1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | namespace JyTris |
---|
7 | { |
---|
8 | public class Peli : Game |
---|
9 | { |
---|
10 | const int leveys = 10; |
---|
11 | const int korkeus = 26; |
---|
12 | const int palikkojenSivu = 30; |
---|
13 | |
---|
14 | GameObject[][] pelikentta; |
---|
15 | ITetrispalikka aktiivinenPalikka; |
---|
16 | |
---|
17 | Timer tiputusajastin; |
---|
18 | double vaikeusaste = 0.2; |
---|
19 | |
---|
20 | protected override void Begin() |
---|
21 | { |
---|
22 | LuoPelikentta(); |
---|
23 | AsetaNappaimet(); |
---|
24 | KaynnistaPeli(); |
---|
25 | //pelikentta[9][5].Color = Color.Turquoise; |
---|
26 | } |
---|
27 | |
---|
28 | void KaynnistaPeli() |
---|
29 | { |
---|
30 | LuoPalikka(); |
---|
31 | |
---|
32 | tiputusajastin = new Timer(); |
---|
33 | tiputusajastin.Interval = vaikeusaste; |
---|
34 | tiputusajastin.Trigger += Laske; |
---|
35 | tiputusajastin.Start(); |
---|
36 | } |
---|
37 | |
---|
38 | void TuhoaTaydet() |
---|
39 | { |
---|
40 | bool tyhjia; |
---|
41 | |
---|
42 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
43 | { |
---|
44 | tyhjia = false; |
---|
45 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
46 | { |
---|
47 | if (pelikentta[i][j].Color == Color.TransparentWhite) tyhjia = true; |
---|
48 | } |
---|
49 | |
---|
50 | if (!tyhjia) |
---|
51 | { |
---|
52 | TuhoaRivi(i); |
---|
53 | } |
---|
54 | } |
---|
55 | } |
---|
56 | |
---|
57 | void TuhoaKaikki() |
---|
58 | { |
---|
59 | //Tässä käydään lävitse kaikki laatikot ja asetetaan ne läpinäkyviksi. |
---|
60 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
61 | { |
---|
62 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
63 | { |
---|
64 | pelikentta[i][j].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
65 | } |
---|
66 | } |
---|
67 | } |
---|
68 | |
---|
69 | void TuhoaRivi(int rivinIndeksi) |
---|
70 | { |
---|
71 | if (rivinIndeksi > pelikentta.Length || rivinIndeksi < 0) return; |
---|
72 | |
---|
73 | for (int i = rivinIndeksi; i > 0; i--) |
---|
74 | { |
---|
75 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
76 | { |
---|
77 | pelikentta[i][j].Color = pelikentta[i - 1][j].Color; |
---|
78 | } |
---|
79 | } |
---|
80 | |
---|
81 | for (int i = 0; i < pelikentta[0].Length; i++) |
---|
82 | { |
---|
83 | pelikentta[0][i].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
84 | } |
---|
85 | } |
---|
86 | |
---|
87 | void LuoPelikentta() |
---|
88 | { |
---|
89 | //Tässä säädetään pelialueen koko, jotta seinät tulevat oikeille kohdille |
---|
90 | Level.Width = leveys * palikkojenSivu + leveys; |
---|
91 | Level.Height = korkeus * palikkojenSivu + korkeus; |
---|
92 | Level.CreateBorders(true); |
---|
93 | |
---|
94 | /* |
---|
95 | * Koska pelikenttä on kaksiulotteinen taulukko, joudumme luomaan |
---|
96 | * ensiksi taulukon sarakkeet, jotta voimme luoda rivit. |
---|
97 | */ |
---|
98 | pelikentta = new GameObject[korkeus][]; |
---|
99 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
100 | { |
---|
101 | pelikentta[i] = new GameObject[leveys]; |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | //Tässä luodaan pelikentän "laatiko" ja sijoitetaan ne oikeille kohdilleen. |
---|
105 | for (int i = 0; i < pelikentta.Length; i++) |
---|
106 | { |
---|
107 | for (int j = 0; j < pelikentta[i].Length; j++) |
---|
108 | { |
---|
109 | pelikentta[i][j] = new GameObject(palikkojenSivu, palikkojenSivu, Shapes.Rectangle); |
---|
110 | pelikentta[i][j].Color = Color.TransparentWhite; |
---|
111 | pelikentta[i][j].X = Level.Left + (palikkojenSivu / 2) + j * (palikkojenSivu + 1); |
---|
112 | pelikentta[i][j].Y = Level.Top - (palikkojenSivu / 2) - i * (palikkojenSivu + 1); |
---|
113 | Add(pelikentta[i][j]); |
---|
114 | } |
---|
115 | } |
---|
116 | } |
---|
117 | |
---|
118 | void AsetaNappaimet() |
---|
119 | { |
---|
120 | Vector vasemmalle = new Vector(-1, 0); |
---|
121 | Vector oikealle = new Vector(1, 0); |
---|
122 | Vector alas = new Vector(0, 1); |
---|
123 | |
---|
124 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Pressed, Liikuta, "Liikuttaa palikkaa vasemmalle", vasemmalle); |
---|
125 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Pressed, Liikuta, "Liikuttaa palikkaa oikealle", oikealle); |
---|
126 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Pressed, Laske, "Liikuttaa palikkaa alas", tiputusajastin); |
---|
127 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Tiputa, "Tiputtaa palikan"); |
---|
128 | } |
---|
129 | |
---|
130 | void Liikuta(Vector suunta) |
---|
131 | { |
---|
132 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.TransparentWhite); |
---|
133 | |
---|
134 | if (VoikoSiirtaa(suunta, aktiivinenPalikka)) |
---|
135 | { |
---|
136 | aktiivinenPalikka.Liikuta(suunta); |
---|
137 | } |
---|
138 | |
---|
139 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void Laske(Timer timer) |
---|
143 | { |
---|
144 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, Color.TransparentWhite); |
---|
145 | |
---|
146 | if (!VoikoSiirtaa(new Vector(0,1), aktiivinenPalikka)) |
---|
147 | { |
---|
148 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
149 | LuoPalikka(); |
---|
150 | return; |
---|
151 | } |
---|
152 | aktiivinenPalikka.Liikuta(new Vector(0, 1)); |
---|
153 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
154 | } |
---|
155 | |
---|
156 | void Tiputa() |
---|
157 | { |
---|
158 | |
---|
159 | } |
---|
160 | |
---|
161 | bool VoikoSiirtaa(Vector[] siirrot, ITetrispalikka palikka) |
---|
162 | { |
---|
163 | Vector[] sijainnit = palikka.Sijainti(); |
---|
164 | |
---|
165 | for (int i = 0; i < siirrot.Length; i++) |
---|
166 | { |
---|
167 | if (!OnkoTyhja(sijainnit[i] + siirrot[i])) return false; |
---|
168 | } |
---|
169 | return true; |
---|
170 | } |
---|
171 | |
---|
172 | bool VoikoSiirtaa(Vector siirto, ITetrispalikka palikka) |
---|
173 | { |
---|
174 | Vector[] siirrot = new Vector[4]; |
---|
175 | for (int i = 0; i < siirrot.Length; i++) |
---|
176 | { |
---|
177 | siirrot[i] = siirto; |
---|
178 | } |
---|
179 | return VoikoSiirtaa(siirrot, palikka); |
---|
180 | } |
---|
181 | |
---|
182 | bool OnkoTyhja(Vector paikka) |
---|
183 | { |
---|
184 | if (paikka.X > leveys-1 || paikka.X < 0) return false; |
---|
185 | if (paikka.Y > korkeus-1 || paikka.Y < 0) return false; |
---|
186 | |
---|
187 | if (pelikentta[(int)paikka.Y][(int)paikka.X].Color == Color.TransparentWhite) return true; |
---|
188 | return false; |
---|
189 | } |
---|
190 | |
---|
191 | void PaivitaPalikka(ITetrispalikka palikka, Color vari) |
---|
192 | { |
---|
193 | Vector[] sijainnit = palikka.Sijainti(); |
---|
194 | |
---|
195 | for (int i = 0; i < sijainnit.Length; i++) |
---|
196 | { |
---|
197 | pelikentta[(int)sijainnit[i].Y][(int)sijainnit[i].X].Color = vari; |
---|
198 | } |
---|
199 | } |
---|
200 | |
---|
201 | void LuoPalikka() |
---|
202 | { |
---|
203 | aktiivinenPalikka = new Pitka(leveys / 2); |
---|
204 | PaivitaPalikka(aktiivinenPalikka, aktiivinenPalikka.Vari()); |
---|
205 | } |
---|
206 | |
---|
207 | } |
---|
208 | } |
---|