kokonaislukuja</param> |
---|
329 | /// <param name="palikka">Palikka, jonka suhteen tarkistetaan</param> |
---|
330 | /// <returns>true, jos palikan siirtäminen on mahdollista</returns> |
---|
331 | bool VoikoSiirtaa(Vector[] siirrot, TetrisPalikka palikka) |
---|
332 | { |
---|
333 | Vector[] sijainnit = palikka.Sijainti(); |
---|
334 | |
---|
335 | for (int i = 0; i < siirrot.Length; i++) |
---|
336 | { |
---|
337 | if (!OnkoTyhja(sijainnit[i] + siirrot[i])) return false; |
---|
338 | } |
---|
339 | return true; |
---|
340 | } |
---|
341 | |
---|
342 | /// <summary> |
---|
343 | /// Tarkistaa voiko kaikkia palikan osia siirtää annetun |
---|
344 | /// vektorin verran |
---|
345 | /// </summary> |
---|
346 | /// <param name="siirto">X- ja Y-arvo oltava kokonaislukuja</param> |
---|
347 | /// <param name="palikka">Palikka, jonka suhteen tarkistetaan</param> |
---|
348 | /// <returns>true, jos siirto on mahdollinen</returns> |
---|
349 | bool VoikoSiirtaa(Vector siirto, TetrisPalikka palikka) |
---|
350 | { |
---|
351 | Vector[] siirrot = new Vector[4]; |
---|
352 | for (int i = 0; i < siirrot.Length; i++) |
---|
353 | { |
---|
354 | siirrot[i] = siirto; |
---|
355 | } |
---|
356 | return VoikoSiirtaa(siirrot, palikka); |
---|
357 | } |
---|
358 | |
---|
359 | /// <summary> |
---|
360 | /// Tarkistaa, onko annetut paikka tyhjä |
---|
361 | /// |
---|
362 | /// Paikka on tyhjä, jos sen väri on Color.TransparentWhite |
---|
363 | /// </summary> |
---|
364 | /// <param name="paikka">X ja Y oltava kokonaislukuja</param> |
---|
365 | /// <returns>true, jos paikka on tyhjä</returns> |
---|
366 | bool OnkoTyhja(Vector paikka) |
---|
367 | { |
---|
368 | if (paikka.X > leveys-1 || paikka.X < 0) return false; |
---|
369 | if (paikka.Y > korkeus-1 || paikka.Y < 0) return false; |
---|
370 | |
---|
371 | if (pelikentta[(int)paikka.Y][(int)paikka.X].Color == Color.TransparentWhite) return true; |
---|
372 | return false; |
---|
373 | } |
---|
374 | |
---|
375 | /// <summary> |
---|
376 | /// Värittää paikkaa vastaavat laatikot annetulla värillä |
---|
377 | /// </summary> |
---|
378 | /// <param name="palikka">Tämän sijainti väritetään</param> |
---|
379 | /// <param name="vari">Väri, jolla väritetään</param> |
---|
380 | void PaivitaPalikka(TetrisPalikka palikka, Color vari) |
---|
381 | { |
---|
382 | Vector[] sijainnit = palikka.Sijainti(); |
---|
383 | |
---|
384 | for (int i = 0; i < sijainnit.Length; i++) |
---|
385 | { |
---|
386 | pelikentta[(int)sijainnit[i].Y][(int)sijainnit[i].X].Color = vari; |
---|
387 | } |
---|
388 | } |
---|
389 | #endregion |
---|
390 | #region Pelilogiikka |
---|
391 | /// <summary> |
---|
392 | /// Luo palikan keskelle ylälaitaa |
---|
393 | /// |
---|
394 | /// Tulee antamaan satunnaisen palikan |
---|
395 | /// </summary> |
---|
396 | void LuoPalikka() |
---|
397 | { |
---|
398 | //Luo uuden palikan ja siirtää ennustuspalikan aktiiviseksi |
---|
399 | //ennustusPalikka = new TetrisPalikka(leveys / 2); |
---|
400 | if (aktiivinenPalikka != null) |
---|
401 | { |
---|
402 | aktiivinenPalikka = ennustusPalikka; |
---|
403 | } |
---|
404 | else |
---|
405 | { |
---|
406 | aktiivinenPalikka = new TetrisPalikka(leveys / 2); |
---|
407 | } |
---|
408 | |
---|
409 | ennustusPalikka = new TetrisPalikka(leveys / 2); |
---|
410 | |
---|
411 | AsetaEnnustusnaytto(ennustusPalikka); |
---|
412 | |
---|
413 | tiputusajastin.Reset(); |
---|
414 | |
---|
415 | Vector[] sijainnit = aktiivinenPalikka.Sijainti(); |
---|
416 | for (int i = 0; i < sijainnit.Length; i++) |
---|
417 | { |
---|
418 | if (!OnkoTyhja(sijainnit[i])) |
---|
419 | { |
---|
420 | PeliLoppui(); |
---|
421 | return; |
---|
422 | } |
---|
423 | } |
---|
424 | |
---|
425 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
426 | } |
---|
427 | |
---|
428 | /// <summary> |
---|
429 | /// Käynnistää pelin |
---|
430 | /// |
---|
431 | /// Luo ensimmäisen palikan ja tekee ajastimen. |
---|
432 | /// Tuhoaa myös kaikki valmiina olevat palikat. |
---|
433 | /// |
---|
434 | /// Poistaa asetetut kontrollit ja asettaa pelikontrollit. |
---|
435 | /// |
---|
436 | /// Resetoi vaikeusasteen! |
---|
437 | /// </summary> |
---|
438 | void KaynnistaPeli() |
---|
439 | { |
---|
440 | status.IsVisible = false; |
---|
441 | pisteet.Value = 0; |
---|
442 | taso.Value = 1; |
---|
443 | tuhotutRivit = 0; |
---|
444 | introajastin.Stop(); |
---|
445 | TuhoaKaikki(); |
---|
446 | ClearControls(); |
---|
447 | AsetaPeliNappaimet(); |
---|
448 | |
---|
449 | vaikeusaste = 0.9; |
---|
450 | tiputusajastin = new Timer(); |
---|
451 | tiputusajastin.Interval = vaikeusaste; |
---|
452 | tiputusajastin.Trigger += Laske; |
---|
453 | tiputusajastin.Start(); |
---|
454 | LuoPalikka(); |
---|
455 | } |
---|
456 | |
---|
457 | /// <summary> |
---|
458 | /// Tauottaa pelin |
---|
459 | /// |
---|
460 | /// false-arvolla jatkaa peliä |
---|
461 | /// </summary> |
---|
462 | /// <param name="pysaytetaan">true, jos peli halutaan pysäyttää</param> |
---|
463 | void Pysayta(bool pysaytetaan) |
---|
464 | { |
---|
465 | if (pysaytetaan) |
---|
466 | { |
---|
467 | tiputusajastin.Stop(); |
---|
468 | ClearControls(); |
---|
469 | AsetaTaukoNappaimet(); |
---|
470 | status.Text = "Peli pysaytetty"; |
---|
471 | status.IsVisible = true; |
---|
472 | return; |
---|
473 | } |
---|
474 | status.IsVisible = false; |
---|
475 | tiputusajastin.Start(); |
---|
476 | ClearControls(); |
---|
477 | AsetaPeliNappaimet(); |
---|
478 | } |
---|
479 | |
---|
480 | |
---|
481 | /// <summary> |
---|
482 | /// Tuhoaa täydet rivit kentältä |
---|
483 | /// </summary> |
---|
484 | void TuhoaTaydet() |
---|
485 | { |
---|
486 | bool tyhjia; |
---|
487 | int potti = 0; |
---|
488 | |
---|
489 | |
---|
490 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
491 | { |
---|
492 | tyhjia = false; |
---|
493 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
494 | { |
---|
495 | if (pelikentta[i][j].Color == Color.TransparentWhite) tyhjia = true; |
---|
496 | } |
---|
497 | |
---|
498 | if (!tyhjia) |
---|
499 | { |
---|
500 | potti += 10; |
---|
501 | TuhoaRivi(i); |
---|
502 | } |
---|
503 | } |
---|
504 | |
---|
505 | pisteet.Value += (potti / 10) * taso * potti; |
---|
506 | |
---|
507 | if (tuhotutRivit > 10) |
---|
508 | { |
---|
509 | tuhotutRivit -= 10; |
---|
510 | tiputusajastin.Interval -= 0.1; |
---|
511 | taso.Value++; |
---|
512 | } |
---|
513 | } |
---|
514 | |
---|
515 | /// <summary> |
---|
516 | /// Tuhoaa kaikki palikat kentältä. |
---|
517 | /// </summary> |
---|
518 | void TuhoaKaikki() |
---|
519 | { |
---|
520 | //Tässä käydään lävitse kaikki laatikot ja asetetaan ne läpinäkyviksi. |
---|
521 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
522 | { |
---|
523 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
524 | { |
---|
525 | pelikentta[i][j].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
526 | } |
---|
527 | } |
---|
528 | } |
---|
529 | |
---|
530 | /// <summary> |
---|
531 | /// Tuhoaa indeksiä vastaavan rivin ja tiputtaa sen päällä olevia rivejä. |
---|
532 | /// </summary> |
---|
533 | /// <param name="rivinIndeksi">Tiputettavan rivin indeksi</param> |
---|
534 | void TuhoaRivi(int rivinIndeksi) |
---|
535 | { |
---|
536 | if (rivinIndeksi > pelikentta.Length || rivinIndeksi < 0) return; |
---|
537 | tuhotutRivit++; |
---|
538 | |
---|
539 | for (int i = rivinIndeksi; i > 0; i--) |
---|
540 | { |
---|
541 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
542 | { |
---|
543 | pelikentta[i][j].Color = pelikentta[i - 1][j].Color; |
---|
544 | } |
---|
545 | } |
---|
546 | |
---|
547 | for (int i = 0; i < pelikentta[0].Length; i++) |
---|
548 | { |
---|
549 | pelikentta[0][i].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
550 | } |
---|
551 | } |
---|
552 | |
---|
553 | /// <summary> |
---|
554 | /// Lopettaa pelin. |
---|
555 | /// - Palikkoja ei tipu |
---|
556 | /// - Poistaa vanhat kontrollit |
---|
557 | /// - Asettaa menunapit toimintaan |
---|
558 | /// </summary> |
---|
559 | void PeliLoppui() |
---|
560 | { |
---|
561 | tiputusajastin.Stop(); |
---|
562 | status.Text = "Hävisit pelin!"; |
---|
563 | status.IsVisible = true; |
---|
564 | ClearControls(); |
---|
565 | AsetaMenuNappaimet(); |
---|
566 | } |
---|
567 | #endregion |
---|
568 | } |
---|
569 | } |
---|