1 | using System; |
---|
2 | using Microsoft.Xna.Framework; |
---|
3 | using Microsoft.Xna.Framework.Graphics; |
---|
4 | using Microsoft.Xna.Framework.Input; |
---|
5 | using Microsoft.Xna.Framework.Media; |
---|
6 | |
---|
7 | using Physics2DDotNet; |
---|
8 | using AdvanceMath; |
---|
9 | using Jypeli; |
---|
10 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
11 | using Jypeli.Assets; |
---|
12 | |
---|
13 | |
---|
14 | namespace Tasohyppely1 |
---|
15 | { |
---|
16 | // Yksinkertainen tasohyppely. |
---|
17 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
18 | { |
---|
19 | #region Muuttujat |
---|
20 | |
---|
21 | const double liikeVoima = 4000; |
---|
22 | const double hyppyVoima = 2500; |
---|
23 | |
---|
24 | Meter<int> pisteLaskuri; |
---|
25 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
26 | |
---|
27 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
28 | PhysicsObject maali; |
---|
29 | |
---|
30 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
31 | |
---|
32 | #endregion |
---|
33 | |
---|
34 | |
---|
35 | #region Alustukset |
---|
36 | protected override void LoadContent() |
---|
37 | { |
---|
38 | // Asetetaan kentän numero nollaksi, jota kasvatetaan kentän latauksessa (aina siis vähintään 1) |
---|
39 | kenttaNro = 0; |
---|
40 | |
---|
41 | DrawPerimeter = false; // ei haluta piirtää kentän reunoja |
---|
42 | |
---|
43 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
44 | pisteLaskuri = new Meter<int>(0, 0, 1000000); |
---|
45 | |
---|
46 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
47 | pisteNaytto = new ValueDisplay(this); |
---|
48 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
49 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
50 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
51 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
52 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
53 | |
---|
54 | // Asetetaan painovoima |
---|
55 | Gravity = new Vector2D(0, -1000); |
---|
56 | |
---|
57 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
58 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
59 | |
---|
60 | aloitaUusiPeli(); |
---|
61 | |
---|
62 | } |
---|
63 | |
---|
64 | void aloitaUusiPeli() |
---|
65 | { |
---|
66 | MessageDisplay.Clear(); |
---|
67 | |
---|
68 | kenttaNro = 0; |
---|
69 | |
---|
70 | // ladataan kenttä |
---|
71 | Level = seuraavaKentta(); |
---|
72 | |
---|
73 | // Laitetaan peliohje näyttöön |
---|
74 | MessageDisplay.Add("Etsi iso tähti!"); |
---|
75 | MessageDisplay.Add("Mutta varo haamuja..."); |
---|
76 | } |
---|
77 | #endregion |
---|
78 | |
---|
79 | |
---|
80 | #region KentanLataus |
---|
81 | Level seuraavaKentta() |
---|
82 | { |
---|
83 | pisteLaskuri.Reset(); |
---|
84 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
85 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
86 | Level seuraava = luoKentta(); |
---|
87 | lisaaNappaimet(); |
---|
88 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
89 | return seuraava; |
---|
90 | } |
---|
91 | |
---|
92 | Level luoKentta() |
---|
93 | { |
---|
94 | Level kentta = new Level(this, 2000, 1000); |
---|
95 | kentta.CreateBorder(); |
---|
96 | kentta.Borders.Visible = false; |
---|
97 | kentta.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
98 | |
---|
99 | Platform alusta = new Platform(kentta.Width, 300, Color.LightGreen); |
---|
100 | alusta.X = 0; |
---|
101 | alusta.Y = kentta.Bottom - alusta.Height / 2; |
---|
102 | kentta.Objects.Add(alusta); |
---|
103 | |
---|
104 | lisaaPieniTaso(kentta, -200, -350); |
---|
105 | lisaaPieniTaso(kentta, 0, -200); |
---|
106 | lisaaPieniTaso(kentta, 400, -150); |
---|
107 | |
---|
108 | lisaaPieniTaso(kentta, 500, 0); |
---|
109 | lisaaPieniTaso(kentta, 400, 100); |
---|
110 | |
---|
111 | lisaaMaali(kentta); |
---|
112 | lisaaPelaajat(kentta); |
---|
113 | lisaaTahdet(kentta); |
---|
114 | |
---|
115 | int vihollistenMaara = kenttaNro; |
---|
116 | lisaaViholliset(kentta, vihollistenMaara); |
---|
117 | |
---|
118 | return kentta; |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | void lisaaPieniTaso(Level kentta, double x, double y) |
---|
122 | { |
---|
123 | Platform taso = new Platform(100, 30, Color.Green); |
---|
124 | taso.X = x; |
---|
125 | taso.Y = y; |
---|
126 | kentta.Objects.Add(taso); |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | void lisaaPelaajat(Level kentta) |
---|
130 | { |
---|
131 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(4, Shapes.CreateCircle(20)); |
---|
132 | pelaaja1.Texture = Content.Load<Texture2D>("norsu"); |
---|
133 | pelaaja1.X = 0; |
---|
134 | pelaaja1.Y = kentta.Bottom + 120; |
---|
135 | |
---|
136 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuiMaaliin); |
---|
137 | |
---|
138 | kentta.Objects.Add(pelaaja1); |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | void lisaaTahdet(Level kentta) |
---|
142 | { |
---|
143 | for (int i = 0; i < 20; i++) |
---|
144 | { |
---|
145 | PhysicsObject tahti = new PhysicsObject(0.005, Shapes.CreateCircle(12)); |
---|
146 | tahti.X = RandomGen.NextDouble(-475.0, 475.0); |
---|
147 | tahti.Y = 400.0; |
---|
148 | tahti.Restitution = 1.0; |
---|
149 | tahti.Texture = Content.Load<Texture2D>("tahti"); |
---|
150 | AddCollisionHandler(tahti, keraa); |
---|
151 | kentta.Objects.Add(tahti); |
---|
152 | |
---|
153 | } |
---|
154 | } |
---|
155 | |
---|
156 | void lisaaMaali(Level kentta) |
---|
157 | { |
---|
158 | maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(Shapes.CreateCircle(25)); |
---|
159 | maali.Tag = "maali"; |
---|
160 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
161 | maali.X = 0; |
---|
162 | maali.Y = 325; |
---|
163 | maali.Texture = Content.Load<Texture2D>("tahti"); |
---|
164 | kentta.Objects.Add(maali); |
---|
165 | } |
---|
166 | |
---|
167 | void lisaaViholliset(Level kentta, int kpl) |
---|
168 | { |
---|
169 | for (int i = 0; i < kpl; i++) |
---|
170 | { |
---|
171 | PlatformCharacter vihollinen = new PlatformCharacter(100, Shapes.CreateCircle(30)); |
---|
172 | vihollinen.Brain = new RandomMoverBrain(); |
---|
173 | vihollinen.X = maali.X; |
---|
174 | vihollinen.Y = maali.Y; |
---|
175 | vihollinen.IgnoresGravity = true; |
---|
176 | vihollinen.Texture = Content.Load<Texture2D>("vihollinen"); |
---|
177 | AddCollisionHandler(vihollinen, tuuppaa); |
---|
178 | kentta.Objects.Add(vihollinen); |
---|
179 | } |
---|
180 | } |
---|
181 | #endregion |
---|
182 | |
---|
183 | |
---|
184 | #region Nappaimet |
---|
185 | // Lisää peliin kaikki näppäimet |
---|
186 | void lisaaNappaimet() |
---|
187 | { |
---|
188 | ClearControls(); |
---|
189 | //Yleiset näppäimet |
---|
190 | Controls.Listen(Keys.Enter, ButtonPosition.Pressed, uusiPeli, "Aloittaa uuden pelin"); |
---|
191 | |
---|
192 | // Pelaajan näppäimet |
---|
193 | Controls.Listen(Keys.Left, ButtonPosition.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, new Vector2D(-liikeVoima, 0)); |
---|
194 | Controls.Listen(Keys.Right, ButtonPosition.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, new Vector2D(liikeVoima, 0)); |
---|
195 | Controls.Listen(Keys.Up, ButtonPosition.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
196 | |
---|
197 | lisaaGamePadNappaimet(PlayerIndex.One, pelaaja1); |
---|
198 | } |
---|
199 | |
---|
200 | void lisaaGamePadNappaimet(PlayerIndex pelaajaNro, PlatformCharacter pelaaja) |
---|
201 | { |
---|
202 | //Yleiset näppäimet |
---|
203 | Controls.Listen(pelaajaNro, Buttons.Start, ButtonPosition.Pressed, uusiPeli, "Aloittaa uuden pelin"); |
---|
204 | |
---|
205 | Controls.Listen(pelaajaNro, Buttons.DPadLeft, ButtonPosition.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja, new Vector2D(-liikeVoima, 0)); |
---|
206 | Controls.Listen(pelaajaNro, Buttons.DPadRight, ButtonPosition.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja, new Vector2D(liikeVoima, 0)); |
---|
207 | Controls.Listen(pelaajaNro, Buttons.A, ButtonPosition.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja, hyppyVoima); |
---|
208 | } |
---|
209 | |
---|
210 | // Näppäimiin liitetyt toiminnot alkavat tästä --> |
---|
211 | bool liikuta(ControlEvent e) |
---|
212 | { |
---|
213 | PlatformCharacter hahmo = e.Parameter0 as PlatformCharacter; |
---|
214 | Vector2D voima = e.Parameter1.ToVector2D(); |
---|
215 | hahmo.Walk(e.Time, voima); |
---|
216 | return false; |
---|
217 | } |
---|
218 | |
---|
219 | bool hyppaa(ControlEvent e) |
---|
220 | { |
---|
221 | PlatformCharacter hahmo = e.Parameter0 as PlatformCharacter; |
---|
222 | double voima = e.Parameter1.ToDouble(); |
---|
223 | |
---|
224 | if (hahmo.Jump(voima)) |
---|
225 | { |
---|
226 | this.PlaySound("hyppays"); |
---|
227 | } |
---|
228 | return false; |
---|
229 | } |
---|
230 | |
---|
231 | bool uusiPeli(ControlEvent e) |
---|
232 | { |
---|
233 | aloitaUusiPeli(); |
---|
234 | return true; |
---|
235 | } |
---|
236 | #endregion |
---|
237 | |
---|
238 | |
---|
239 | #region Tapahtumat |
---|
240 | // Kun osutaan maaliin |
---|
241 | void osuiMaaliin(Collision collision) |
---|
242 | { |
---|
243 | if (collision.Other.Tag == "maali") |
---|
244 | { |
---|
245 | this.PlaySound("maali"); |
---|
246 | int edellisenKentanPisteet = pisteLaskuri.Value; |
---|
247 | Level = seuraavaKentta(); |
---|
248 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
249 | } |
---|
250 | } |
---|
251 | |
---|
252 | // Kerää tähden ja antaa pisteen |
---|
253 | void keraa(Collision collision) |
---|
254 | { |
---|
255 | if (collision.Other.Equals(pelaaja1)) |
---|
256 | { |
---|
257 | PhysicsObject tahti = collision.Obj; |
---|
258 | tahti.Destroy(); |
---|
259 | |
---|
260 | this.PlaySound("kerays", -0.5, 0.5); |
---|
261 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
262 | } |
---|
263 | } |
---|
264 | |
---|
265 | // Haamu tuuppaa pelaajaa |
---|
266 | void tuuppaa(Collision collision) |
---|
267 | { |
---|
268 | if (collision.Other is PlatformCharacter) |
---|
269 | { |
---|
270 | double luku1 = RandomGen.NextIntRange(-10000, -8000, 8000, 10000); |
---|
271 | double luku2 = RandomGen.NextIntRange(-10000, -8000, 8000, 10000); |
---|
272 | |
---|
273 | if (collision.Other == pelaaja1) |
---|
274 | { |
---|
275 | // pieni värinä törmäyksestä |
---|
276 | Controls.GameControllers[PlayerIndex.One].Vibrate(0.5, 0.5, 0.0, 0.0, 0.1); |
---|
277 | } |
---|
278 | this.PlaySound("tuuppaus"); |
---|
279 | collision.Other.Hit(new Vector2D(luku1, luku2)); |
---|
280 | } |
---|
281 | } |
---|
282 | #endregion |
---|
283 | } |
---|
284 | } |
---|