1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using System.Collections.Generic; |
---|
6 | |
---|
7 | |
---|
8 | |
---|
9 | namespace Tasohyppely2 |
---|
10 | { |
---|
11 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
12 | { |
---|
13 | const double nopeus = 200; |
---|
14 | const double hyppyVoima = 6000; |
---|
15 | AssaultRifle pyssy; |
---|
16 | |
---|
17 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
18 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
19 | |
---|
20 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
21 | |
---|
22 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
23 | const int ruudunLeveys = 50; |
---|
24 | const int ruudunKorkeus = 50; |
---|
25 | |
---|
26 | |
---|
27 | protected override void Begin() |
---|
28 | { |
---|
29 | |
---|
30 | kenttaNro = 0; |
---|
31 | Level.Width = 50000; |
---|
32 | Level.Height = 1100; |
---|
33 | |
---|
34 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
35 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
36 | |
---|
37 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
38 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
39 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
40 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
41 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
42 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
43 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
44 | |
---|
45 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
46 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
47 | |
---|
48 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
49 | |
---|
50 | seuraavaKentta(); |
---|
51 | MessageDisplay.Add("Etsi iso tähti!"); |
---|
52 | } |
---|
53 | |
---|
54 | void seuraavaKentta() |
---|
55 | { |
---|
56 | ClearAll(); |
---|
57 | pisteLaskuri.Reset(); |
---|
58 | |
---|
59 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
60 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
61 | |
---|
62 | // Asetetaan painovoima |
---|
63 | Gravity = new Vector(0, -900); |
---|
64 | |
---|
65 | luoKentta(); |
---|
66 | lisaaNappaimet(); |
---|
67 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
68 | |
---|
69 | } |
---|
70 | |
---|
71 | |
---|
72 | void luoKentta() |
---|
73 | { |
---|
74 | Level.CreateBorders(); |
---|
75 | Level.Background.CreateGradient(Color.DarkGray, Color.Black); |
---|
76 | |
---|
77 | lisaaTaso(-200, -350); |
---|
78 | lisaaTaso(0, -200); |
---|
79 | |
---|
80 | lisaaMaali(); |
---|
81 | lisaaPelaajat(); |
---|
82 | var merkit = new Dictionary<char, ObjectCreator>(); |
---|
83 | merkit['-'] = LuoPalikka; |
---|
84 | merkit['x'] = LuoPahis; |
---|
85 | char[,] ruudut = Tiles.ReadFromFile("TextFile1.txt"); |
---|
86 | Tiles.Insert(this, ruudut, merkit, ruudunLeveys, ruudunKorkeus); |
---|
87 | |
---|
88 | |
---|
89 | |
---|
90 | |
---|
91 | |
---|
92 | } |
---|
93 | |
---|
94 | void lisaaTaso(double x, double y) |
---|
95 | { |
---|
96 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 30); |
---|
97 | taso.Color = Color.Blue; |
---|
98 | taso.X = -550; |
---|
99 | taso.Y = 1; |
---|
100 | Add(taso); |
---|
101 | } |
---|
102 | |
---|
103 | void lisaaPelaajat() |
---|
104 | { |
---|
105 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 50); |
---|
106 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
107 | pelaaja1.Image = LoadImage("Zuper Zer0 päivitetty"); |
---|
108 | pelaaja1.X = 0; |
---|
109 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
110 | |
---|
111 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuiMaaliin); |
---|
112 | |
---|
113 | Add(pelaaja1); |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | void lisaaMaali() |
---|
117 | { |
---|
118 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(50, 50, Shapes.Triangle); |
---|
119 | maali.Tag = "maali"; |
---|
120 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
121 | maali.X = 600; |
---|
122 | maali.Y = -60; |
---|
123 | maali.Image = LoadImage("tahti"); |
---|
124 | Add(maali); |
---|
125 | } |
---|
126 | |
---|
127 | void lisaaNappaimet() |
---|
128 | { |
---|
129 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
130 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
131 | |
---|
132 | |
---|
133 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
134 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
135 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
136 | |
---|
137 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
141 | { |
---|
142 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
143 | |
---|
144 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
145 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
146 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
147 | } |
---|
148 | |
---|
149 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
150 | { |
---|
151 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|
154 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
155 | { |
---|
156 | hahmo.Jump(voima); |
---|
157 | } |
---|
158 | |
---|
159 | void osuiMaaliin(PhysicsObject collidingObject, PhysicsObject otherObject) |
---|
160 | { |
---|
161 | if (otherObject.Tag.ToString() == "maali") |
---|
162 | { |
---|
163 | this.PlaySound("maali"); |
---|
164 | int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value; |
---|
165 | seuraavaKentta(); |
---|
166 | |
---|
167 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
168 | |
---|
169 | |
---|
170 | } |
---|
171 | |
---|
172 | } |
---|
173 | PhysicsObject LuoPalikka() |
---|
174 | { |
---|
175 | PhysicsObject palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(50.0, 50.0); |
---|
176 | palikka.Shape = Shapes.Rectangle; |
---|
177 | palikka.Color = Color.Black; |
---|
178 | return palikka; |
---|
179 | |
---|
180 | } |
---|
181 | |
---|
182 | void lisaaPyssy() |
---|
183 | { |
---|
184 | pyssy = new AssaultRifle(20, 5); |
---|
185 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(20, 5); |
---|
186 | |
---|
187 | pyssy.Ammo.Value = 500; |
---|
188 | |
---|
189 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, pelaaja1.Weapon.Use, "Ammu"); |
---|
190 | |
---|
191 | |
---|
192 | |
---|
193 | } |
---|
194 | |
---|
195 | |
---|
196 | |
---|
197 | |
---|
198 | PhysicsObject LuoPahis() |
---|
199 | { |
---|
200 | PhysicsObject Pahis = new PhysicsObject(40, 20); |
---|
201 | Pahis. Mass =40.0; |
---|
202 | return (Pahis); |
---|
203 | |
---|
204 | } |
---|
205 | } |
---|
206 | } |
---|