1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.Widgets; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | namespace JyTris |
---|
7 | { |
---|
8 | |
---|
9 | /// <summary> |
---|
10 | /// JyTris |
---|
11 | /// |
---|
12 | /// Peli on tetrisklooni, joka on tarkoituksena toteuttaa JyPelillä |
---|
13 | /// mahdollisimman yksinkertaisesti. |
---|
14 | /// |
---|
15 | /// Seuraavana tulossa: |
---|
16 | /// - Lisääntyvät pisteet |
---|
17 | /// - Loput palikat |
---|
18 | /// </summary> |
---|
19 | public class Peli : Game |
---|
20 | { |
---|
21 | const int leveys = 10; |
---|
22 | const int korkeus = 26; |
---|
23 | const int palikkojenSivu = 30; |
---|
24 | |
---|
25 | GameObject[][] pelikentta; |
---|
26 | ITetrispalikka aktiivinenPalikka; |
---|
27 | |
---|
28 | Timer tiputusajastin; |
---|
29 | double vaikeusaste = 0.2; |
---|
30 | |
---|
31 | IntMeter pisteet = new IntMeter(0); |
---|
32 | Label pistenaytto; |
---|
33 | |
---|
34 | protected override void Begin() |
---|
35 | { |
---|
36 | LuoPelikentta(); |
---|
37 | //LuoHud(); |
---|
38 | AsetaNappaimet(); |
---|
39 | KaynnistaPeli(); |
---|
40 | } |
---|
41 | |
---|
42 | /// <summary> |
---|
43 | /// Käynnistää pelin |
---|
44 | /// |
---|
45 | /// Luo ensimmäisen palikan ja tekee ajastimen. |
---|
46 | /// </summary> |
---|
47 | void KaynnistaPeli() |
---|
48 | { |
---|
49 | LuoPalikka(); |
---|
50 | |
---|
51 | tiputusajastin = new Timer(); |
---|
52 | tiputusajastin.Interval = vaikeusaste; |
---|
53 | tiputusajastin.Trigger += Laske; |
---|
54 | tiputusajastin.Start(); |
---|
55 | } |
---|
56 | |
---|
57 | /// <summary> |
---|
58 | /// Tuhoaa täydet rivit kentältä |
---|
59 | /// </summary> |
---|
60 | void TuhoaTaydet() |
---|
61 | { |
---|
62 | bool tyhjia; |
---|
63 | |
---|
64 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
65 | { |
---|
66 | tyhjia = false; |
---|
67 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
68 | { |
---|
69 | if (pelikentta[i][j].Color == Color.TransparentWhite) tyhjia = true; |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | if (!tyhjia) |
---|
73 | { |
---|
74 | TuhoaRivi(i); |
---|
75 | } |
---|
76 | } |
---|
77 | } |
---|
78 | |
---|
79 | /// <summary> |
---|
80 | /// Tuhoaa kaikki palikat kentältä. |
---|
81 | /// </summary> |
---|
82 | void TuhoaKaikki() |
---|
83 | { |
---|
84 | //Tässä käydään lävitse kaikki laatikot ja asetetaan ne läpinäkyviksi. |
---|
85 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
86 | { |
---|
87 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
88 | { |
---|
89 | pelikentta[i][j].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
90 | } |
---|
91 | } |
---|
92 | } |
---|
93 | |
---|
94 | /// <summary> |
---|
95 | /// Tuhoaa indeksiä vastaavan rivin ja tiputtaa sen päällä olevia rivejä. |
---|
96 | /// </summary> |
---|
97 | /// <param name="rivinIndeksi">Tiputettavan rivin indeksi</param> |
---|
98 | void TuhoaRivi(int rivinIndeksi) |
---|
99 | { |
---|
100 | if (rivinIndeksi > pelikentta.Length || rivinIndeksi < 0) return; |
---|
101 | |
---|
102 | for (int i = rivinIndeksi; i > 0; i--) |
---|
103 | { |
---|
104 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
105 | { |
---|
106 | pelikentta[i][j].Color = pelikentta[i - 1][j].Color; |
---|
107 | } |
---|
108 | } |
---|
109 | |
---|
110 | for (int i = 0; i < pelikentta[0].Length; i++) |
---|
111 | { |
---|
112 | pelikentta[0][i].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
113 | } |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | void LuoHud() |
---|
117 | { |
---|
118 | pistenaytto = new Label(80, 20); |
---|
119 | pistenaytto.BindTo(pisteet); |
---|
120 | Add(pistenaytto); |
---|
121 | |
---|
122 | //pistenaytto.Position.X = Screen.RightSafe - 40; |
---|
123 | } |
---|
124 | |
---|
125 | /// <summary> |
---|
126 | /// Luo pelikentän ylhäällä määrätyistä vakioista |
---|
127 | /// </summary> |
---|
128 | void LuoPelikentta() |
---|
129 | { |
---|
130 | //Tässä säädetään pelialueen koko, jotta seinät tulevat oikeille kohdille |
---|
131 | Level.Width = leveys * palikkojenSivu;// + leveys; |
---|
132 | Level.Height = korkeus * palikkojenSivu;// + korkeus; |
---|
133 | Level.CreateBorders(true); |
---|
134 | |
---|
135 | /* |
---|
136 | * Koska pelikenttä on kaksiulotteinen taulukko, joudumme luomaan |
---|
137 | * ensiksi taulukon sarakkeet, jotta voimme luoda rivit. |
---|
138 | */ |
---|
139 | pelikentta = new GameObject[korkeus][]; |
---|
140 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
141 | { |
---|
142 | pelikentta[i] = new GameObject[leveys]; |
---|
143 | } |
---|
144 | |
---|
145 | //Tässä luodaan pelikentän "laatiko" ja sijoitetaan ne oikeille kohdilleen. |
---|
146 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
147 | { |
---|
148 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
149 | { |
---|
150 | pelikentta[i][j] = new GameObject(palikkojenSivu, palikkojenSivu, Shapes.Rectangle); |
---|
151 | pelikentta[i][j].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
152 | pelikentta[i][j].X = Level.Left + (palikkojenSivu / 2) + j * (palikkojenSivu); |
---|
153 | pelikentta[i][j].Y = Level.Top - (palikkojenSivu / 2) - i * (palikkojenSivu); |
---|
154 | Add(pelikentta[i][j]); |
---|
155 | } |
---|
156 | } |
---|
157 | } |
---|
158 | |
---|
159 | /// <summary> |
---|
160 | /// Asettaa näppäimet. |
---|
161 | /// </summary> |
---|
162 | void AsetaNappaimet() |
---|
163 | { |
---|
164 | Vector vasemmalle = new Vector(-1, 0); |
---|
165 | Vector oikealle = new Vector(1, 0); |
---|
166 | Vector alas = new Vector(0, 1); |
---|
167 | |
---|
168 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Pressed, Liikuta, "Liikuttaa palikkaa vasemmalle", vasemmalle); |
---|
169 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Pressed, Liikuta, "Liikuttaa palikkaa oikealle", oikealle); |
---|
170 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, Laske, "Liikuttaa palikkaa alas", tiputusajastin); |
---|
171 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Kaanna, "Kääntää palikkaa"); |
---|
172 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Tiputa, "Tiputtaa palikan"); |
---|
173 | } |
---|
174 | |
---|
175 | /// <summary> |
---|
176 | /// Liikuttaa palikkaa halutun verran. |
---|
177 | /// </summary> |
---|
178 | /// <param name="suunta">X ja Y oltava kokonaislukuja.</param> |
---|
179 | void Liikuta(Vector suunta) |
---|
180 | { |
---|
181 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.TransparentWhite); |
---|
182 | |
---|
183 | if (VoikoSiirtaa(suunta, aktiivinenPalikka)) |
---|
184 | { |
---|
185 | aktiivinenPalikka.Liikuta(suunta); |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
189 | } |
---|
190 | |
---|
191 | /// <summary> |
---|
192 | /// Kääntää palikkaa |
---|
193 | /// </summary> |
---|
194 | void Kaanna() |
---|
195 | { |
---|
196 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.TransparentWhite); |
---|
197 | |
---|
198 | //Tämä kohta tarkistaa, voiko palikkaa kääntää |
---|
199 | //Jos ei voi, niin poistutaan. |
---|
200 | Vector[] tulevaSijainti = aktiivinenPalikka.TulevaKaanto(); |
---|
201 | for (int i = 0; i < tulevaSijainti.Length; i++) |
---|
202 | { |
---|
203 | if (!OnkoTyhja(tulevaSijainti[i])) |
---|
204 | { |
---|
205 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
206 | return; |
---|
207 | } |
---|
208 | } |
---|
209 | |
---|
210 | aktiivinenPalikka.Kaanna(); |
---|
211 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
212 | } |
---|
213 | |
---|
214 | /// <summary> |
---|
215 | /// Laskee palikkaa yhdellä. Jos palikkaa ei voi laskea, |
---|
216 | /// lähettää uuden palikan. |
---|
217 | /// </summary> |
---|
218 | /// <param name="timer">Ei käytössä</param> |
---|
219 | void Laske(Timer timer) |
---|
220 | { |
---|
221 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.TransparentWhite); |
---|
222 | |
---|
223 | if (!VoikoSiirtaa(new Vector(0,1), aktiivinenPalikka)) |
---|
224 | { |
---|
225 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
226 | TuhoaTaydet(); |
---|
227 | LuoPalikka(); |
---|
228 | return; |
---|
229 | } |
---|
230 | aktiivinenPalikka.Liikuta(new Vector(0, 1)); |
---|
231 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
232 | |
---|
233 | } |
---|
234 | |
---|
235 | /// <summary> |
---|
236 | /// Tiputtaa palikkan kokonaan alas. |
---|
237 | /// </summary> |
---|
238 | void Tiputa() |
---|
239 | { |
---|
240 | ITetrispalikka palikka = aktiivinenPalikka; |
---|
241 | while (aktiivinenPalikka == palikka) Laske(tiputusajastin); |
---|
242 | } |
---|
243 | |
---|
244 | bool VoikoSiirtaa(Vector[] siirrot, ITetrispalikka palikka) |
---|
245 | { |
---|
246 | Vector[] sijainnit = palikka.Sijainti(); |
---|
247 | |
---|
248 | for (int i = 0; i < siirrot.Length; i++) |
---|
249 | { |
---|
250 | if (!OnkoTyhja(sijainnit[i] + siirrot[i])) return false; |
---|
251 | } |
---|
252 | return true; |
---|
253 | } |
---|
254 | |
---|
255 | bool VoikoSiirtaa(Vector siirto, ITetrispalikka palikka) |
---|
256 | { |
---|
257 | Vector[] siirrot = new Vector[4]; |
---|
258 | for (int i = 0; i < siirrot.Length; i++) |
---|
259 | { |
---|
260 | siirrot[i] = siirto; |
---|
261 | } |
---|
262 | return VoikoSiirtaa(siirrot, palikka); |
---|
263 | } |
---|
264 | |
---|
265 | /// <summary> |
---|
266 | /// Tarkistaa, onko annetut paikka tyhjä |
---|
267 | /// |
---|
268 | /// Paikka on tyhjä, jos sen väri on Color.TransparentWhite |
---|
269 | /// </summary> |
---|
270 | /// <param name="paikka">X ja Y oltava kokonaislukuja</param> |
---|
271 | /// <returns>true, jos paikka on tyhjä</returns> |
---|
272 | bool OnkoTyhja(Vector paikka) |
---|
273 | { |
---|
274 | if (paikka.X > leveys-1 || paikka.X < 0) return false; |
---|
275 | if (paikka.Y > korkeus-1 || paikka.Y < 0) return false; |
---|
276 | |
---|
277 | if (pelikentta[(int)paikka.Y][(int)paikka.X].Color == Color.TransparentWhite) return true; |
---|
278 | return false; |
---|
279 | } |
---|
280 | |
---|
281 | /// <summary> |
---|
282 | /// Värittää paikkaa vastaavat laatikot annetulla värillä |
---|
283 | /// </summary> |
---|
284 | /// <param name="palikka">Tämän sijainti väritetään</param> |
---|
285 | /// <param name="vari">Väri, jolla väritetään</param> |
---|
286 | void PaivitaPalikka(ITetrispalikka palikka, Color vari) |
---|
287 | { |
---|
288 | Vector[] sijainnit = palikka.Sijainti(); |
---|
289 | |
---|
290 | for (int i = 0; i < sijainnit.Length; i++) |
---|
291 | { |
---|
292 | pelikentta[(int)sijainnit[i].Y][(int)sijainnit[i].X].Color = vari; |
---|
293 | } |
---|
294 | } |
---|
295 | |
---|
296 | /// <summary> |
---|
297 | /// Luo palikan keskelle ylälaitaa |
---|
298 | /// |
---|
299 | /// Tulee antamaan satunnaisen palikan |
---|
300 | /// </summary> |
---|
301 | void LuoPalikka() |
---|
302 | { |
---|
303 | //aktiivinenPalikka = new Pitka(leveys / 2); |
---|
304 | //aktiivinenPalikka = new L(leveys / 2); |
---|
305 | aktiivinenPalikka = new J(leveys / 2); |
---|
306 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
307 | } |
---|
308 | |
---|
309 | } |
---|
310 | } |
---|