1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | namespace JyTris |
---|
7 | { |
---|
8 | /// <summary> |
---|
9 | /// JyTris 0.1 |
---|
10 | /// |
---|
11 | /// Peli on tetrisklooni, joka on tarkoituksena toteuttaa JyPelillä |
---|
12 | /// mahdollisimman yksinkertaisesti. |
---|
13 | /// |
---|
14 | /// Seuraavana tulossa: |
---|
15 | /// - Kuvat palikoille |
---|
16 | /// - Ruutu jossa näkyy seuraava palikka |
---|
17 | /// - Lisääntyvä vaikeusaste |
---|
18 | /// - Efektit palikkojen tuhoutumiseen |
---|
19 | /// </summary> |
---|
20 | public class Peli : Game |
---|
21 | { |
---|
22 | const int leveys = 10; |
---|
23 | const int korkeus = 26; |
---|
24 | const int palikkojenSivu = 30; |
---|
25 | |
---|
26 | GameObject[][] pelikentta; |
---|
27 | GameObject[][] ennustuskentta; |
---|
28 | TetrisPalikka aktiivinenPalikka; |
---|
29 | TetrisPalikka ennustusPalikka; |
---|
30 | |
---|
31 | Timer tiputusajastin; |
---|
32 | |
---|
33 | //Statistiikka |
---|
34 | double vaikeusaste = 0.9 ; |
---|
35 | IntMeter pisteet = new IntMeter(0); |
---|
36 | int taso = 1; |
---|
37 | |
---|
38 | Label pistenaytto; |
---|
39 | |
---|
40 | /* |
---|
41 | * Introon tarvittavat muuttujat |
---|
42 | */ |
---|
43 | Timer introajastin; |
---|
44 | private int indeksi = 0; |
---|
45 | private int suunta = 1; |
---|
46 | private int vaihtoCounter = 0; |
---|
47 | |
---|
48 | /// <summary> |
---|
49 | /// Tekee pelin alkuvalmistelut |
---|
50 | /// </summary> |
---|
51 | protected override void Begin() |
---|
52 | { |
---|
53 | LuoPelikentta(); |
---|
54 | AlkuIntro(); |
---|
55 | AsetaMenuNappaimet(); |
---|
56 | LuoHud(); |
---|
57 | //AsetaPeliNappaimet(); |
---|
58 | //KaynnistaPeli(); |
---|
59 | } |
---|
60 | |
---|
61 | /// <summary> |
---|
62 | /// Käynnistää alkuintron |
---|
63 | /// </summary> |
---|
64 | void AlkuIntro() |
---|
65 | { |
---|
66 | introajastin = new Timer(); |
---|
67 | introajastin.Interval = 0.05; |
---|
68 | introajastin.Trigger += IntroPyoritys; |
---|
69 | introajastin.Start(); |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | /// <summary> |
---|
73 | /// Pyörittää introa |
---|
74 | /// </summary> |
---|
75 | /// <param name="ajastin">Ei käytössä</param> |
---|
76 | void IntroPyoritys(Timer ajastin) |
---|
77 | { |
---|
78 | TuhoaRivi(korkeus-1); |
---|
79 | |
---|
80 | Color randomvari = RandomGen.NextColor(); |
---|
81 | |
---|
82 | for (int i = 0; i < pelikentta[0].Length; i++) |
---|
83 | { |
---|
84 | pelikentta[0][i].Color = randomvari; |
---|
85 | } |
---|
86 | pelikentta[0][indeksi].Color = Color.Brown; |
---|
87 | indeksi += suunta; |
---|
88 | vaihtoCounter++; |
---|
89 | if (indeksi > leveys-1 && suunta > 0) |
---|
90 | { |
---|
91 | indeksi = 0; |
---|
92 | } |
---|
93 | if (indeksi < 0 && suunta < 0) |
---|
94 | { |
---|
95 | indeksi = leveys - 1; |
---|
96 | } |
---|
97 | if (vaihtoCounter > 50) |
---|
98 | { |
---|
99 | vaihtoCounter = 0; |
---|
100 | suunta = -suunta; |
---|
101 | } |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | /// <summary> |
---|
105 | /// Käynnistää pelin |
---|
106 | /// |
---|
107 | /// Luo ensimmäisen palikan ja tekee ajastimen. |
---|
108 | /// Tuhoaa myös kaikki valmiina olevat palikat. |
---|
109 | /// |
---|
110 | /// Poistaa asetetut kontrollit ja asettaa pelikontrollit. |
---|
111 | /// |
---|
112 | /// Resetoi vaikeusasteen! |
---|
113 | /// </summary> |
---|
114 | void KaynnistaPeli() |
---|
115 | { |
---|
116 | pisteet.Value = 0; |
---|
117 | introajastin.Stop(); |
---|
118 | TuhoaKaikki(); |
---|
119 | ClearControls(); |
---|
120 | AsetaPeliNappaimet(); |
---|
121 | |
---|
122 | vaikeusaste = 0.9; |
---|
123 | tiputusajastin = new Timer(); |
---|
124 | tiputusajastin.Interval = vaikeusaste; |
---|
125 | tiputusajastin.Trigger += Laske; |
---|
126 | tiputusajastin.Start(); |
---|
127 | LuoPalikka(); |
---|
128 | } |
---|
129 | |
---|
130 | /// <summary> |
---|
131 | /// Tuhoaa täydet rivit kentältä |
---|
132 | /// </summary> |
---|
133 | void TuhoaTaydet() |
---|
134 | { |
---|
135 | bool tyhjia; |
---|
136 | int potti = 0; |
---|
137 | |
---|
138 | |
---|
139 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
140 | { |
---|
141 | tyhjia = false; |
---|
142 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
143 | { |
---|
144 | if (pelikentta[i][j].Color == Color.TransparentWhite) tyhjia = true; |
---|
145 | } |
---|
146 | |
---|
147 | if (!tyhjia) |
---|
148 | { |
---|
149 | potti += 10; |
---|
150 | TuhoaRivi(i); |
---|
151 | } |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|
154 | pisteet.Value += (potti/10) * taso * potti; |
---|
155 | } |
---|
156 | |
---|
157 | /// <summary> |
---|
158 | /// Tuhoaa kaikki palikat kentältä. |
---|
159 | /// </summary> |
---|
160 | void TuhoaKaikki() |
---|
161 | { |
---|
162 | //Tässä käydään lävitse kaikki laatikot ja asetetaan ne läpinäkyviksi. |
---|
163 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
164 | { |
---|
165 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
166 | { |
---|
167 | pelikentta[i][j].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
168 | } |
---|
169 | } |
---|
170 | } |
---|
171 | |
---|
172 | /// <summary> |
---|
173 | /// Tuhoaa indeksiä vastaavan rivin ja tiputtaa sen päällä olevia rivejä. |
---|
174 | /// </summary> |
---|
175 | /// <param name="rivinIndeksi">Tiputettavan rivin indeksi</param> |
---|
176 | void TuhoaRivi(int rivinIndeksi) |
---|
177 | { |
---|
178 | if (rivinIndeksi > pelikentta.Length || rivinIndeksi < 0) return; |
---|
179 | |
---|
180 | for (int i = rivinIndeksi; i > 0; i--) |
---|
181 | { |
---|
182 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
183 | { |
---|
184 | pelikentta[i][j].Color = pelikentta[i - 1][j].Color; |
---|
185 | } |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | for (int i = 0; i < pelikentta[0].Length; i++) |
---|
189 | { |
---|
190 | pelikentta[0][i].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
191 | } |
---|
192 | } |
---|
193 | |
---|
194 | /// <summary> |
---|
195 | /// Luo näyttöön pistenäytöt ja muut elementit. |
---|
196 | /// </summary> |
---|
197 | void LuoHud() |
---|
198 | { |
---|
199 | pistenaytto = new Label(80, 20); |
---|
200 | pistenaytto.BindTo(pisteet); |
---|
201 | pistenaytto.Position = new Vector(Screen.RightSafe - 100, Screen.TopSafe - 100); |
---|
202 | Add(pistenaytto); |
---|
203 | |
---|
204 | /* |
---|
205 | * Koska ennustuskenttä on kaksiulotteinen taulukko, joudumme luomaan |
---|
206 | * ensiksi taulukon sarakkeet, jotta voimme luoda rivit. |
---|
207 | */ |
---|
208 | ennustuskentta = new GameObject[4][]; |
---|
209 | for (int i = 0; i < ennustuskentta.Length; i++) |
---|
210 | { |
---|
211 | ennustuskentta[i] = new GameObject[4]; |
---|
212 | } |
---|
213 | |
---|
214 | //Tässä luodaan pelikentän "laatiko" ja sijoitetaan ne oikeille kohdilleen. |
---|
215 | for (int i = 0; i < ennustuskentta.Length; i++) |
---|
216 | { |
---|
217 | for (int j = 0; j < ennustuskentta[i].Length; j++) |
---|
218 | { |
---|
219 | ennustuskentta[i][j] = new GameObject(palikkojenSivu, palikkojenSivu, Shapes.Rectangle); |
---|
220 | ennustuskentta[i][j].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
221 | ennustuskentta[i][j].X = Level.Right + 100 + (palikkojenSivu / 2) + j * (palikkojenSivu); |
---|
222 | ennustuskentta[i][j].Y = Screen.TopSafe -200 - (palikkojenSivu / 2) - i * (palikkojenSivu); |
---|
223 | Add(ennustuskentta[i][j]); |
---|
224 | } |
---|
225 | } |
---|
226 | } |
---|
227 | |
---|
228 | /// <summary> |
---|
229 | /// Luo pelikentän ylhäällä määrätyistä vakioista |
---|
230 | /// </summary> |
---|
231 | void LuoPelikentta() |
---|
232 | { |
---|
233 | //Tässä säädetään pelialueen koko, jotta seinät tulevat oikeille kohdille |
---|
234 | Level.Width = leveys * palikkojenSivu;// + leveys; |
---|
235 | Level.Height = korkeus * palikkojenSivu;// + korkeus; |
---|
236 | Level.CreateBorders(true); |
---|
237 | |
---|
238 | /* |
---|
239 | * Koska pelikenttä on kaksiulotteinen taulukko, joudumme luomaan |
---|
240 | * ensiksi taulukon sarakkeet, jotta voimme luoda rivit. |
---|
241 | */ |
---|
242 | pelikentta = new GameObject[korkeus][]; |
---|
243 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
244 | { |
---|
245 | pelikentta[i] = new GameObject[leveys]; |
---|
246 | } |
---|
247 | |
---|
248 | //Tässä luodaan pelikentän "laatiko" ja sijoitetaan ne oikeille kohdilleen. |
---|
249 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
250 | { |
---|
251 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
252 | { |
---|
253 | pelikentta[i][j] = new GameObject(palikkojenSivu, palikkojenSivu, Shapes.Rectangle); |
---|
254 | pelikentta[i][j].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
255 | pelikentta[i][j].X = Level.Left + (palikkojenSivu / 2) + j * (palikkojenSivu); |
---|
256 | pelikentta[i][j].Y = Level.Top - (palikkojenSivu / 2) - i * (palikkojenSivu); |
---|
257 | Add(pelikentta[i][j]); |
---|
258 | } |
---|
259 | } |
---|
260 | } |
---|
261 | |
---|
262 | |
---|
263 | |
---|
264 | /// <summary> |
---|
265 | /// Asettaa pelin aikana tarvittavat näppäimet. |
---|
266 | /// </summary> |
---|
267 | void AsetaPeliNappaimet() |
---|
268 | { |
---|
269 | Vector vasemmalle = new Vector(-1, 0); |
---|
270 | Vector oikealle = new Vector(1, 0); |
---|
271 | Vector alas = new Vector(0, 1); |
---|
272 | |
---|
273 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, PeliLoppui, "Keskeyttää pelin"); |
---|
274 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Pressed, Liikuta, "Liikuttaa palikkaa vasemmalle", vasemmalle); |
---|
275 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Pressed, Liikuta, "Liikuttaa palikkaa oikealle", oikealle); |
---|
276 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, Laske, "Liikuttaa palikkaa alas", tiputusajastin); |
---|
277 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Kaanna, "Kääntää palikkaa"); |
---|
278 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Tiputa, "Tiputtaa palikan"); |
---|
279 | } |
---|
280 | |
---|
281 | /// <summary> |
---|
282 | /// Asettaa menuissa käytettävät näppäimet |
---|
283 | /// </summary> |
---|
284 | void AsetaMenuNappaimet() |
---|
285 | { |
---|
286 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistuu pelistä"); |
---|
287 | Keyboard.Listen(Key.F2, ButtonState.Pressed, KaynnistaPeli, "Aloittaa uuden pelin"); |
---|
288 | } |
---|
289 | |
---|
290 | /// <summary> |
---|
291 | /// Liikuttaa palikkaa halutun verran. |
---|
292 | /// </summary> |
---|
293 | /// <param name="suunta">X ja Y oltava kokonaislukuja.</param> |
---|
294 | void Liikuta(Vector suunta) |
---|
295 | { |
---|
296 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.TransparentWhite); |
---|
297 | |
---|
298 | if (VoikoSiirtaa(suunta, aktiivinenPalikka)) |
---|
299 | { |
---|
300 | aktiivinenPalikka.Liikuta(suunta); |
---|
301 | } |
---|
302 | |
---|
303 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
304 | } |
---|
305 | |
---|
306 | /// <summary> |
---|
307 | /// Kääntää palikkaa |
---|
308 | /// </summary> |
---|
309 | void Kaanna() |
---|
310 | { |
---|
311 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.TransparentWhite); |
---|
312 | |
---|
313 | //Tämä kohta tarkistaa, voiko palikkaa kääntää |
---|
314 | //Jos ei voi, niin poistutaan. |
---|
315 | Vector[] tulevaSijainti = aktiivinenPalikka.TulevaKaanto(); |
---|
316 | for (int i = 0; i < tulevaSijainti.Length; i++) |
---|
317 | { |
---|
318 | if (!OnkoTyhja(tulevaSijainti[i])) |
---|
319 | { |
---|
320 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
321 | return; |
---|
322 | } |
---|
323 | } |
---|
324 | |
---|
325 | aktiivinenPalikka.Kaanna(); |
---|
326 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
327 | } |
---|
328 | |
---|
329 | /// <summary> |
---|
330 | /// Laskee palikkaa yhdellä. Jos palikkaa ei voi laskea, |
---|
331 | /// lähettää uuden palikan. |
---|
332 | /// </summary> |
---|
333 | /// <param name="timer">Ei käytössä</param> |
---|
334 | void Laske(Timer timer) |
---|
335 | { |
---|
336 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.TransparentWhite); |
---|
337 | |
---|
338 | tiputusajastin.Reset(); |
---|
339 | if (!VoikoSiirtaa(new Vector(0,1), aktiivinenPalikka)) |
---|
340 | { |
---|
341 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
342 | TuhoaTaydet(); |
---|
343 | LuoPalikka(); |
---|
344 | return; |
---|
345 | } |
---|
346 | aktiivinenPalikka.Liikuta(new Vector(0, 1)); |
---|
347 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
348 | |
---|
349 | } |
---|
350 | |
---|
351 | /// <summary> |
---|
352 | /// Tiputtaa palikkan kokonaan alas. |
---|
353 | /// </summary> |
---|
354 | void Tiputa() |
---|
355 | { |
---|
356 | TetrisPalikka palikka = aktiivinenPalikka; |
---|
357 | while (aktiivinenPalikka == palikka) Laske(tiputusajastin); |
---|
358 | } |
---|
359 | |
---|
360 | /// <summary> |
---|
361 | /// Tarkistaa, voiko palikalle suorittaa annetut siirrot |
---|
362 | /// |
---|
363 | /// Annetut siirrot siis lisätään niitä vastaaviin palikan |
---|
364 | /// sijainteihin. |
---|
365 | /// </summary> |
---|
366 | /// <param name="siirrot">X- ja Y-arvot oltava kokonaislukuja</param> |
---|
367 | /// <param name="palikka">Palikka, jonka suhteen tarkistetaan</param> |
---|
368 | /// <returns>true, jos palikan siirtäminen on mahdollista</returns> |
---|
369 | bool VoikoSiirtaa(Vector[] siirrot, TetrisPalikka palikka) |
---|
370 | { |
---|
371 | Vector[] sijainnit = palikka.Sijainti(); |
---|
372 | |
---|
373 | for (int i = 0; i < siirrot.Length; i++) |
---|
374 | { |
---|
375 | if (!OnkoTyhja(sijainnit[i] + siirrot[i])) return false; |
---|
376 | } |
---|
377 | return true; |
---|
378 | } |
---|
379 | |
---|
380 | /// <summary> |
---|
381 | /// Tarkistaa voiko kaikkia palikan osia siirtää annetun |
---|
382 | /// vektorin verran |
---|
383 | /// </summary> |
---|
384 | /// <param name="siirto">X- ja Y-arvo oltava kokonaislukuja</param> |
---|
385 | /// <param name="palikka">Palikka, jonka suhteen tarkistetaan</param> |
---|
386 | /// <returns>true, jos siirto on mahdollinen</returns> |
---|
387 | bool VoikoSiirtaa(Vector siirto, TetrisPalikka palikka) |
---|
388 | { |
---|
389 | Vector[] siirrot = new Vector[4]; |
---|
390 | for (int i = 0; i < siirrot.Length; i++) |
---|
391 | { |
---|
392 | siirrot[i] = siirto; |
---|
393 | } |
---|
394 | return VoikoSiirtaa(siirrot, palikka); |
---|
395 | } |
---|
396 | |
---|
397 | /// <summary> |
---|
398 | /// Tarkistaa, onko annetut paikka tyhjä |
---|
399 | /// |
---|
400 | /// Paikka on tyhjä, jos sen väri on Color.TransparentWhite |
---|
401 | /// </summary> |
---|
402 | /// <param name="paikka">X ja Y oltava kokonaislukuja</param> |
---|
403 | /// <returns>true, jos paikka on tyhjä</returns> |
---|
404 | bool OnkoTyhja(Vector paikka) |
---|
405 | { |
---|
406 | if (paikka.X > leveys-1 || paikka.X < 0) return false; |
---|
407 | if (paikka.Y > korkeus-1 || paikka.Y < 0) return false; |
---|
408 | |
---|
409 | if (pelikentta[(int)paikka.Y][(int)paikka.X].Color == Color.TransparentWhite) return true; |
---|
410 | return false; |
---|
411 | } |
---|
412 | |
---|
413 | /// <summary> |
---|
414 | /// Värittää paikkaa vastaavat laatikot annetulla värillä |
---|
415 | /// </summary> |
---|
416 | /// <param name="palikka">Tämän sijainti väritetään</param> |
---|
417 | /// <param name="vari">Väri, jolla väritetään</param> |
---|
418 | void PaivitaPalikka(TetrisPalikka palikka, Color vari) |
---|
419 | { |
---|
420 | Vector[] sijainnit = palikka.Sijainti(); |
---|
421 | |
---|
422 | for (int i = 0; i < sijainnit.Length; i++) |
---|
423 | { |
---|
424 | pelikentta[(int)sijainnit[i].Y][(int)sijainnit[i].X].Color = vari; |
---|
425 | } |
---|
426 | } |
---|
427 | |
---|
428 | /// <summary> |
---|
429 | /// Luo palikan keskelle ylälaitaa |
---|
430 | /// |
---|
431 | /// Tulee antamaan satunnaisen palikan |
---|
432 | /// </summary> |
---|
433 | void LuoPalikka() |
---|
434 | { |
---|
435 | //Luo uuden palikan ja siirtää ennustuspalikan aktiiviseksi |
---|
436 | //ennustusPalikka = new TetrisPalikka(leveys / 2); |
---|
437 | if (aktiivinenPalikka != null) |
---|
438 | { |
---|
439 | aktiivinenPalikka = ennustusPalikka; |
---|
440 | } |
---|
441 | else |
---|
442 | { |
---|
443 | aktiivinenPalikka = new TetrisPalikka(leveys / 2); |
---|
444 | } |
---|
445 | |
---|
446 | ennustusPalikka = new TetrisPalikka(leveys / 2); |
---|
447 | |
---|
448 | AsetaEnnustusnaytto(ennustusPalikka); |
---|
449 | |
---|
450 | tiputusajastin.Reset(); |
---|
451 | |
---|
452 | Vector[] sijainnit = aktiivinenPalikka.Sijainti(); |
---|
453 | for (int i = 0; i < sijainnit.Length; i++) |
---|
454 | { |
---|
455 | if (!OnkoTyhja(sijainnit[i])) |
---|
456 | { |
---|
457 | PeliLoppui(); |
---|
458 | return; |
---|
459 | } |
---|
460 | } |
---|
461 | |
---|
462 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
463 | } |
---|
464 | |
---|
465 | void AsetaEnnustusnaytto(TetrisPalikka palikka) |
---|
466 | { |
---|
467 | for (int i = 0; i < ennustuskentta.Length; i++) |
---|
468 | { |
---|
469 | for (int j = 0; j < ennustuskentta[i].Length; j++) |
---|
470 | { |
---|
471 | ennustuskentta[i][j].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
472 | } |
---|
473 | } |
---|
474 | |
---|
475 | Vector[] sijainnit = palikka.Sijainti(); |
---|
476 | int offset = -(leveys / 2) + 1; |
---|
477 | |
---|
478 | foreach (Vector paikka in sijainnit) |
---|
479 | { |
---|
480 | ennustuskentta[(int)paikka.X + offset][(int)paikka.Y].Color = palikka.Vari(); |
---|
481 | } |
---|
482 | } |
---|
483 | |
---|
484 | /// <summary> |
---|
485 | /// Lopettaa pelin. |
---|
486 | /// - Palikkoja ei tipu |
---|
487 | /// - Poistaa vanhat kontrollit |
---|
488 | /// - Asettaa menunapit toimintaan |
---|
489 | /// </summary> |
---|
490 | void PeliLoppui() |
---|
491 | { |
---|
492 | tiputusajastin.Stop(); |
---|
493 | ClearControls(); |
---|
494 | AsetaMenuNappaimet(); |
---|
495 | } |
---|
496 | |
---|
497 | } |
---|
498 | } |
---|