1 | using System; |
---|
2 | using Jypeli; |
---|
3 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | |
---|
6 | |
---|
7 | namespace ApinaJaBanaani_2 |
---|
8 | { |
---|
9 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyVoima = 4000; |
---|
13 | |
---|
14 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
15 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
16 | |
---|
17 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
18 | |
---|
19 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
20 | |
---|
21 | protected override void Begin() |
---|
22 | { |
---|
23 | kenttaNro = 0; |
---|
24 | Level.Width = 2000; |
---|
25 | Level.Height = 1000; |
---|
26 | |
---|
27 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
28 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
29 | |
---|
30 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
31 | |
---|
32 | seuraavaKentta(); |
---|
33 | MessageDisplay.Add("Etsi reitti kotiin!"); |
---|
34 | } |
---|
35 | void seuraavaKentta() |
---|
36 | { |
---|
37 | ClearAll(); |
---|
38 | |
---|
39 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
40 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
41 | |
---|
42 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
43 | pisteNaytto = new ValueDisplay(); |
---|
44 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
45 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
46 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
47 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
48 | // lisätään peliin |
---|
49 | pisteNaytto.ValueColor = Color.White; |
---|
50 | Add(pisteNaytto); |
---|
51 | |
---|
52 | pisteLaskuri.Reset(); |
---|
53 | |
---|
54 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
55 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
56 | |
---|
57 | // Asetetaan painovoima |
---|
58 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
59 | |
---|
60 | luoKentta(); |
---|
61 | lisaaNappaimet(); |
---|
62 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
63 | } |
---|
64 | void luoKentta() |
---|
65 | { |
---|
66 | Level.CreateBorders(); |
---|
67 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.Black); |
---|
68 | |
---|
69 | lisaaTaso(-200, -350); |
---|
70 | lisaaTaso(0, -200); |
---|
71 | lisaaTaso(250, -150); |
---|
72 | lisaaTaso(520, -50); |
---|
73 | lisaaTaso(260, -150); |
---|
74 | lisaaTaso(550, 100); |
---|
75 | lisaaTaso(500, 200); |
---|
76 | lisaaTaso(640, 100); |
---|
77 | lisaaTaso(350, 300); |
---|
78 | lisaaTaso(225, 250); |
---|
79 | lisaaTaso(100, 200); |
---|
80 | lisaaTaso(-210, 250); |
---|
81 | lisaaTaso(-480, 200); |
---|
82 | lisaaTaso(-480, 50); |
---|
83 | lisaaTaso(-650, 100); |
---|
84 | |
---|
85 | lisaaTaso(-500, -450); |
---|
86 | lisaaTaso(-500, -480); |
---|
87 | lisaaTaso(-300, -450); |
---|
88 | lisaaTaso(-300, -480); |
---|
89 | lisaaTaso(-200, -480); |
---|
90 | lisaaTaso(-100, -480); |
---|
91 | lisaaTaso(0, -450); |
---|
92 | lisaaTaso(0, -480); |
---|
93 | lisaaTaso(200, -450); |
---|
94 | lisaaTaso(200, -480); |
---|
95 | lisaaTaso(400, -450); |
---|
96 | lisaaTaso(400, -480); |
---|
97 | lisaaTaso(600, -450); |
---|
98 | lisaaTaso(600, -480); |
---|
99 | |
---|
100 | |
---|
101 | LisaaPiikkiaita(-400, -480); |
---|
102 | LisaaPiikkiaita(100, -480); |
---|
103 | LisaaPiikkiaita(300, -480); |
---|
104 | LisaaPiikkiaita(500, -480); |
---|
105 | |
---|
106 | |
---|
107 | LisaaBanaani(-200, -329); |
---|
108 | LisaaBanaani(0, -179); |
---|
109 | LisaaBanaani(250, -129); |
---|
110 | LisaaBanaani(520, -29); |
---|
111 | LisaaBanaani(500, 221); |
---|
112 | LisaaBanaani(640, 121); |
---|
113 | LisaaBanaani(350, 321); |
---|
114 | LisaaBanaani(100, 221); |
---|
115 | LisaaBanaani(-480, 71); |
---|
116 | LisaaBanaani(-480, 221); |
---|
117 | LisaaBanaani(-210, 271); |
---|
118 | LisaaBanaani(0, 0); |
---|
119 | LisaaBanaani(200, 0); |
---|
120 | LisaaBanaani(-200, 0); |
---|
121 | LisaaBanaani(-200, -200); |
---|
122 | LisaaBanaani(0, -300); |
---|
123 | LisaaBanaani(150, -300); |
---|
124 | LisaaBanaani(300, -300); |
---|
125 | LisaaBanaani(450, -300); |
---|
126 | LisaaBanaani(600, -300); |
---|
127 | LisaaBanaani(450, -150); |
---|
128 | LisaaBanaani(600, -150); |
---|
129 | |
---|
130 | |
---|
131 | |
---|
132 | LisaaAave(225, 290); |
---|
133 | LisaaAave(300, 150); |
---|
134 | LisaaAave(-100, 100); |
---|
135 | LisaaAave(120, -150); |
---|
136 | LisaaAave(-380, -150); |
---|
137 | |
---|
138 | |
---|
139 | lisaaMaali(); |
---|
140 | lisaaPelaajat(); |
---|
141 | } |
---|
142 | void lisaaTaso(double x, double y) |
---|
143 | { |
---|
144 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 30); |
---|
145 | taso.Color = Color.Brown; |
---|
146 | taso.X = x; |
---|
147 | taso.Y = y; |
---|
148 | Add(taso); |
---|
149 | } |
---|
150 | void lisaaPelaajat() |
---|
151 | { |
---|
152 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(40, 40); |
---|
153 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
154 | pelaaja1.Image = LoadImage("Apina"); |
---|
155 | pelaaja1.X = 0; |
---|
156 | pelaaja1.Y = Level.Bottom + 120; |
---|
157 | |
---|
158 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuiMaaliin); |
---|
159 | |
---|
160 | Add(pelaaja1); |
---|
161 | } |
---|
162 | void lisaaMaali() |
---|
163 | { |
---|
164 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 100, Shapes.Circle); |
---|
165 | maali.Tag = "maali"; |
---|
166 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
167 | maali.X = -650; |
---|
168 | maali.Y = 150; |
---|
169 | maali.Image = LoadImage("Talo"); |
---|
170 | Add(maali); |
---|
171 | } |
---|
172 | void lisaaNappaimet() |
---|
173 | { |
---|
174 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
175 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
176 | |
---|
177 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
178 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
179 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
180 | |
---|
181 | lisaaGamePadNappaimet(ControllerOne); |
---|
182 | } |
---|
183 | void lisaaGamePadNappaimet(GamePad controller) |
---|
184 | { |
---|
185 | controller.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
186 | |
---|
187 | controller.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
188 | controller.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
189 | controller.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
190 | } |
---|
191 | void liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
192 | { |
---|
193 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
194 | } |
---|
195 | void hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double voima) |
---|
196 | { |
---|
197 | hahmo.Jump(voima); |
---|
198 | } |
---|
199 | void osuiMaaliin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
200 | { |
---|
201 | if (kohde.Tag.ToString() == "maali") |
---|
202 | { |
---|
203 | this.PlaySound("maali"); |
---|
204 | int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value; |
---|
205 | seuraavaKentta(); |
---|
206 | MessageDisplay.Add("Onnittelut..pääsit kentän läpi " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
207 | } |
---|
208 | if (kohde.Tag.ToString() == "banaani") |
---|
209 | { |
---|
210 | kohde.Destroy(); |
---|
211 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
212 | } |
---|
213 | if (kohde.Tag.ToString() == "piikkiaita") |
---|
214 | { |
---|
215 | pelaaja.Destroy(); |
---|
216 | seuraavaKentta(); |
---|
217 | } |
---|
218 | if (kohde.Tag.ToString() == "Aave") |
---|
219 | { |
---|
220 | pelaaja.Destroy(); |
---|
221 | seuraavaKentta(); |
---|
222 | } |
---|
223 | |
---|
224 | } |
---|
225 | void LisaaAave (double x, double y) |
---|
226 | { |
---|
227 | PhysicsObject Aave = PhysicsObject.CreateStaticObject(30, 60); |
---|
228 | Aave.Tag = "Aave"; |
---|
229 | Aave.X = x; |
---|
230 | Aave.Y = y; |
---|
231 | Aave .Image = LoadImage("Aave"); |
---|
232 | Add (Aave); |
---|
233 | } |
---|
234 | void LisaaBanaani (double x, double y) |
---|
235 | { |
---|
236 | PhysicsObject Banaani = PhysicsObject.CreateStaticObject(30, 10); |
---|
237 | Banaani.Tag = "banaani"; |
---|
238 | Banaani.X = x; |
---|
239 | Banaani.Y = y; |
---|
240 | Banaani.Image = LoadImage("Banaani"); |
---|
241 | Add(Banaani); |
---|
242 | } |
---|
243 | void LisaaPiikkiaita (double x, double y) |
---|
244 | { |
---|
245 | PhysicsObject Piikkiaita = PhysicsObject.CreateStaticObject(100, 30); |
---|
246 | Piikkiaita.Tag = "piikkiaita"; |
---|
247 | Piikkiaita.X = x; |
---|
248 | Piikkiaita.Y = y; |
---|
249 | Piikkiaita.Image = LoadImage("Piikkiaita"); |
---|
250 | Add(Piikkiaita); |
---|
251 | } |
---|
252 | |
---|
253 | |
---|
254 | } |
---|
255 | |
---|
256 | } |
---|